Please install Flash and turn on Javascript.

Go Back   Gullfiskene.net forum > Akvarium og Hagedam > Akutthjelp 113-Karpe > Alt om sykdom og behandling

Notices

Reply

LinkBack Thread Tools Display Modes
Old 30.09.2007, 01:38   #1 (permalink)
Member

Default Hva er galt med gullfisken min?

Hei! Jeg har en gullfisk det er noe rart med. Det første jeg oppdaget for ca en uke siden var en perlelignende utvekst på halefinnen. Den er helt avgrenset og ganske utstående. Ser virkelig ut som en perle. Samme farge som halen el noe blekere. Fisken virket ellers frisk og rask.
Nå i kveld har jeg imidlertid observert en litt ny adferd på denne fisken. Jeg skal forsøke å forklare: Den svømmer rundt i akvariet som en gal og når den evt stopper litt opp så virker det som om den flyter opp med baken først. Av og til kommer den opp til overflaten av seg selv og da helt inntil kanten på akvariet. Når den ligger der bøyer den halepartiet mot den ene siden og virker som den har problemer med balansen. Sånn ligger den til den blir forstyrret av de andre fiskene (noe som skjer ganske raskt).
Så var spørsmålet: Hva er "vorta"? Hva feiler det fisken? Hva kan jeg gjøre med dette?

Litt om akvariet: Akvariet er på 130l. Her er det 8 gullfisker (tror det er av en type som kalles comet) av varierende størrelse- ikke slørhaler. Disse har jeg hatt i 2 - 3 år.
Så er det 2 små svarte slørhaler (ganske nye)
2 maller og en algeeter jeg ikke husker navnet på.
Alle fiskene har gått sammen fra starten unntatt de 2 slørhalene.
Det er 2 filterpumper i akvariet. En brusestein. Skifter vann når det trengs - litt avhengig av lysmengde (sommer/vinter) og varme. Blir ca 1 - 2 ganger i mnd. (hater skittent akvarie). Tilsetter AquaSafe ved vannskifte. Har aldri tatt noen vanntest. Temperatur rundt 22 grader.

Håper på snarlig råd - tror fisken sliter og liker ikke at den plages hvis noe kan gjøres for å hjelpe.
Stjerne is offline   Reply With Quote
Old 30.09.2007, 16:09   #2 (permalink)
G.Net Admin

Blog Entries: 1

Hei, og

Dette kan være en cyste, men er vanskelig å si når jeg ikke ser fisken. Det virker også som om den har problemer med svømmeblæra. Hvem av gullfiskene er dette? En av de nye slørhalene?
Foreslår at du prøver å få tatt et bilde av fisken. Da blir det lettere for oss å finne ut hvilken sykdom dette er.

Med 10 gullfisker (slørhaler er også gullfisk) på 130L, så har du et forholdsvis tungt belastet kar. Her bør du minst skifte vann hver 14. dag, aller helst hyppigere, og dette uansett årstid, lysmengde og varme.
Du bør også få testet vannkvaliteten din. Dette kan fortelle mye om karet ditt, og om det er noen underliggende problemer.
Foreslår at du i første omgang får testet vannet ditt, skifter vann hvis du ikke allerede har gjort det, tilsett 2ts akvariesalt gradvis i karet (ta litt omgangen over 20 min). Øk temperaturen med en grad om dagen til ca 24-25 grader. Og til slutt; få tatt et bilde av fisken og post dette i denne tråden.
Old 01.10.2007, 17:42   #3 (permalink)
Member

Hei igjen og takk for svar!
Først fisken - Dette er en av de gamle fiskene og selvfølgelig - slørhale er også gullfisk. Ser at jeg formulerte meg litt klønete. Den merkelige oppførselen var borte dagen etter og fisken oppfører seg som normalt.
Derfor er jeg nå mest opptatt av "vorta".
En venn av meg mente dette kunne være karpelus - han har heller ikke sett fisken og jeg aner ikke hvordan karpelus ser ut.

Jeg har nå skiftet vann, men det var faktisk ikke sps møkkete selv om det er nesten 3 uker siden jeg skiftet sist. Heller ikke filtrene var sps skitne.
Har ikke rukket å få tak i en vanntest.
Angående salt så er jeg veldig usikker (det var nytt for meg) - har undersøkt litt rundt og en sa at man ikke skulle ha i salt før man evt kanskje måtte medisinere. Saltet kunne visst binde/ødelegge medisinen.
Så leste jeg et eller annet sted at noen malle-typer var veldig sensitive til salt og den ene jeg har var ganske dyr så den har jeg liten lyst til å miste.

Må også legge til at det aldri tidligere har vært sykdom eller noe annet problem med disse fiskene. Men det kan selvfølgelig komme som lyn fra klar himmel.

Jeg skal forsøke å legge inn bilder senere i kveld,selv om de er veldig uklare og det er vanskelig å se kulen.
Old 03.10.2007, 11:03   #4 (permalink)
Member

Nå har jeg sjekket vannverdiene og de er tipptopp.
Klarer ikke legge inn bilder - mangler en ledning eller noe.

Jeg prøver å beskrive kulen: Den sitter liksom utenpå halefinnen. Har sett noen bilder av svulst og tror ikke det er det, fordi man da ser slags forbindelse med "underlaget". Kulen er hudfarget - kan være den er blank og tar farge av halefinnen. Ser ut som om det er en perle som er limt på.
Oppførselen til fisken er nå normal.

Har noen en forklaring ut i fra dette blir jeg glad
Ellers så tenkte jeg å prøve å undersøke om det er karpelus og så avvente og se.
Old 03.10.2007, 13:08   #5 (permalink)
G.Net Admin

Hvor stor er denne kulen? Skal sjekke i lektyren om jeg finner noe som ligner, og evt finne noe tilsvarende på nettet som du kan sammenligne med.

Hva ble målt under vanntestingen, og hvilke verdier var dette?
Old 03.10.2007, 13:20   #6 (permalink)
Member

Kulen er ca 3-4mm stor.

Vannverdiene:
Nitrat 15
Nitrit 0
GH >7
KH 0 - 3
pH 6,8
Old 04.10.2007, 01:29   #7 (permalink)
G.Net Admin

Hei!

Jeg tror ikke at dette er Argulus (fiskelus, karpelus). En Argulus på denne størrelsen så klarer man å se at det er en parasitt, og man vil kunne se mørke prikker på den.

Jeg heller fortsatt på at dette kan være en eller annen form for cyste. Du skal være obs på at det finnes cyster som kan se ut som perler eller lignende som ligger helt ytterst på huden (kroppen eller finner). Dette kan enten være Lymphocystis eller Papilloma virus som forårsaker økt cellevekst som resulterer i kuler. Jeg skal ikke påstå at dette er en viruscyste, men en av behandlingene omfatter ikke bruk av medisin, så det er verdt et forsøk å prøve den som er omtalt i denne tråden: "Gullfisk med "kul" på hode!".
En annen ting ang viruscyster er at disse er ganske vanlig hos karper, og kan blant annet bli fremprovosert ved skader kombinert med lave temperaturer.
Får du mulighet, så prøv å få postet inn et bilde av fisken.

Forøvrig når det gjelder salt så er den mengden jeg anbefalte innenfor det som maller normalt tåler uten noe problem. Vi har selv en Plecostomus sammen med gullfisker og den har fått smake høyere saltmengder enn den angitte doseringen. Vil tippe at saltprosenten vil komme rundt 0,01-0,03 i karet ditt med 2ts, og er innenfor det man regner som vanlig tilsetting.

Når man er inne på vannbytter er det verdt å nevne at selv om vannet ikke er møkkete, så er ikke dette synonymt med at vannkvaliteten er optimal. Den ene årsaken til at man bytter vann er for å få fjernet sluttproduktet i nitrogensyklusen som er Nitrat. Med mindre man har investert seg i et Nitratfilter, så er vannbytter den eneste måten å bli kvitt Nitrat på. Man kan selvfølgelig sette inn hurtigvoksende planter i karet, men dette vil ikke fjerne all Nitraten.
Det andre ligger i vannkjemien. Vann som går i karet over tid vil etter hvert bli "dødt". Det vil si at mineraler og sporstoffer blir brukt opp av økosystemet og fiskene i karet. Ved regelmessige vannbytter så sørger man for at dette blir tilført jevnlig.
Vannbytter stimulerer også fiskene, og man kan ofte se en endring i atferden etterpå. Alt i alt så bidrar vannbytter med å holde miljøet i karet og fiskene sunne og friske.

Skulle det være flere ting du lurer på, så er det bare å spørre.

Lykke til
Old 04.10.2007, 10:59   #8 (permalink)
Member

Tusen takk for utdypende svar
Jeg har lest tråden du anbefalte og kan si meg enig i at kulen ligner, men ikke helt.
Falt veldig for den behandlingen som ble anbefalt også - er prinsippielt i mot medisinering både til mennesker og dyr når det finnes andre måter å løse problemet på.

Lært mye har jeg også - nå skal jeg begynne å tilsette salt i karet mitt.
Kjøper også argumentene dine for vannskifte. Nå må jeg legge til at jeg bytter vann ganske regelmessig og faktisk ser jeg det på fiskene når tiden er inne. Vi har en jevn rytme på dette. Uansett er det fint å lære litt mer om nødvendigheten av vannbytte.

Bare et aller siste spørsmål ang dette: Hva viss jeg ikke gjør noe med kulen? Kan det smitte til de andre? Lider fisken? Vil den dø pga denne kulen?
Huff, det ble visst ikke bare ett spørsmål.

Igjen, tusen takk for all informasjon
Old 04.10.2007, 13:37   #9 (permalink)
G.Net Admin

Bare hyggelig

Meget bra at du har den holdningen til medisinering. Den deler jeg med deg fullt ut. Medisinering skal være siste utvei, og behandlingen skal gjennomføres korrekt. Det er alt for mye uvettig bruk av medisiner og avbrutte behandlinger. Dette resulterer til muteringer og resistens som i verste fall ender med superbakterier og parasitter. Det er brukere her på forumet som har vært uheldig ved kjøp av fisker i butikker hvor muterte parasitter har kommet med på kjøpet. Disse har vært vanskelig å få kurert, og utfallet har som regel endt med fiskedød.

Ja, i denne hobbyen dukker det stadig opp nye ting å sette seg inn i, og det er vel dette som gjør hobbyen så interessant.
Uansett hvor lenge man har holdt på, så vil det alltid være noe nytt å lære, og det er det som er hele poenget med dette forumet. En plass hvor man utveksler kunnskap og erfaring

Hvis dette er en viruscyste, så er sjangsen meget liten for at de andre fiskene blir smittet. Som jeg gangske nylig har nevnt i den andre tråden, så er fiskene som regel helt uanfektet av sykdommen. Det er de sekundære følgende man må passe på som f.eks skader på kulen som kan bli betent og at det går sopp i den. Pass på å ta ut gjenstander som fisken kan rive opp kulen på.
Old 08.10.2007, 17:34   #10 (permalink)
G.Net Admin

Taho's Avatar

Hei

Hvis du titter på denne linken finner du flere bilder av Lymphocystis litt nede på siden, slik at du kan sammenligne (forøvrig en veldig grei side med mye bilder av fiskesykdommer)

http://www.jbl.de/factmanager/index.php?lang=en

du går inn på online hospital på denne siden

Last edited by Taho; 08.10.2007 at 17:35. Reason: tilleggsopplysning
Taho is offline   Reply With Quote
Reply

Tags
er, galt, gullfisken, hva, med, min

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules