Please install Flash and turn on Javascript.

Go Back   Gullfiskene.net forum > Akvarium og Hagedam > Akutthjelp 113-Karpe > Alt om sykdom og behandling

Notices

Reply

LinkBack Thread Tools Display Modes
Old 22.08.2007, 22:51   #21 (permalink)
Member

Endra ikkje mat, fekk ikkje tak i hvitløk. Gav appelsin, men virka ikkje som om dei likte det. Helst mallene som snappa det i seg. Gitt vitaminer ja, husker ikkje merket i farta... (Ikkje heima nå, så kan ikkje finne navnet på den her og nå). Tempen nå ligger på 23 grader. Den har nok ikkje vore så stabil som ønska, da tempraturene ute har gått mye opp og ned. Tatt eit vann bytte, og renska den eina pumpa på karet. Ingen andre fiskar som har fått noe, alt bra med resten av karet. Luft pumpa står klar, men er ikkje kobla til karet.
Koi elsker is offline   Reply With Quote
Old 23.08.2007, 00:14   #22 (permalink)
G.Net Admin

Blog Entries: 1

Ok, la oss se på varmebehandlingen.
Foreslår den samme metoden som ble brukt da jeg behandlet fisken vår for lymphocystis. Dette tar tid og vi brukte 1 mnd på behandlingen.
Da du har sånn ca. 23 grader i karet, så tror jeg først du prøver å gå til 28 grader. Økningen tar du over en uke, og øk temperaturen med 1 grad om dagen. Ta en dags pause etter du har økt med 2 grader, og fortsett på samme måte (1 grad om dagen) med de siste 3. La fiskene gå på 28 grader i 2 uker. Deretter kjører du reduksjon av temperatur på samme måte som økningen.

Under hele behandlingen så bør du kjøre med luftestein, og utfør vannbytter med samme temperatur som er i karet. Hvis du ikke bruker det til vanlig, så bør du vurdere bruk av Aqua Safe eller lign. når du foretar tempererte vannbytter. Det kan komme ting fra varmtvannstanken eller kobberrør som du helst ikke vil ha i karet (dette kommer litt an på alder av tanken og rørnettet hjemme hos dere).

Fortsett også med vitamintilsetninger og lign under hele behandlingen.

Hos oss så ble det ikke store endringer på cysten før temperaturen var tilbake på normalen igjen, men fisken slapp fargen under behandlingen. Den er fortsatt hvit i dag, men helt sykdomsfri.

Skulle det være noe mer du lurer på, så er det bare å rope ut.

Lykke til
Old 23.08.2007, 16:32   #23 (permalink)
Member

Korleis vil dei andre fiskene reagere på dette? Er jo ein del gullfisk, koi og sugemaller oppi karet! Kan eg flytte all fisk som ser frisk ut? Bruker agua life og agua safe ved alle vannbytter! Har me gjordt alltid!
Old 23.08.2007, 17:54   #24 (permalink)
G.Net Admin

Du kan vel egentlig flytte de som ser friske ut, men jeg ville ha latt feks noen gullfisker være igjen. Fisken kan fort begynne å stresse når den går alene. Vi hadde en fisk sammen med den syke under hele behandlingen, og det gikk helt greit.
Old 23.08.2007, 23:25   #25 (permalink)
Member

Oki. Da får eg starte flytting i morgon. Hjemme aleine da, ingen barn som springer rundt føttene mine da. Får håpe dette går bra da! Eg skriker ut dersom det var noko meir eg lurte på! Takk for hjelp så langt!
Old 24.08.2007, 10:50   #26 (permalink)
G.Net Admin

Bare hyggelig.
Du får gi status under veis om hvordan tingene ser ut.

Tvi, tvi, og lykke til
Old 11.09.2007, 09:16   #27 (permalink)
Member

Vel, det er 27 grader oppi der nå. Kulen sprakk for noen dager siden. Men det var ikkje væske i den. Det var fast og hvit inni. Gjordt reint, og alt det der. Kulen lukka seg og blei litt mindre, ganske fort faktisk. Den er der endå, men er blitt noe mindre. Den vokste litt den første uka.
Fargen på fisken er fin endå... Og ellers så ser den ut til å trives. Vannet fordamer fort da!

Må nok innrømme at eg ikkje ser til fisken så ofte desse dager... Eg er litt høygravid, og skal føde om 2 uker. Mannen ser litt til den, men er ikkje så flink han heller. Men, det ser ut til å gå framover, selv om det går litt sakte av og til. Glemmer å sette opp varmen ein gong i bland. Kommer på det ein dag eller to etter det skulle vart gjort. Så det tar litt tid her.
Old 11.09.2007, 10:44   #28 (permalink)
G.Net Admin

At det var hvitt inni kulen stemmer med Lymphocystis, så da er vi nesten sikker (er forsiktig med å påstå noe) på at det er virus. Lymphocystis fører til en unormal cellevekst ytterst i huden, så kulen skal ikke være veskefylt. Det at dere har brukt lengre tid på å øke temperaturen er heller bedre for fisken og verre for dere med at behandlingen tar lengre tid. Bare pass på at dere bruker god tid på reduksjonen også.

Oi, 2 uker igjen for din del. Da er du vel nærmest sprekkferdig selv Dere får ha lykke til med familieforøkelsen, så får dere gi oss en status på fisken ved anledning.
Old 28.09.2007, 11:51   #29 (permalink)
Member

Mandag blei varmebehandlinga brått avslutta. Eg hadde da noen liter vann på gulvet, den utvendiga pumpa pumpa vannet rett på gulvet. Alle fiskene er nå flytta ut av akvariet, da det står uten pumpe ei stund... Varmen var ikkje heilt nede i ønska tempratur, så eg håper fisken klare seg. Nå vil forsikringselskapet fjerne akvaria våre, pga fare for ny lekasje...
Old 28.09.2007, 13:17   #30 (permalink)
G.Net Admin

Oi, ja det er ikke noe artig med lekkasje.
Hvordan ser fisken ut nå?
Var dere i gang med å redusere temperaturen før uhellet oppstod?

Tags
gullfisk, hode, kul, med,

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules