Please install Flash and turn on Javascript.

Go Back   Gullfiskene.net forum > Akvarium og Hagedam > Akutthjelp 113-Karpe > Alt om sykdom og behandling

Notices

Reply

LinkBack Thread Tools Display Modes
Old 17.07.2007, 22:38   #1 (permalink)
Member

Bamse's Avatar

Default Koi "henger med hodet"

En av våre nyinnkjøpe koi tilbringer mye av tiden med å stå stille i vannet med fronten på skrå ned mot bunnen og halefinnen helt oppe i vannspeilet. Den er ganske aktiv innimellom og spiser bra. Ser ingen utvendige tegn på sykdom hos den, men har aldri hatt koi som oppfører seg på denne måten. Kan det være noe galt med den?
Legger ved noen bilder fra dammen:
koi-henger-med-hodet-img_3983_resize.jpg

koi-henger-med-hodet-img_3984_resize.jpg

koi-henger-med-hodet-img_3985_resize.jpg

koi-henger-med-hodet-img_3997_resize.jpg
Bamse is offline   Reply With Quote
Old 18.07.2007, 00:24   #2 (permalink)
Member

Koi som står med hodet ned, skal tyde på utvendige parasitter. Jeg ville tatt fisken ut for å undersøke den, men husk det er ikke alt du ser med det blotte øye. Har du hatt denne fisken i karantene? Noe jeg har god erfaring med når det gjelder parasitter er kaliumpermaganat, som du får hos KOI.NO lykke til.
Wiggo is offline   Reply With Quote
Old 18.07.2007, 04:17   #3 (permalink)
G.Net Admin

Vidar-Alexander's Avatar

Som allerede nevnt, ta fisken ut av dammen for nærmere undersøkelse og event. behandling. Dette er symptomer på parasitt eller bakterie angrep.

Hvis du har en del etablert Koi i dammen din, så MÅ du skaffe deg et karantene kar, og ha ALLE nye fisk i karantene. Det skal utrolig lite til før hele dammen er smittet.

Kjempeflott dam forresten. Hvor stor er den?
Old 18.07.2007, 07:40   #4 (permalink)
Member

Bamse's Avatar

Takk for svar, har så langt klart meg uten karantene kar, men nå får jeg få tak i et. Hva bruker dere som kar?

Dammen er på ca 60 000 liter.
Old 18.07.2007, 12:32   #5 (permalink)
Member

Kar til karantene, har jeg skaffet meg hos et lokalt avistrykkeri. Dette er på 1000 l, fikk det for en hundrelapp. (Stavanger Aftenblad). Men husk du må rengjøre det GRUNDIG. De som er lettest å rengjøre er de som det har vært blekk i.
Wiggo is offline   Reply With Quote
Old 18.07.2007, 12:43   #6 (permalink)
G.Net Admin

Vidar-Alexander's Avatar

Du kan sjekke med oppdrettsannlegg, eller bare kjøpe et "badebasseng" finnes jo mange store med brukbar kvalitet i handelen nå, til en grei pris.

Men du må ha eget filter opplegg og mulighet til å kunne dekke over karet. Ny fisk, eller fisk som "klør" kan hoppe ut av karet.

Jeg bruker glassfibertank fra oppdrettsannlegg. 4000 liter.
Old 19.07.2007, 07:36   #7 (permalink)
Member

Bamse's Avatar

Takk for tips, jobber med å få tak i noen kar.
Hvor lenge bør fisken være i karet for behandling?
Old 20.07.2007, 07:42   #8 (permalink)
G.Net Admin

Chasys's Avatar

Hvor lenge fisken bør være i karet for behandling kommer helt an på hva som feiler den og hvor fort den blir frisk. Hvis du tenker på ny fisk du kjøper inn så ville jeg latt dem gå i minimum en måned i karantene. Noen vil ha dem flere måneder i karantene. Da gjerne hvis en kjøper fisk på høsten. Og selv om fisken har gått i karantene i butikken og behandlet for parasitter o.l. er den ved transport nok engang blitt utsatt for mye stress osv. at en ny kortere karantene kan være lurt. Men det er selvsagt viktig at fisken har det godt så lenge den går der. God plass, godt vann, god mat. For fisken skal ikke bli syk av å gå i karantene heller

Jeg håper det går bra med den syke fisken din da en slik adferd vanligvis gir dårlige odds Men det er ikke alltid lett å si hva som feiler en fisk uten å undersøke den først. Jeg har hørt mye rart om oppførsel til koi og sett samme symptom som du beskriver. Noen ganger går det over av seg selv, andre ganger dør fisken innen få dager. Hadde et slikt tilfelle selv for 3-4 år siden av den fatale sorten. Den fisken hang med hodet ned og mot slutten pustet det også ganske fort så ja, det var ikke vanskelig å se at den var alvorlig syk og ikke bare inntatt en rar sovestilling. Det tok bare litt over en ukes tid før den døde av en eller annen bakteriell infeksjon. Det var kun den ene og ingen spredning til de andre. Hvor lenge har din oppført seg slik?
Hvis det er parasitter på fiskene baner de vei for bakterier så det bør en sjekke ut og ev. ordne opp i. Og vanntesting, vannbytte, rense bort organisk avfall, og ev bruke bakteriedrepende stoffer for å redusere mengden bakterier i dammen. Den syke fisken ville jeg tatt inn og sett om den kan reddes. Det er vanskelig å si når en ikke ser fisken som sagt om dette er alvorlig. Uansett vil ikke noen dager med litt varme (28 grader) og salt (0,5%) skade. Og selvsagt godt med lufting.
Old 23.07.2007, 15:46   #9 (permalink)
Member

Bamse's Avatar

Det har nå gått ca en uke siden vi merket de første symtomene.
Vi har fått ordnet oss med en 1000l kum der fisken nå har gått i 3 døgn. Vannet er tilsatt 0,03% salt og Easy-Life flytende filtermedium.
Fisken har nå fått sopplignende sår på kropp og finner. (se bilder).
Forslag til behandling?

koi-henger-med-hodet-img_4007_resize.jpg

koi-henger-med-hodet-img_4008_resize.jpg
Old 23.07.2007, 16:42   #10 (permalink)
Member

Bamse's Avatar

Glemte og oppgi vannverdiene som jeg har målt til i dammen:
Ph - 6,5
GH - 7
KH - 6
NO2 - 0,0