Please install Flash and turn on Javascript.
| | #1 (permalink) |
| Member Join Date: Mar 2007 Location: Ålesund
|
Tre av mine minste gullfisk mister halen! De er tilsynelatende friske og raske. Først trodde jeg at katter hadde vært borti med labben siden det først forekom på bare en. Men så oppdaget jeg to andre med det samme problemet. De øvrige fiskene er helt fine.. Hva er dette for noe da? |
| | |
| | #3 (permalink) |
|
Kan prøve å ta bilder i morgen, men tviler på at jeg får det til. Det virker som de fliser seg opp ja. På den første jeg oppdaget det på, er hele sporen borte, så han vifter liksom med rompa når den svømmer. Ser helt snål ut siden han må ta litt ekstra i for å komme seg dit han vil. På de to andre har halen eller sporen liksom delt seg. Det hele har skjedd i løpet av den siste uka. Vokser sånt ut igjen?
|
| | |
| | #4 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() |
Ved første vurdering, så kan dette virke som finneråte. Finneråte blir trigget av flere ting som f.eks:
__________________ Carpman |
| | |
| | #5 (permalink) |
|
Det spørs om pumpen er for liten. Har ikke skiftet den ut etter utvidelsen av dammen. Har du et tips om hvilket filter jeg skal skaffe? Dammen er ca på 3500l, og inneholder 13 gullfisk (tilsammen ca 1 m) pluss planter. Jeg tenker å fortsette å bruke fontenepumpen som jeg allerede har siden den har uv-lys, eller er der filterpumper som har det også som jeg kan bruke? Synes det er vanskelig å vite hva jeg skal velge...
|
| | |
| | #6 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() Join Date: Jun 2007 Location: Alta
|
Hei! Har lest en god del om fiskesykdommer siden jeg fikk icht på min slørhale, husker jeg kom over noe om finneråte da. Hvis jeg ikke huske feil, kommer finneråte av bakterieinfeksjon, gjennkjennes ved at finnene faller fra hverandre. Grått belegg over finnene KAN også sees. Kan behandles med salt (0,2-0,4%) Alvorlige tilfeller burde medisineres med anibakterielle medikamenter. Jeg har aldri hatt dette, så jeg vet ikke selv. Dette er bare det jeg har lest, håper det kan være til hjelp. Du bør se om du kan finne bilde av fisk med finneråte slik at du kan sammenligne, evt få noen som har kjennskap til dette se på den. Finneråte er meget smittsomt, og sprer seg fort i en dam/ et akvarie. Lykke til! |
| | |
| | #7 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() |
I tilfelle til Helene så ville jeg ha gått for en kraftig antibiotika kur. Dette høres ut som et aggressivt angrep med tanke på at en fisk i løpet av en uke har mistet hele sporen. Hvis jeg skal være litt pessimistisk så tror jeg at denne fisken kan bli en utfordring å få frisk igjen. Det er også anbefalt å flytte fisker som er angrepet over i en egen karantene tank som bør ha en temperatur på 5 grader mer enn der de gikk opprinnelig. Deretter kjører man på med antibiotika kur i karantene tanken, og fôrer fiskene med små mengder mat hver dag og gjerne litt levende fôr som Daphnia eller lignende. Når den medisinske kuren er fullført, så foretar man et vannskifte i karantene tanken samt kjører opp saltmengden som taho sier. Det er også viktig at man foretar vannskifter i hovedtank/dam for å sikre at vannkvaliteten her blir så optimal som mulig.
__________________ Carpman |
| | |
| | #8 (permalink) |
|
Takk for gode råd! Den fisken som var hardest angrepet avgigkk med døden i går. Fikk da undersøkt den skikkelig og så da at finnene var oppflisede. De to andre har jeg også fått sett på. Finnene er inntakte, men ser ut til at der har vært noe på de, men at de er på bedringens vei. De er i allefall i fin form. Tror nok at dette har pågått over lengre tid enn bare ei uke. På de øvrige fiskene kan jeg ikke se noe tegn til sykdom, så jeg håper at fanteriet er på retur. Har også forbedret vannkvaliteten. Jeg må definitivt ha større kapasitet på filterpumpen, så innkjøp står nå for døren. Godt med feriepenger ja |
| | |
![]() |
| Tags |
| gullfisk, halen, mister |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
|
|