Please install Flash and turn on Javascript.

Go Back   Gullfiskene.net forum > Akvarium og Hagedam > Akutthjelp 113-Karpe > Alt om sykdom og behandling

Notices

Reply

LinkBack Thread Tools Display Modes
Old 04.10.2007, 12:18   #31 (permalink)
Member

Me hadde akkuratt begynnt redusering av temp når dette oppsto... Varmebehandlinga har tatt tid, og tok endå lengre tid da eg plutselig føde mitt barn 4 uker før tida. Eg blei liggende på sjukehus i 2 uker, og da blei ingenting gjort. Nå går alle fiskene mine i eit stort kar... Så håper det ikkje er så smittsomt. Får ikkje lønn før den 15, men da skal me kjøpe karantene kar...

Fisken ser fin ut den, kulen er blitt noe flat, kanskje krympa noe. Skal legge inn eit bilde eg. Fargene har han og endå.

15000 kr i egenandel på vannskaden i golvet
Koi elsker is offline   Reply With Quote
Old 04.10.2007, 12:23   #32 (permalink)
Member

Dette blei nettopp tatt.
Attached Thumbnails
gullfisk-med-kul-pa-hode-dsc00219.jpg  gullfisk-med-kul-pa-hode-dsc00216.jpg  
Old 04.10.2007, 12:57   #33 (permalink)
G.Net Admin

Blog Entries: 1

Ja huff, vannskader er ikke morsomt.
Gjennomføringen av varmebehandlingen ble vel ikke helt som planlagt. Foreslår at du observerer litt (gjennom ammetåka ) framover nå. Det kan godt tenkes at du bør kjøre behandlingen på nytt, men jeg tror det er for tidlig å si for sikkert.

I utg. pkt så er ikke dette noe særlig smittsomt, og infiserte fisker går ofte helt uanfektet av sykdommen. Tror aldri at jeg har hørt om tilfeller hvor andre fisker har blitt smittet.
Old 05.10.2007, 12:11   #34 (permalink)
Member

Det er godt... Noen av fiskene den går med er over 40 cm lange nå... Dumt å miste ein av dei da! Dei minste fiskene flytter idag ned til søstera mi, inntil eg får plass til dei igjen... Huff...
Old 01.04.2008, 00:23   #35 (permalink)
Member

Vel... Det har gått ei stund. Ville bare si at etter to varme behadlinger var den ingen endring. Snakka litt med akvarie butikkene og rota litt på nett. Kom ikkje fram til noe som helst.

Så... Eg tok kniven fatt og fjerna kulen. Må få si det er det værste eg har gjort i mitt liv. Eg hadde så vondt i magen når eg pakka fisken inn i eit vått handkle og la den klar. Snittet gjekk fint, eg skar nok litt mindre eg eg kunne gjort. Det kom ein sprut med væske ut, blanding av blank og blod. Så kom det ikkje mer. Så eg hadde ikkje noe på såret etterpå. Eg slapp fisken i karantene, og den svømte avgårde med ein gong. Ein halvtime etter gav eg littmat, bare for å sjekke matlysta, og han åt. Første natta var eg spent.

Fisken svømte neste morgon, og åt frukosten sin med ein gong. I løpet av dagen slapp eg oppi to små gullfisker. Dei gjekk begge å nappa lett i snittet, det såg ikkje ut til å irritere fisken, så eg lot dei være. Eg holde eit godt auge på dei hele dagen. Det såg faktisk ut at dei små tok seg av å fjerne løs hud eller no. Etter ei uke var det flott. Og da slapp eg han ut med dei andre små.

Det har nå gått vel 2 måneder, og idag fekk han flytte over til 650 literen med dei store.

Kulen ser ikkje ut til å vokse ut igjen, noe eg frykta.

Kan det ha vært kreft svults, eller bare væske ansamling? Må legge til at kulen var hard etter fjerning. Eg var nesten kvalm, så eg ville ikkje studere den noe nærmere.

Kanskje ikkje det beste bilde, men den kvite flekken på hode er alt som er igjen!
Attached Thumbnails
gullfisk-med-kul-pa-hode-dsc00685.jpg  

Last edited by Koi elsker; 01.04.2008 at 00:39.
Old 01.04.2008, 16:31   #36 (permalink)
G.Net Admin

Blog Entries: 1

Hei!

Så bra at du endelig fikk bukt med denne kulen. Det var tøft av deg å gripe kniven fatt, og det er ingen lett oppgave for hverken fisk eller eier å gjøre et kirurgisk inngrep.

Dette var nok en cyste av ett eller annet slag, og forhåpentligvis er/var den godartet. Min mistanke er fortsatt på Lymphocystis da den kjennetegnes som væskefylt og at det kom væske ut da du fjernet den, men det er ikke umulig at det kan ha vært en annen lignende type cyste. Faktisk så er kirurgisk fjerning av Lymphocystis en anbefalt behandling hvis ikke varmebehandling fungerer.

Det finnes utrolig mange forskjellige cyster utbredt blant gullfisker, og ofte er disse en direkte årsak fra all den mutasjonen som denne arten har gjennomgått i flere hundre år. Lymphocystis er blant de vanligste virus infeksjoner på akvariefisk, og har blitt rapportert på over 125 arter av ferskvanns- og saltvannsfisker.

Du nevnte at de andre fiskene drev og nappet i snittet etter at cysten var fjernet. Du skal være obs på at Lymphocystis som kommer fra et iridovirus er smittsom på det stadiet hvor kulen punkteres og evt når kulen er fjernet hvor det kan være rester igjen i såret.

Lykke til videre
Old 01.04.2008, 16:50   #37 (permalink)
G.Net Admin

Chasys's Avatar

Kjekt at ditt kirurgisk inngrep gjorde susen.

well done !

Tags
gullfisk, hode, kul, med,

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules