Please install Flash and turn on Javascript.
| | #11 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() Join Date: Jun 2007 Location: Alta
|
Hei! Gyllent belegg på fisken kan minne om "fløyelssyke". Dette er en sykdom som skyldes en parasitt, og kjenntegnes ved at hele eller deler av fisken dekkes av et gyldent fløyelsaktig belegg. Dette kan være smittsomt, så følg med den andre fisken. Kureres enkelt med medikament mot parasitter evt varmekur. Du bør også vente litt før du introduserer ny fisk, siden du ikke vet om den gamle var syk. Lykke til! |
| | |
| | #12 (permalink) |
| Member Join Date: Jun 2007 Location: Oslo
|
Dyrebutikken bare ga meg en ny fisk, og sa at det sikkert ikke var noe smittsomt. Reagerte litt på det, men de vet vel best de... Jeg valgte en som var litt større enn den forrige, så den skulle være like stor som den jeg har fra før, og endte opp med en svart liten bølle! Den er veldig aktiv, og driver å napper i finnene på den andre! Går dette over etterhvert, eller? Når kan jeg forresten ha delbytte på bollen? Begynner å bli litt skittent oppi der nå, men er det dumt å gjøre det nå som jeg nettopp har fått ny fisk? |
| | |
| | #14 (permalink) |
|
Ja, har målt vannkvaliteten jevnt siden jeg satte opp bollen. Har litt høy GH, men den kommer seg nå. Har også hatt litt nitrit, men det er borte nå. (Det var borte før fisken døde) Jeg skal bort i en uke, om en uke, burde jeg da vente med delbyttet til like før jeg drar? Burde jeg forresten bruke salt hele tiden, eller bare når det er sykdom? |
| | |
| | #15 (permalink) |
| Member Join Date: Jul 2007 Location: Oslo
|
Det er en oppskrift som heter "saltkur" som brukes i fm. behandling av forskjellige infeksjoner hos fiskene. Vanligvis så trenger vi ikke salt i ferskvann akvarie. Men jeg for min del har alltid litt salt i karene mine.
__________________ Mvh, Badat |
| | |
| | #17 (permalink) |
|
Hjelp! Nå er den nye begynt å få samme symptomene! Kan se ut som den har bittelitt belegg på ryggen, men ellers ikke noe tydelige problemer. Men den er blitt slapp, slik som den forrige, og ligger nå inni planten. Kommer fram når det er mat. Den andre fisken er fremdeles helt fin... Burde jeg medisinere? Og mot hva, isåfall? Blir det mye problemer med vannkvaliteten i forbindelse med slikt? Skal reise bort snart, så det blir litt vanskelig å ha kontroll på det... Åh, det er ikke noe gøy at de bare skal drive og bli syke! |
| | |
![]() |
| Tags |
| slapp, slørhale |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
|
|