Please install Flash and turn on Javascript.
| | #1 (permalink) |
| Junior Member Join Date: Jul 2007
|
Hei, hvemsomhelst! jeg har hatt gullfisker i hagedam i mange år. De formerer seg og overvintrer greitt. Men i vinter døde alle ut så nær som en. Kan damplanter sende giftige stoffer ut i vannet? Det står en stor samling gule sverdliljer (iris) i et hjørne. Har hørt at de er giftige for dyr og skiller ut stoff som irriterer huden vår. Kan de være skadelige for gullfisk? Jeg kjenner også en som fikk gullfiskunger av meg, og han mente at rognebær som falt i vannet tok livet av hans fisker. Noen som har erfaring med dette? Ottarend. |
| | |
| | #2 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() |
Plantene i seg selv tar ikke livet av fisk, så sant det ikke er svært giftige planter som blir spist av fiskene. I en dam er renholdet veeeldig viktig. Spesiellt om høsten. Planterester, blader og løv o.l. fra alle slags trær og planter havner i dammen. Når dette råtner, dannes det bla.a. co2 gass, og nitritt og amoniakk nivået i vannet kan bli dødelig høyt. Spesiellt i mindre dammer. Dette kombinert med oksygenmangel i vannet er det som vanligvis dreper fisk om vinteren.
__________________ Hagen min er et stort hull... med vann i... |
| | |
| | #3 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() |
Har samme gule iris i vår gullfisk dam uten problemer, de skjuler filteret utmerket. Planterester danner et lag med kompost i bunnen av dammen som utskiller H2S = hydrogensulfid = råtne egg lukt-gass. Når det er vinter med en is skorpe så slipper ikke gassen så lett ut og dette kan være døden for våre venner. Enten må du rengjøre dammen om høsten eller sørge for utlufting av gassen ved isdannelse. Myrkongle har giftige bær, selsnepe, vårkål, grøftesolei, og tiggersolei er giftig. Sjekk denne link med en del informasjon om sumpplanter http://koi.no/planter/sumpplanter.html
__________________ Hvis du vil ha det fint hele livet så anskaff deg en hage, med koidam
|
| | |
| | #4 (permalink) |
|
Det virker på en måte logisk at hydrogensulfid og/eller metan og andre gasser kan ha noe å si. Men da er det litt underlig at fisker og andre levende vesener kan overleve i det fri i dammer og vann som ikke blir renset. Jeg har forresten startet rensearbeidet allerede.... Jeg prøver å legge ved to bilder. |
| | |
| | #5 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() |
I naturlige vann er belastningen mye mindre. Der finnes det en naturlig balanse, som har oppstått gjennom tusener av år. I dammene våre har vi mange ganger mer fisk enn i et naturlig vann, og miljøet er mye hardere belastet. Derfor må vi rydde og renske opp. ![]() Fisk og spesiellt Koi har et relativt stort forbruk av oksygen. Det kan derfor være veldig smart å investere i Kompressor/pumpe som forsyner dammen med oksygen, hele året.
| | |
| | #6 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() |
Menneske skapte hagedammer er langt fra naturlige miljøer for fisk. Fisken er i vår varetekt og må tilpasse seg de vannparameter som vi gir de til enhver tid. Vi bruker kun oksygen om sommeren i utedammen siden det er mindre O2 i varm enn i kaldere vann. Om vinteren kan luftboblene skape en sirkulasjon som kjøler ned det varmere vann som ligger i bunnen av dammen.
__________________ Hvis du vil ha det fint hele livet så anskaff deg en hage, med koidam
|
| | |
| | #7 (permalink) |
|
Akkurat det med lufting med påfølgende sirkulasjon om vinteren har jeg også tenkt på måtte være negativt. For da vil hele vannet gradvis bli kaldere og plutselig fryse fra topp til bunn. Ved 4 o C er vannet tyngst og derfor vil normalt vannet fryse fra toppen av og nedover, og etterhvert isolerer vel isen litt også, slik at vannet ikke bunnfryser så lett. Er det mulig (vanlig, eller lurt?) å installere varmekolbe vinterstid? Ottarend. |
| | |
| | #8 (permalink) |
| Senior Member ![]() Join Date: Mar 2007
|
Jeg bruker bare isfrihette slik at jeg holder et åpent råk og ikke luftpumpe. Har målt bunnen av dammen en hel vinter jeg hadde fiskene inne. Isen var tykk i perioder. På bunn var det 4,6-5,2 grader hele vinteren enten det var is eller ikke (dybde 1,55 m). Nekter ikke for at jeg har bekymret meg til tider med store fisker og tykk is, men fiskene har sett bra ut på våren de, friske og fine i fargene.
|
| | |
| | #9 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() |
Jeg har brukt oksygentilførsel hver vinter de siste tre årene. Poenget er å plassere "utblåsningen" helt i overflaten, og på et sted hvor det ikke danner sirkulasjon i hele dammen. Det har funket fint her.
| | |
| | #10 (permalink) |
| Senior Member ![]() Join Date: Mar 2007
|
Jeg tror vi skal fortsette å gjøre det vi har best erfaring med selv så lenge det går bra, men veldig viktig å få andre innputt. Men jeg har ikke brukt luft i overflaten da jeg ikke har sett vitsen. Det kan ikke gjøre skade, men ser heller ikke poenget. Hvis det er for å hjelpe med å holde isfritt råk er det forståelig. Men oksygen er det nok av i kaldt vann har jeg forstått, og hvis vi helst ikke skal ha sirkulasjon i bunn så hvorfor? Hvis dette får gasser etc fortere ut av øverste delen av vannet slik at denne prosessen går bedre, så har jeg full forståelse for luftpumpa, og da vil jeg også ta den i bruk i perioder vinterstid. Men dette har jo kun effekt rundt det som er isfritt, hos meg ca 25-30cm i diameter. Til tider går det også ann og se fiskene og da kan en jo følge med om de kommer høyere i vannet. Andre som har gode/dårlige erfaringer/meninger?? |
| | |
![]() |
| Tags |
| giftige, gullfisk, kan, planter, være |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
|
|