Please install Flash and turn on Javascript.
| | #1 (permalink) |
| Member Join Date: Jun 2007 Location: Oslo
|
Kjøpte to slørhaler (en svart og en hvit/rød) for under en uke siden, og nå er den svarte blitt slapp og passiv! Sjekket vannkvaliteten hos dyrebutikken i går, og det eneste jeg sliter med er litt høy GH, men den blir bedre og bedre. Jeg kan ikke se noen flekker eller lignende på fisken, men den ligger mye på bunnen eller inni planten. Den kommer fram når de får mat (eller tror de får det), og da virker den ganske ivrig, men den er litt mindre enn den andre så den blir kanskje litt dominert. Finnene ser litt sammenklemte og livløse ut, men de sprer seg når han svømmer rundt. Noen som aner hva som er galt med den, evnt. hva jeg kan gjøre? Den andre er helt i toppform... |
| | |
| | #2 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() |
Fisker med nedlagte/sammenklisteret finner er i utg. pkt. et sykdoms- eller stresstegn. Hvis det ikke er ytre tegn på sykdom (sår, hvite prikker eller dotter, osv), så kan dette være et innvortes problem. Når du i tillegg ikke har merkbare problemer med vannkvaliteten, så er det ikke lett å si hva årsaken kan være, men som et forebyggende tiltak ville jeg ha øket saltmengden i bollen samt puttet oppi en luftestein. Inntil videre må man bare overvåke dette og følge med hvordan ting utarter seg.
__________________ Carpman |
| | |
| | #4 (permalink) | |
| Member Join Date: Jul 2007 Location: Oslo
| Hyggelig å hilse på deg her og. Nettop melder meg på siden. Du kan kjøpe havsalt på RIMI. Det koster ca. 20 kroner for 2 kg. Hvor mye salt avhenger av mende vann du har. Regel er maks 0,3% saltinnhold. Dvs 3 gram salt i 1 liter vann. Du bør starte med mindre saltmengde enn 0,3% og øker etterhvert.
__________________ Mvh, Badat | |
| | |
| | #5 (permalink) |
|
Jeg var på dyrebutikken hvor jeg kjøpte fiskene, og de sa jeg skulle prøve med akvariesalt. Hadde oppi halvannen teskje i går, men idag virker fisken enda slappere! Forventer jo ikke noe hokus-pokus, men nå spiser den nesten ikke noe, bare ligger på bunnen... Nå er den også litt "lodden" på ryggen, men vet ikke om dette bare er bunnfall siden den har ligget i ro så lenge. Ser virkelig ikke ut som den har det noe bra, så jeg vil jo hjelpe den! Den andre fisken lar den være i ro, er ikke borte og spiser på den heldigvis. |
| | |
| | #6 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() |
Hvis dette lodne på ryggen er hvitaktig, så kan dette være sopp. Salt skal kunne avhjelpe dette, men hvis dette blir verre så spørs det om du må medisinere. Sorte slørhaler er kjent for å være lett mottakelig av både sopp og hvitprikk.
__________________ Carpman |
| | |
| | #8 (permalink) |
|
Nå er den død... Kan den andre få samme sykdommen, og burde jeg gjøre noe spesielt med vannet før jeg kjøper en ny? Forresten, flyter ikke fiskene alltid opp når de dør? Min bare lå på bunnen helt stille, og da jeg pirka borti den fløt den bare litt rundt helt stiv. Sjekka at den ikke pusta før jeg tok den opp. |
| | |
| | #10 (permalink) |
| Member Join Date: Jul 2007 Location: Oslo
|
Det var synd med fisken din! Jeg har ikke erfaring med fiskebolle mwn antar at den vil ikke være så bra som en vanlig akvarium med filter. Min fetter hadde også slappe gulfisker en gang, da var det pumpe som hadde stoppet. Når pumpen ble i orden, ble fiskene bra igjen. Jeg tenker på kanskje det er mangel på oxigen i fiskebollen din. Håper det går bra med den andre fisken! Du bør skifte halvparten av vannet og sørger for at pumpen går skikkelig. Har den luftinntak så sørger du for at det kommer luft ut av munstykke. Døde fisk ligger i bunn 1-2 dager før den flyttes opp. Da lukter det veldig vondt. Du kan prøver å bytte begge fiskene med butikken. Husk å ta med litt vann fra fiskebollen for testing. Du får i hvert fall svar på hva kan være feilen. Lykke til!
__________________ Mvh, Badat |
| | |
![]() |
| Tags |
| slapp, slørhale |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
|
|