Please install Flash and turn on Javascript.
| | #11 (permalink) |
| Member Join Date: Jul 2007
|
Mottok SAB, CHAB, Ordahl og blod skåler, som var merket sår og nyre fra koi 1 og koi 2. Disse viste oppdyrking av blandingsflora fra hud, og negative resultater for nyre. Blandingsflora fra hud var dominert av en grålig type, og to isolater, en fra hver fisk, ble tatt sekundert for identifiserting og resistensbestemmelse. Disse ble identifisert som bevegelig Aeromonas, og resistens bestemmelsen er gitt i tabell nedenfor. Videre så er PCR mot Koi Herpes Virus gjennomført uten påvisning av agens, og generell virus dykning pågår og er ikke avsluttet enda. Resistensbestemmelse Oksolinsyre Tetracyklin Flumequin Florfenicol Koi 1 31mm 29mm 47mm 38mm Koi 2 45mm 40mm 48mm 43mm Isolatet fra koi 1 en har en intermediær resistens sone for Oksolinsyre og tetracyklin. |
| | |
| | #12 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() |
Ja, der kom resultatet endelig Aeromonas var jo ikke noen stor overraskelse. Synd at slike prøver tar så lang tid. Vanlig er en uke og selv det er jo lenge når fisken begynner å dø rundt en.. Angående det å sette sprøyter så gjør du dette mye rimeligere selv. Få en resept på antibiotika og noen sprøyter og nåler. Gjerne en 5ml til å dra ut av glasset så du holder det sterilt og noen 1 ml til injeksjonene hvis det er baytril du får så er doseringene under 1ml. pr. fisk (25cm = 0,3ml) på den størrelsen. Et glass Baytril 50ml 2,5% koster ca. 150 kroner + litt i honorar så dette er billig og dryg medisin. Men det kan hende dyrlegen har et bedre alternativ for baytril skal injekseres 4-5 ganger på hver fisk med dagers mellomrom. Så det er endel stress for fiskene + endel jobb selvsagt. Det beste er jo en injeksjon og ferdig med det ![]() Varme og mye salt er en alternativ behandling når en ikke har andre alternativ. Det er et kappløp med parasitter og bakterier mot fisken og immunforsvaret. Så det er viktig at fisken blir sterk og en holder angriperne i sjakk og det er ikke alltid lett. Noen ganger går det bra, andre ganger ikke. Alt etter hvem en står opp mot. Angående vår (koi.no) bruk av sterke saltbad, så fungerte det en kort stund etter badet, men vi så bakteriene fikk nytt grep etter en tid. Det var når fiskene fikk antibiotika ting startet å skje i positiv retning. Ikke med saltbadet. Men saltet renset jo bort endel når det sto på. Fiskene var mer død enn levende etterpå så det var en smule traumatisk hele greien. MEN vennligst vis meg hvor det står på våre sider at vi har brukt 2,5% saltbad i 30 minutt! For det er en farlig trykkfeil!!
__________________ Hvis du vil ha det fint hele livet så anskaff deg en hage, med koidam
|
| | |
| | #15 (permalink) |
| Member Join Date: Jul 2007
|
Hei Det var en dyrlege jeg pratet med som også lurte litt på hvordan pelets til dam fisk fungerte. Dette er ment til koi! Har igjen noen som er smittet (ca 12 stk) av det jeg har beskrevet før som hissig aramonas bakterie. ![]() Når også en av fiska har intermediær resistens sone for Oksolinsyre og tetracyklin, så må jeg vel anta att det er flere som er slik.. Vet ikke hvor jeg får tak i slike pellets eller hvor sterke disse er.. Typen antibiotika burde vel da være Flumequin eller Florfenicol?? |
| | |
| | #16 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() |
Har ikke så god erfaring med antibiotika på pellets. Det er vanskelig å vite hvor mye antibiotika hver fisk for i seg. Noen spiser mer enn andre. Har prøvd Skretting sitt fór med oksolinsyre en gang, men det virket som bakteriene dengang var resistente. Har også fått pellets med antibiotika for koi fra en koiforhandler uten å nevne navn. Null virkning der også. Tyktflytende baytril (bredspektret) for å ha i fóret som en da dynker pellets i har fungert mye bedre, men det er ikke alle som spiser... Så injeksjon er best for da kan en gi alle riktig dosering etter størrelse/vekt. Hvilke antibiotika du skal bruke vet veterinæren din utfra rapporten fra veterinærinstituttet så det er der du må gå for å få resepter enten for injeksjon eller medisinert mat. Jo før jo heller for snart er det kun planter igjen i dammen din ![]() Ellers kan jeg nevne at Saki Hikari er et veldig bra fór med probiotika som er forebyggende. Bakteriene i fóret konkurrerer med aeromonas om maten og dermed reduserer antall patogene (slemme) bakterier i dammen. Litt seint for deg da..
__________________ Hvis du vil ha det fint hele livet så anskaff deg en hage, med koidam
|
| | |
![]() |
| Tags |
| blod, fra, gjellene |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
|
|