Please install Flash and turn on Javascript.

Go Back   Gullfiskene.net forum > Akvarium og Hagedam > Akutthjelp 113-Karpe > Alt om sykdom og behandling

Notices

Reply

LinkBack Thread Tools Display Modes
Old 06.08.2007, 17:44   #11 (permalink)
G.Net Admin

Chasys's Avatar

Det var fine bilder, og den "erten" var veldig tøff egentlig
Nå som Carpman er tilbake så får du sikkert gode råd da slike utvekster er mer vanlig på gullfisk. Jeg er selv usikker på hva dette er. Jeg synest det ser ut som lymphocystis som kan varmebehandles og du slipper å ta frem kniven. Men da jeg kun har sett dette en gang på vår gullfisk er det ikke all verdens erfaring
På vår fisk vokste kulen mer og mer før den liksom brast og det ble knudrete på toppen etterpå
Old 06.08.2007, 18:22   #12 (permalink)
Member

Venter spent på noe frå han eg da... Håpe eg slepper å leke kirurg, da det er noe eg egentlig ikkje vil... Dersom det er virus, skal alle fiskene behandles, eller bare den sjuke? Den går jo med mange andre... Og ingen som viser noe symptom...
Koi elsker is offline   Reply With Quote
Old 06.08.2007, 21:21   #13 (permalink)
G.Net Admin

Blog Entries: 1

Hvilken temperatur ligger karet på nå, og vet du noe om historikken til fisken ellers (tenker spesielt på hvilken temperatur den har gått i før) ?.
Old 06.08.2007, 21:34   #14 (permalink)
Member

Tempen nå ligger på 22 - 26. Romtempratur. Er nok der den har logge tidligare og. Eg veit at denne fisken har vart inne i akvarie siden min venninne kjøpte den. Ho kjøpte den for ca 2 år siden, og det var god str på den da! Vett ikkje om den var ute i dam før den tid, kjøpt på lokal dyrebutikk. Ho flytta litt rundt, og fiskene blei "glemt" ofte. Tilslutt fant ho ut at ho ikkje gidda lengre, så eg tok over all fisk frå akvariet hennes... Litt usikker på om ho hadde varme kabel i, men trur ikkje det... Skal høre med henne, når eg får kontakt med henne igjen. Som nevnt, ho vimser rundt eindel, og ikkje så lett å få tak i.

Noen meining om kva som er gale med fisken?
Old 06.08.2007, 22:40   #15 (permalink)
G.Net Admin

Vel, vi kan i alle fall konkludere med at dette er en cyste av et eller annet slag, men om dette er genetisk- eller virusbasert gjenstår å få avdekket.
Når det gjelder Lymphocystis så er dette kun smittsomt når cysten tømmer seg og evt andre fisker spiser det som kommer ut, og det er sjeldent at andre fisker blir smittet. Noen anbefaler å isolere fisker som er infisert med viruset, men jeg ser ikke dette som noe stort poeng da dette bare vil medføre til unødvendig stress for fisken.
Jeg la merke til at dere håndterte fisken når bildene ble tatt. Dette er ikke å anbefale nå, og man bør ikke "pille" på cysten.

Det dere først skal fokusere på nå før oppstart av en varmebehandling er å sørge for at fisken og hans samboere har det så komfortabelt som mulig. Dette betyr helt optimale vannverdier samt en balansert diett. Jeg vil anbefale at i en 14 dagers tid så fôrer dere med mat som har høyt vitamininnhold, og/eller tilfører vitaminer direkte i vannet. Hvis dere kan få tak i Kent hvitløksekstrakt (sjekk hos en akvariebutikk) så er dette meget bra. Litt appelsin av og til er også bra å gi fiskene.
Hold en stabil vanntemperatur framover nå.

Vi starter med dette først, også kommer dere tilbake etter 14 dager eller om dere har flere spm rundt diett eller vitamintilskudd.
Old 06.08.2007, 23:14   #16 (permalink)
Member

Du skriver litt appelsin av og til... Korleis tilbereder eg den appelsina... Bare fruktkjøtt da eller? Og kor mykje skal eg gi. Skal se om eg får tak i det hvitløks greiene... Eg bruker agua life og agua safe i vannet, vad vannbytte da... Bør eg bytte vann i løpet av dei 14 dagene? Kva er det eg håpe skal skje i løpet av dei neste 14 dagene? At kulen skal bli mindre? Forsvinne? Kva gjør eg om den sprekker da? Bytter eg vann da? Eller tar fisken utav...?
Old 07.08.2007, 00:26   #17 (permalink)
G.Net Admin

Bruk økologiske appelsiner, og del fruktkjøttet opp i passende biter. På samme måten som med annet fôr, så må du passe på og ikke overfôre.

Du kan gjerne foreta et vannbytte i uka (da selvsagt mindre prosent av vannet) Skulle cysten åpne seg så er det også greit ta et lite vannbytte (just in case).

Det at jeg anbefaler deg dette er for å forberede fiskene på det som skal skje senere. Når man øker varmen på vannet, så øker også stoffskiftet til fiskene. Et økt stoffskifte kan også være en hjelper ved å få ta knekken på virus. Immunforsvaret går i høygir og da er det greit at fiskene har noe å jobbe på.

Planen videre er å starte opp med varmebehandlingen etter 14 dager og øke temperaturen gradvis. Hvor mye den skal økes avventer vi med til vi ser hvor karet stabiliserer seg temperaturmessig. Helst burde dere prøve å holde den på 22-23 grader før varmebehandlingen starter.
Old 07.08.2007, 08:35   #18 (permalink)
Member

Oki... Da får eg sette i gang... Høre frå meg om 2 uker da!
Old 07.08.2007, 09:23   #19 (permalink)
G.Net Admin

Lykke til
En liten ting til; dere må ha en luftestein og luftpumpe klar når dere skal starte varmebehandlingen. Dette er viktig da oksygennivået i vannet synker når temperaturen øker.
Old 22.08.2007, 12:01   #20 (permalink)
G.Net Admin

Fra PM med Koi elsker:
(Jeg spurte om status)
Joda, den lever! Kulen vokste litt, og krumpa inn litt. Den har ikkje sprukket. Klar for varme behandling ja. Korleis går eg fram nå?

Dette minner bare mer og mer på Lymphocystis.
Hva endte du opp med ang fôr, vitaminer og hvitløk?
Hva er temperaturen nå på karet?

Tags
gullfisk, hode, kul, med,

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules