Please install Flash and turn on Javascript.

Go Back   Gullfiskene.net forum > Akvarium og Hagedam > Akutthjelp 113-Karpe > Alt om sykdom og behandling

Notices

Reply

LinkBack Thread Tools Display Modes
Old 19.09.2007, 21:35   #1 (permalink)
Junior Member

Default Syk gullfisk

Hei jeg har en gullfisk som jeg er ganske sikker på holder på å dø. Jeg har hatt den i 3,5 år. For noen dager siden oppdaget jeg en klump på hodet dens, (likner ikke på den klumpen i den andre tråden) mer som et hovent sår. Nå ligger den nær det ene hjørnet av akvariet halveis sidelengs og ser ut som den lider. (lyset i akvariet har vært ødelagt i 2-4 dager, men er reparert nå)
Den har også noen bittesmå, hvite klumper på halen, de ser litt mugg-aktig ut... Men det verste er at det kommer noe hvitt ut av ham, akkurat som om han går i oppløsning innvendig. Tenkte at det i beste fall kunne vært diare, men det er jo hvitt??

Jeg kan prøve å svare på noen av spørsmålene under "sticky" også, så håper jeg noen kan være til hjelp

3. Når oppdaget du først problemet? Han har vært slapp i et par uker, oppdaget kulen fpor 2-3 dager siden, og han sluttet å spise ca. samtidig
5. Er det andre fisk i samme akvarium eller dam som den syk fisken? Hvis ja, hvordan går det med dem? Ja, jeg har en oransje algespiser og en neontetra, de har det bra
6. Hvor stort volum er det i dammen/akvariet? Blir det oppvarmet? Hvilken filtrering og lufting har den? 30 liter, det blir oppvarmet til 23 grader, og jeg har en vanlig pumpe.
7. Har du en vanntest? Hvor ofte tester du vannet? Hva viser dine siste tester. Jeg tok no2 test og den ble lyseoransje. (0,3 mg/l)
8. Hva fórer du fiskene med? Hvor ofte? TetraRubin (til gullfisk) og TetraAniMin (til neontetra) en gang om dagen
9. Har den syke fisken blitt behandlet? Hvis ja, med hvilken medisinering? -Tja, har hevet oppi en furalnol
10. Er det mulig at fisken er blitt utsatt for en forgiftning? Tror ikke det. Men det er en liten mulighet for at en kattepote har vært oppi akvariet..

Håper noen kan hjelpe.. og hvis det ikke er håp, hvordan avliver man en gullfisk. Syns det er grusomt at han skal lide unødvendig..
på forhånd takk
cobeflow is offline   Reply With Quote
Old 19.09.2007, 21:48   #2 (permalink)
Junior Member

Default bilder

Her er hvor trist han ser ut

her er kulen på hodet

og her kan dere se klumpene på halen
Old 20.09.2007, 14:11   #3 (permalink)
G.Net Admin

Blog Entries: 1

Ja, denne krabaten ser ulykkelig ut.
Disse symptomene kan indikere flere ting, men jeg liker spesielt ikke alle de bloduttredelsene som den har på halefinnen. Dette varsler ofte angrep av parasitter, infeksjon eller forgiftning (kan også være en kombinasjon av disse).

I første omgang burde du isolere fisken i et eget kar. Sørg for å sette dette opp med noe av det vannet fra det karet den går i nå og nytt vann. Pass på at temperaturen er den samme. Tror at du først kan prøve en kombinasjon med varme- og saltbehandling. Litt avhengig av størrelsen på isolasjonskaret, så må du dra opp saltmengden i vannet. Gi tilbakemelding på størrelsen, så skal jeg komme med forslag på mengder med salt som burde tilsettes. Som en start kan du øke temperaturen i isolasjonskaret til 26 grader, og da øker du med en grad om dagen.

Hvor ofte skifter du vann i den 30L som fiskene går i nå?
Du burde få tatt en full testing av vannet: pH, NO2 (Nitritt), NO3 (Nitrat), NH3/NH4 (Ammoniakk/Ammonium).

Vi får ta dette som en start, så skal vi se hva vi finner ut om symptomene.
Old 20.09.2007, 15:32   #4 (permalink)
G.Net Admin

Chasys's Avatar

Hei Cobeflow,
Hvit avføring er et symptom på innvendig parasitter eller en innvendig bakteriell infeksjon. "Mugg-aktige" klumper på halen kan minne om flexibakter bakterier som ofte forveksles med sopp. Og kulen på hodet ser ut som et lymphosystis utbrudd. Så den ha litt av hvert ser det ut til.
Gjør som Carpman foreslår med salt og varme i isolat og med topp kvalitet på vannet. Antibiotika burde den også få. Fisken ser allerede ganske syk og svak ut nå så det spørs om dette vil gå bra
Når en oppdager fisk som oppfører seg unormalt eller med ytre tegn så må en reagere raskt og ikke vente i flere uker før en behandler. Da kan det ofte være for seint...
For avlivning bruker vi overdose med nellikolje som en får på apotek. Eller andre bedøvningsmiddel i overdose. Her finner du 3 ulike: http://koishop.gullfiskene.net/-c-67.html
Old 11.10.2007, 00:36   #5 (permalink)
Junior Member

uff, jeg var inne og sjekket et par ganger for svar, men var nok litt for utålmodig.. og trodde ingen kom til å svare Nå ser jeg jo at dere har gjort det.
Lille krabaten lever fremdeles, men kulen er blitt større, og det kommer noe ut av den . Går det an å isolere ham i en bøtte (i såfall 10 l) e? Har ikke noe annet.. Hva kan man eventuelt bruke???
Hva annet bør jeg hive oppi vannet enn salt? Hvilken type antibiotika??
Old 11.10.2007, 01:24   #6 (permalink)
G.Net Admin

Jeg vil si at det bør ikke være noe mindre enn 30L til karantene kar. Her kan du bruke at plastkar som er rent og ubrukt. Pass på og vaske karet med salt oppløst i vann. Da vil du få fjernet evt. ulumskheter som måtte befinne seg i karet. Plastkar vil du kunne få kjøpt hos f. eks Rema 1000.

Det er også viktig å bruke brusestein i karantenekaret. Dette er fordi at når du øker temperaturen så vil oksygennivået i vannet reduseres.

Et alternativ til antibiotika kan være Sera bactopur. Dette får du kjøpt i flere akvariebutikker. Ser at du har registrert din lokasjon i Oslo, så da kan du f. eks spørre hos Oslo Zoosenter (i sentrum) eller Jan Holt Akvarium (ved Bislett). Jeg husker ikke om man skal unngå salt ved bruk av Sera bactopur, men dette kan de på butikkene svare på.

Skulle det være mer du lurer på, så er det bare å spørre.

Lykke til!
Old 11.10.2007, 07:58   #7 (permalink)
Junior Member

tusen millioner takk!!
Jeg har såååå dårlig samvittighet for å ta så lang tid å reagere, men nå skal jeg ned i butikken med en gang den åpner og få tak i alt jeg trenger.
La os krysse fingre og tær for at alt går bra!!!

Utrolig bra at det finnes mennesker som dere, og forum som dette..
Når jeg tenker meg om så burde det vært gitt obligatoriske håndbøker ved kjøp av gullfisk! For det er jo egentlig utrolig mye man må tenke på!
Er det noen elementere tips på hvordan jeg holder akvariumet mitt friskt fremover?? (husk at jeg også har en neontetra og en algespiser i samme tank)
Er det andre fisker som passer med gullfisk??
tidligere har jeg brukt "aqua life" til å rense nytt vann, og "aqua safe" for ¨å gjøre vannet bedre for fiskene.. men jeg har følelsen av at disse to produktene nuller hverandre ut..
Vis meg gjerne til en annen link som omhandler samme tema, jeg vet hvor irriterende det er m newbs som spør om d samme som har vært diskutert en million ganger før ;-)
Old 11.10.2007, 13:05   #8 (permalink)
G.Net Admin

Bare hyggelig

Det finnes mange bøker å få kjøpt om gullfisk. Dette vil du kunne finne enten hos bokhandlere eller akvariebutikker. Et tips er å sjekke ut bøkene som finnes hos Akvariemagasinet (i Lørenveien).

Regelmessige vannskifter er helt elementært når man snakker om å holde et friskt akvarium. Så har vi vannkjemien. Her må man strebe etter å ha vannparametrene innenfor det som er anbefalt for gullfisk (ca pH: 7-8, GH: 6-8, KH: 5-6). Ammoniakk/Ammonium må ikke være målbar, og Nitritt mindre enn 0,3. Når det gjelder Nitrat så er verdier på 10-12 akseptabelt.
En annen ting som er undervurdert er vannvolumet. Jo mer vann man tilbyr til miljøet og fiskene, jo bedre blir det. Det er lettere å holde et større akvarium stabilt enn et mindre, og et større akvarium er faktisk (tro det eller ei) enklere å vedlikeholde. I en tommelfingerregel som ofte nevnes så heter det at man skal beregne minimum 45-50L vann per gullfisk. Denne regelen kan nok tøyes litt, og er avhengig av størrelsen på fiskene, men et akvarium på 100L bør ikke ha mer enn 3-4 gullfisker gående. En annen ting man skal være klar over er at gullfisker samt mange andre karper forurenser mye mer enn de fleste andre arter, og har av denne grunn høyere krav til filtreringen.

Det er i utg. pkt ikke så mange fisker man bør ha sammen med gullfisker. Den vanligste og anbefalte temperaturen for gullfisker på 22-23 grader eliminerer mange av de tropiske artene som finnes på markedet. Enkelte mallearter vil kunne gå greit, og vi har selv en Plecostomus sammen med gullfisker. Jeg selv er ikke tilhenger av disse selskapssuppene (blanding av flere arter i samme kar), og setter mer pris på rene artskar hvor man prøver å etterligne den naturlige biotopen til fiskene. Det lengste jeg strekker meg til er den plec’en som vi har. Det forekommer også konflikter mellom gullfisk og tropiske arter hvor finnenapping ofte er et problem. Så min anbefaling er å holde gullfisker mest for seg selv eller med lignende karpearter (en karpebiotop).

Forskjellene mellom Aqua Life og Aqua Safe er at Aqua Life fremhever veksten av nyttebakterier i filtrene (den inneholder muligens også en bakteriekultur), mens Aqua Safe er et vannforbedringsmiddel som binder opp og nøytraliserer tungmetaller (f. eks kobber, bly, sink), og uskadeliggjør klor som det hender at vannverkene tilsetter. Den danner også et beskyttende lag på fiskenes slimhud og gjeller. Så du skal ikke være redd for at disse produktene nuller hverandre ut.

Der tror jeg at det skulle være svar på alt du lurte på.
Det er bedre å spørre for mye enn for lite i denne hobbyen
Vi ruter til andre tråder om vi ser det er nødvendig, men i denne tråden var det naturlig å gi et svar direkte.

Fortsatt lykke til med behandlingen!

Tags
gullfisk, syk

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules