Please install Flash and turn on Javascript.
| | #11 (permalink) |
| Senior Member ![]() Join Date: Mar 2007
|
Mine fisker overvintrer ute. Jeg har heller ikke sluk. Har kjørt 4 dg KP kur de to siste årene før temperaturen begynner å stige skikkelig på våren. Har ikke hatt noe problem hverken med at fiskene gnir seg pga parasitter. Når du tar en slik kur så dreper en parasitter og en får også renset vekk mye slam som kan være grobunn for bakterier.
|
| | |
| | #12 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() |
Ja, vet at du er glad i KP tos Og det er fint at det funker for deg. Det er jo en grei løsning for de som har mye planter og som ikke kan bruke mengder med salt. Og som du sier renser KP også opp i dammen ved å oksydere alt organisk avfall og deretter dreper det meste av både godt og ondt I tillegg er det ganske økonomisk i forhold til mye annet når en har mye vann som skal behandles mot parasitter e.l. Dessuten er det av de bedre antibakterie midler vi har for å redusere/utrydde skadelige bakterier og samtidig desinfiserer sår på fisken. Og det kan brukes selv ved lave temperaturer tidlig om våren. Minus er at den også tar de gode bakteriene og en får dermed en steril dam der en ikke helt vet hvilke bakterier som igjen vil komme i dammen. Og den tærer på fiskens slimlag som skal beskytte mot bakterieangrep. En bør kanskje være litt forsiktig med å desinfisere sår med KP hvis en har fisken ut i infisert vann igjen. Dette gjelder ikke deg Thorlu da du har renset dammen din ganske grundig med KP. Men har hørt en som har opplevd at såret ble mye større kort tid etter da området rundt såret er blitt strippet for beskyttende slimlag og nye bakterier har bitt seg fast. Har aldri opplevd det selv, men jeg har testet disse sprayflaskene til Dai Suki: Wound spray og den gjør underverker. Inneholder bl.a Tee tree olje som Melafix. Og på dypere sår Kusuri sin Orahesive pulver som limer seg til såret og holder mye lengre enn orabasesalven. Virker like fort og trenger kun en påføring. Skadelige bakterier er så mangt. Noen lar seg lett kurere ved å rense/skrape såret rent og ha på et dekke av salve eller flytende plastertyper. Andre ganger blir det bare værre uansett hva en gjør og da er siste utvei sprøyter for å redde fisken. Når en har slike angrep er det store mengder bakterier i vannet og de formerer seg utrolig fort: 100.000 - 1.000.000.000 nye bakterier pr. time Så det er ikke lett å bekjempe, holde i sjakk. Viktig er det med rent vann og minst mulig organisk avfall som bakteriene trives og formerer seg på. Og så bruke enten KP eller kloramin T for reduksjon i flere omganger. Styrke immunforsvar til fisken så den kan stå bedre imot angrep og gi variert og god mat i rette mengder. Mye vannbytte er også viktig når en har slike problem da det også vil redusere bakterietallet. Og har en råd å investere i en passe stor steriliserings-UV som dreper bakterier vil en slippe mye av disse problemene. Eller ozon som også er effektivt.
__________________ Hvis du vil ha det fint hele livet så anskaff deg en hage, med koidam
|
| | |
| | #13 (permalink) |
| Senior Member ![]() Join Date: Mar 2007
|
Er enig i det du skriver Chasys. Vil bare komme med egen erfaring med KP som sårsalve. Jeg prøvte dette en gang for flere år siden. Det gikk ikke så bra nei Den hadde vel strøket med uansett, men det var som du skrev Chasys såret ble meget større på veldig kort tid og fisken tok raskt kveld. Synd for det var en meget bra fisk. Men har jo en solskinnshistorie også. En annen gang hadde jeg en fisk med stort sår i siden. Den var vanskelig å få tak i, så jeg besluttet å ikke stresse den for mye og skulle la den gå til den ble sløvere. Kjørte en KP damkur på 3 dgr. Sommeren var varm og fin og etterhvert grodde dette av seg selv. En kan se godt hvor såret har vært på siden idag, men den kom seg selv i løpet av sommeren. Er nok en sterk sjel ja. |
| | |
| | #14 (permalink) |
| Member Join Date: Jul 2007
|
Da er to levende fisk levert i helseudersøkelsens navn! Vetrinæren mente kunskapen ikke var så god.. Så dermed har han og jeg kontaktet vetrinærinstituttet for fisk i Oslo, de var svært intressert (De driver for det meste med forskning "bare" med laks og oppdrett). Jeg var der i dag og leverte fisk. Det var 3 foskjellige "loger" som skulle sjekke de (De blir sjekket for khv, parasitter, bakterier og virus) for svar til uken. Vil også takke dere for SÅÅååå bra svar, hører dere er engasjert!! Thor |
| | |
| | #15 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() |
Ja, veterinærinstituttet synest sikkert dette var spennende Og det var vel gratis også? Tøft av deg å ofre 2 koi. Med levende koi er det mye enklere for dem å ta gode prøver. Venter i stor spenning på resultatet.
__________________ Hvis du vil ha det fint hele livet så anskaff deg en hage, med koidam
|
| | |
| | #16 (permalink) |
| Member Join Date: Jul 2007
|
Aeromonas hydrophila er foreløpig identifisert, men de lurte på om det kunne være noe mere.. Jeg måtte vente til uka før alt var ferdig dyrket og analysert. Har nå mistet ca 20 koi ![]() Har nå behandlet de syke også en runde til med kalim p og brukt Dai Suki spray! Sender med ett bilde for att dere skal se noe av de stygge såra, kansje noen har vært borti dette før.. |
| | |
| | #17 (permalink) |
| Senior Member ![]() Join Date: Mar 2007 Location: Tønsberg
|
En koi funnet død på gress plene hos meg i dag, bare finnen igjen. Den %€#€%&€ katten min hadde tatt den, ble fryktleig sint;( Riktig nok ikke så stort tap som for deg, men irriterende likvel, noen tips til som holder katten bort fra dammen? Last edited by Carpman; 13.08.2007 at 09:24. Reason: Ikke meningen å mase, men se Brukerveiledning for posting i forumene. Dette er vel egentlig en ny diskusjon. |
| | |
| | #19 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() |
Ja, det er sånn det ofte går når en skal gjøre det på rette måten. Når resutatet er ferdig er de fleste fiskene døde Du får bare fortsette å holde bakterietallet i dammen på lavest mulig nivå. Og høre om de finner noe mer som ligger bak dette angrepet. Areomonas kommer gjerne til ved parasitt angrep, men også ved KHV. Føler virkelig med deg. Fryktelig sår den koien hadde. Den katte stoppen virker ikke på alle katter Fikk en i retur fordi kattene fortsatt spankulerte helt uanfektet rundt dammen etter kattstoppen var montert. Prøvde derfor en slik på nabokattene for å se om den virket. Den ene skygget banen tydelig irritert (rykninger i halen) mens den andre bare satt og så dumt på meg. (tror den var litt tilbakestående) Men faktisk hørte ungene til naboen en høy irriterende lyd fra innretningen. Så de ble i det minste skremt bort ![]() De har jo en bedre hørsel enn voksne. Hunden vår som har svært god hørsel ellers hørte tilsynelatende ingenting. Mulig katter og hunder hører litt forskjellige frekvenser
|
| | |
![]() |
| Tags |
| inne, mann, ny |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
|
|