Please install Flash and turn on Javascript.

Go Back   Gullfiskene.net forum > Akvarium og Hagedam > Akutthjelp 113-Karpe > Alt om sykdom og behandling

Notices

Reply

LinkBack Thread Tools Display Modes
Old 12.08.2007, 21:29   #1 (permalink)
Member

Default Blod fra gjellene

Kjenner noen noe til att koi blør fra gjellene?
Har også fått påvist Aeromonas på fiskene.
Kan dette da kansje være indre blødninger? Eller kan fisk blø litt fra gjeller..
thorlu is offline   Reply With Quote
Old 12.08.2007, 23:34   #2 (permalink)
G.Net Admin

Chasys's Avatar

Hei, ja nå har vi ventet i stor spenning på resultatet. Aeromonas altså. Fikk du noe mot dette da? Fortell fortell.
Vi har en koi som blør fra gjellene hver eneste vår når vi tar fiskene ut fra kjeller til dam. Det er kun den ene som gjør det av alle og vi har ofte 200 stk. som skal flyttes. Den blør fra gjellene fordi den stresser noe voldsomt hver gang. Og det er ganske kraftig blødning den har når det står på. Går heldigvis over etter kort tid når den får roet seg ned igjen
Den har vel ekstra mye stress-homoner som gjør at det bare koker over og blod sprenges ut av gjellene. Ikke bra selvsagt. Vi prøver så skånsomt som mulig å fange den, men det skjer hver gang
Andre ting som kan få blødning fra gjeller er parasitter. En trematode som er i blodet på fisken (blodorm) og egg som klekker i gjellene og gir blødning. Men hvis du ikke har snegler i dammen er det lite trolig for dette smitter visst mest ved at koi spiser infiserte snegler.
Old 12.08.2007, 23:55   #3 (permalink)
Member

Default Aeromonas

Hei

La inn bilde på løst og fast, klarer du og få det jeg har skrevet ang sykdomen inn på dette forumet i stedet (dette er vel mere rett).
Ja jeg venter mere utfyllende fra labratoriet til uka, håper det "bare" er aeromonas.
Da klarer jeg kansje og stabelisere det til slutt.
De "friske" (de som ikke har synlige skader) går i en annen dam.
Sender mere info når jeg får alle papirer fra Vetrinærinstituttet.
Old 13.08.2007, 00:02   #4 (permalink)
Member

La inn ett bilde her av en annen fisk.
Prates mere til uka!!
Attached Thumbnails
blod-fra-gjellene-bilde-304.jpg  
Old 13.08.2007, 14:17   #5 (permalink)
G.Net Admin

Vidar-Alexander's Avatar

Jeg har også en fisk med samme problem som chasys. Den blør kun når den flyttes. Prøver derfor å unngå det mest mulig. Det er kun den ene som har hatt dette "problemet" hos meg.
Old 14.08.2007, 16:40   #6 (permalink)
G.Net Admin

Chasys's Avatar

Default Blør fra gjellene ved flytting

Interessant. Vet du oppdretter? Vår er en Tanaka (Japan) Ochiba Shigure GinRin han, med masse hormoner og VELDIG aktiv under all lek i dammen. Egentlig en av våre tammeste fisker, men den liker tydeligvis ikke å bli fanget inn
Old 15.08.2007, 00:06   #7 (permalink)
G.Net Admin

Vidar-Alexander's Avatar

Nei, oppdretter ukjent. Det er en hvit ghost. Usikker på kjønn, men antakelig en hann. Ca 4-5 år gammel.
Old 15.08.2007, 02:06   #8 (permalink)
Member

Hei

Har selv samme problemet med en av mine fisker også.
Dette er en han av type hvit ginrin matsuba på ca 45 til 50 cm lengde.
Denne blødde veldig fra gjellene når den ble flyttet ut i våres fra kjelleren.
Dette er nok trolig grunnet stress siden dette bare har skjedd under innfanging/flytting.

Har også tidligere hatt dette problemet med et par av de andre fiskene også.
Dette var fisker på over 50 cm.

Har selv bare sett dette på litt større fisk.
Green Dammene is offline   Reply With Quote
Old 15.08.2007, 07:50   #9 (permalink)
G.Net Admin

Chasys's Avatar

Ja, har lest at en vettskremt fisk frigir enorme mengder adrenalin i blodet som gir økt hjerterytme, som igjen gjør at blod samler seg i gjellene for å kunne ta opp mer oksygen.
Samtidig blir det frigjort store mengder kortisol som er et stresshormon som hjelper fisken å tåle stresset. Ellers blir protein nedbrutt og glukose produsert for ekstra og rask energi til å slippe unna eller slåss. Disse igjen påvirker osmosereguleringen og nedsetter immunforsvaret.
Så alt går på høygir. Og hvis den stressfulle situasjonen vedvarer blir det for mye og fisken dør. Har sett mobbete gullfisk jage koi til døde.

Men ellers er det jo flere grunner til at koi blør fra gjellene. Ikke så sterkt, men sakte og sikkert. F.eks. dactylogyrus og andre blodsugende gjelleparasitter, virus eller bakterier som har angrepet gjellene kan også føre til små blødninger. Men disse er vel så små at det ikke er mulig å se i vannet
Old 22.08.2007, 21:35   #10 (permalink)
Member

Unhappy Aeromonas

Her ser dere svaret fra vet-inst.ituttet
De har funnet to typer av bevegelige Aeromonas (av den hissige typen). Alle er i springvann, elvevann og andre typer vann.
De mener videre att den antagelig har bryti ut pga parasitt angrep på en skadet fisk eller flere.
De mener også att disse bakteriene også kan komme fra India, Indonesia, og Bangladesh.
Så her er tydeligvis alle "muligheter" åpne..
Jeg lurte på om det kanskje ville være ideelt og øke temp gradvis til ca 25 - 30c (da fisken er som sterkest og sår gror fortest, hvis jeg ikke tar feil).
videre tilsette salt til vertfall 0,30 %
Men det sa dem nei til, pga mange av disse bevegelige Aeromonas ble patogent ved varmere vann. (Og salte er greit).
Jeg har brukt kalium.p i vannet (Det mente de også var lurt) så jeg tror jeg har tatt de fleste som er i vannet, saltet ligger nå på 0,60 %.
Men det innvendige hjelper bare sprøyte på. (Har spurt dyrlege hvor mye de skal ha for og sette sprøyte, får svar i morra).
Har "bare" 10 - 12 fisk igjen i den dammen som de syke er (Er på mellom 15 - 40 cm fisk).
Tenkte og fortsette behandlingen med litt sterk kalium p frem til helga.
Da lurte jeg på og ta de 30 min i 2,5 % salt vann.. Det har fungert hos dem som driver koi.no
Etter det (Hvis de lever), gni på kalium.P og smøre over orabase salve.
Så får vi se....
Reply

Tags
blod, fra, gjellene

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules