Please install Flash and turn on Javascript.
| | #1 (permalink) |
| Member Join Date: Jul 2007
|
Hei alle sammen! Jeg er en kar fra Gjerdrum (Akershus). Har hatt som hobby akvariefisk i ca 10 år. Begynte med hagedamm fordi jeg kjøpte meg noen få koi og gullfisk i 2001. Startet med en liten dam, og siden har dette bare "ballet" på seg! Har nå en ny-startet dam på ca 45 000 ltr og en som skal fylles igjen på ca 9 000 ltr. Har for det meste koi og noen få gullfisk. Har lært mye om dam på både godt og vondt. Har for tiden også desverre blitt "angrepet" av virusinfektion. Fiska får store sår og bakteriene spiser seg vei helt inn til beinet.. Driver for tiden med medisinering med "høy" saltkonsentrasjon og behandler hele dammen med kaliumpermanganate (Har først smørt direkte i såret på alle fiska som er smittet). Jeg har ca 50 koi i alle størelser. De overvinterer i tanker i garagen hele vinteren, og det fungerer helt supert.Har drevet av og til og lest litt i forumet deres og det virket intressant derfor mld jeg meg like gått inn! Hyggelig og være her Mvh Thor |
| | |
| | #5 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() |
Hei og velkommen. Ja, det baller fort på seg når en blir hekta på koi 50 koi trenger jo mye plass. Kjedelig med virus-angrepet. Er dette KHV? Har du fått testet og påvist dette? Hvis det er KHV hjelper ikke annet er varmebehandling for fiskene vil bare få nye infeksjoner og sår uansett hva en gjør. Viruset er i fisken og da er det ikke nok bare å desinfisere dammen.
__________________ Hvis du vil ha det fint hele livet så anskaff deg en hage, med koidam
|
| | |
| | #6 (permalink) |
|
Hei Nei, har desverre ikke hatt de hos veterinær. Men tror ikke det er khv, (det eneste rare her er att, ikke gullfisken er angrepet hmm det kan jo da være khv..) Men se på denne linken, der ser du hva jeg (tror..) antagelig lider av! Skal til dyrlege Onsdag (Håper det ikke blir for sent, pga fellesferie) http://www.koi.no/helse/sykkoi.html Pseudomonas patogene bakterier. Jeg skrev virus men jeg mener bakterielt sykdoms angrep (vet ikke helt forskjellen på virus og bakterie) Jeg bruker også orabase salve. Til dere andre, har noen bilder av dammen og de kommer ved en senere anledning. Driver for tiden og bygger filter.. Mvh Thor |
| | |
| | #7 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() |
Javel Har ikke hørt om KHV i Norge ennå, men det finnes vel for det er blitt ganske vanlig ellers i Europa. Virus er som influensa, ingen kur men for fisk hjelper det faktisk å varme dem opp i 30 grader noen dager. Aeromonas og pseudomonas samt flexibakter er vel de mest vanlige bakterier som dreper mye koi. De kan også komme som en sekundær infeksjon fordi fiskene er svekket av KHV. Men hvis du ellers ikke ser de kjente symptomene på KHV så er det vel en "vanlig" bakterie infeksjon. Det er ikke gøy å få et stort angrep og eneste vei ut av det er gjerne injeksjon med antibiotika. Men god sårbehandling med rensing og salve e.l. kan ofte være nok. Samt 0,3-05% salt og gjerne litt varme for å få fart på helingen. Hvis det likevel går den gale vei så er det bare å finne frem sprøytene ![]() Vi gleder oss til bildene.
__________________ Hvis du vil ha det fint hele livet så anskaff deg en hage, med koidam
|
| | |
| | #8 (permalink) |
| Senior Member ![]() Join Date: Mar 2007
|
Bare lurer litt på når du først oppdaget sykdom på fisken. Var det etter oppstart av ny dam eller tror du de hadde noe med seg i fra vinteren? Er bare litt nysgjerrig. For hvorfor går alt så fint i mange år og så får noen totalt kræsj? Eksempler: Parsitter som åpner for bakterier. For høyt innhold av parasitter og bakterier Større forandringer i miljø/dårligt miljø Individer med svekket imunforsvar Vi er jo veldig opphengt i det med vannkvalitet, temperatur og riktig mat. Dette går jo på miljø og imunforsvar. Noen av individene våres vil være svakere enn andre, det kan vi ikke gjøre noe med. Men kanskje det kan være lurt å kjøre parasittkur høst og vår og en årlig bakteriereduksjon med eks Kloramin T hos oss med hagedammer. Kanskje noen slike kræsj kunne vært unngått da? Hva mener dere andre?? |
| | |
| | #9 (permalink) |
|
Ja nå er det vetrinær tid i morgen da får vi se hva de finner ut. Tror han var noe slikt som marine biolog som var blitt vetrinær. Han har vistnok pratet med masse folk ang dette, så det blir spenende og høre. Jeg har kjørt på med kaliump. i 7 dager nå (3 mg p ltr) og har hatt salt på 0,67 så jeg har kjørt mye salt.. Tempen har jeg også fått opp i 24. Men jeg tok en ny sjekk av de i dag, ser ikke bra ut fortsatt.. Skal ta en ny runde og gni de inn også KP (etter vetrinær har kikket). Tar de antagelig inn i en 1000 ltr tank så får vi se ![]() Legger også inn noen bilder av sykdommen så får dere se (skal prøve og ta noen i morgen). Tja, jeg oppdaget den for ca 3 - 4 uker siden (nå har jo tempen steget litt i damm). Vet ikke helt hva som kan være årsaken, men dette året så har det blitt litt mye slam. Det er IKKE heldig, (har ikke drenn i denne dammen), og da kan dette skyldes fiske eier... Men det er klart det kan også være ett hav av andre årsaker! Thor |
| | |
![]() |
| Tags |
| inne, mann, ny |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
|
|