Please install Flash and turn on Javascript.
| | #1 (permalink) |
| Junior Member Join Date: Jun 2007
|
Jeg kjøpte nettopp en gullfisk å fikk ham akkurat oppi sitt nye hjem. Så nå sitter jeg å glor nesten hull i den da jeg legger merke til at den har noe rødt som nesten ligner blod under "haken". Hva kan dette være? Er det noe galt?
|
| | |
| | #2 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() Join Date: Jun 2007 Location: Alta
|
Hei, og gratulere som gullfiskeier! Facinerende skapninger dette! Kan det rett og slett være at den har skrapet seg litt opp under fanging/ flytting? Evt. om du har noen skarpe steiner/ andre ting i akvariet. Gullfisk simpelthen elsker å rote i grus/ sand (ihvertfall mine) så de kan lett skrape seg opp på noe spisst. Følg med at det ikke blir hvitt/ bommulslignende - da kan det være det har gått sopp i evt sår |
| | |
| | #6 (permalink) |
|
Det gjorde mine også- til jeg gikk over til synkefor Hver gang jeg nærmet meg akvariet, var de der og "nappet" i overflata for å sjekke om der var mat Men det er lurt å gjøre som Carpman sier; sjekk vannverdiene dine, for det kan også være symptomer på andre ting |
| | |
| | #8 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() |
Vel, dette kan være sykdommen som kalles hvitprikk og er en parasitt. Den trigges ofte av dårlig allmentilstand og/eller vannkvalitet. Se denne tråden om temaet: Slørhale med hvite prikker. taho har sikkert mer tips da han har satt seg grundig inn i sykdommen, men diskuter dette helst i denne tråden slik at andre kan dra nytte av dette senere.
__________________ Carpman |
| | |
| | #9 (permalink) |
|
Hei! Carpman : hun ikke han ![]() Lillian : Det eneste jeg av erfaring har funnet ut hjelper mot skikkelig hardnakket hvitprikk er en medisin som heter esha exit. Den kan kjøpes på inernettbutikker, og i noen få akvariebutikker. Om det ikke er kommet veldig langt, ville jeg prøvd med varme eller salt først. Varme = 28 grader (vær obs på at ikke alle fisker tåler så varmt vann) salt = 3g salt pr liter (om man har snegler må disse tas ut først, planter kan også reagere på salt, så det kan være lurt å ta disse også ut) Disse tingene hjalp ikke hos meg, bare holdt det i sjakk. Lykke til! ![]() Hold oss oppdatert! |
| | |
![]() |
| Tags |
| gullfisk |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
|
|