Please install Flash and turn on Javascript.
| | #11 (permalink) |
| Member Join Date: Sep 2007
|
Hei igjen! Her kommer en liten statusrapport fra prikk-karet: Jeg har nå medisinert 2 ganger, en gang mandag og en i går (onsdag). Tirsdag, dagen etter første dose, virket alle fiskene mye kvikkere. Det var også langt mindre hvite prikker på de 2 svarte slørhalene. Onsdag så jeg at alle prikkene var borte på slørhalene og de andre gullfiskene, men mine 2 maller var veldig prikkete. Hadde da i en ny dose medisin. I dag, torsdag, ser jeg at alle gullfiskene er veldig bra, men mallene er fremdeles prikkete. Temperaturen har stått konstant på 30 grader siden mandag. Bør jeg ta et vannskifte i morgen (5.dag) og så medisinere en gang til eller bør jeg vente med vannskifte til jeg er helt ferdig med medisiner? Vannverdiene er helt OK bortsett fra nitrat som har steget litt. Stakkarne har jo heller ikke fått mat, hvor lenge kan de gå uten mat? De spiser opp planetene i akvariet så det holder kanskje? Jeg nevnte lenger opp her at de to svarte slørhalene virket agressive og bet etter halene til de andre gullfiskene. Dette er det nå helt slutt på - tenker at det kanskje bare var en forbigående sak. Derimot ser jeg at den ene algespiseren jeg har (i tillegg til de to mallene) virker ilter på gullfiskene og at det kanskje er denne som har spist av halene. Blir halene hele og pene igjen? Jeg er veldig usikker på hva denne algespiseren heter - den ligner på en mellomting mellom flying fox og siamesisk algespiser (har sett noen bilder). Den er brunere i fargen enn bildet jeg har sett av flying fox, men har den samme hvite stripen og den ligner mest på siamesisk rundt munn og ansikt. Kanskje den begynner å bli gammel og aggressiv som jeg leste et sted at flying fox kan bli - leste også at dette er stimfisk og denne er helt alene. |
| | |
| | #12 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() |
Heisann! Så bra at ting begynner å se bedre ut ![]() Som jeg nevnte tidligere så tar du et vannskifte den 5. dagen uansett. Dette er fordi bakteriekulturen i filtrene dine er ganske sikkert redusert, og vannskifte er den eneste måten man har for å få vekk avfallstoffer nå. Dette vil også redusere noe av antallet frittsvevende parasitter i karet som evt fortsatt lever. Utfør vannskifte som beskrevet tidligere. Etter vannskifte så tilsetter du ny en dose medisin. Maller kan nok være litt mer utsatt for parasittene når de befinner seg i den delen av syklusen hvor det klekkes ut nye fra verten. En del av disse "babyparasittene" vil falle til bunnen og dermed angripe mallene. Du får se hvordan det ser ut den 7. dagen og evt kjøre en dose til med medisin. Fiskene kan gå ganske lenge uten mat. 2-3 uker er egentlig ikke noe problem hvis det skulle være nødvendig. Selv etter medisineringen så må du være ekstremt forsiktig med fôringen, og man bør vente 4-5 dager etter man har startet filtrering over kull. Du bør også fôre under halvparten av normal mengde i 1-2 uker. Når det gjelder skader på finner, så gror dette som regel helt fint. Ved skader hvor større deler av spilene er borte, så kan det bli litt deformasjoner, men dette har som regel ingen betydning for fiskene.
__________________ Carpman |
| | |
| | #13 (permalink) |
|
Hei! Så har det altså skjedd Den ene mallen min døde i natt! Selvfølgelig den jeg var mest redd for. En skikkelig nydelig med gule prikker. Men, det er det jo ingenting å gjøre noe med. Ellers så har jeg nå tatt vannskifte, skulle været gjort i går, men det rakk jeg ikke, så det ble gjort nå i formiddag i stede. Det ser for meg ut som om den andre mallen er prikkfri og gullfiskene - både gule og sorte - er i full vigør og helt uten prikker. Valgte etter, mye frem og tilbake med meg selv, å gi en dose til med medisin. Men da både håper og tror jeg at dette er historie. En ting jeg er litt usikker på - det ser for meg ut som om en av gullfiskene (gul) har mistet farge i denne prosessen. Den er nå nesten helt hvit - bortsett fra et par gule flekker bakerst på kroppen. Den har nok aldri hvert av de med mest farge, men så hvit som den er nå har den heller ikke vært. Kan det være en sammenheng? Blek om nebbet etter forkjølelse? |
| | |
| | #14 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() Join Date: Jun 2007 Location: Alta
|
Hei, Stjerne - så trist at mallen din døde! Du gjorde lurt i å fortsette medisineringen - parasittene som lager hvite prikker er ikke helt døde selv om det ikke er flere på fiskene. De faller av fiskene, og ned på bunnen der de formerer seg, og blir frittsvømmende parasitter. Det er bare på dette stadiet medisinen virker på dem. Derfor er det at man skal medisinere 48 - 72 timer etter at siste prikk har forsvunnet. Har hørt om gullfisk som har mistet farge etter medisinering, så det kan være et resultat av dette De to fiskene jeg har hørt om har forblitt hvite.Ang de to sorte slørhalene dine; Har selv to slike, de nappet også på finnene til en singelhale. Det viste seg i ettertid at denne var syk, så kanskje denne arten mobber svake individer? ikke vet jeg, men et pussig sammentreff |
| | |
| | #15 (permalink) |
|
Hei Taho og Carpman! Takk for bekreftelse på at det jeg gjorde var riktig ![]() Jeg anser nå problemet som løst. Har ikke sett ene eneste prikk siden torsdag. Heldigvis. Jeg tror du er inne på noe, Taho, ang de svarte slørhalene, for disse var virkelig noen bøller når singelhalene virket svake. Dette er det nå slutt på og fred er gjenopprettet i karet. Jeg takker og bukker så mye for all hjelp jeg har fått. Har fullstendig gitt opp å tro på informasjon fra dyrebutikkene (fikk anbefalt 9 gullfisk i 64 liters akvarie!!) Det har derfor vært veldig godt å kunne ty til erfarne og fornuftige mennesker her i dette forumet. Stor klem til Carpman og Taho fra meg |
| | |
| | #16 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() Join Date: Jun 2007 Location: Alta
|
Oj.... 9 gullfisk i 64 liter... Det er en mindre enn jeg på det nåværende tidspunkt har i 550 liter ![]() Men forsåvidt - jeg ble anbefalt en gullfisk i 2 (- TO) liters bolle..... så flott at du har blitt kvitt de "#€%#&" parasittene, men følg nøye med på vannverdiene dine i de neste fire uker, som Carpman sier. Vær også oppmerksom på at sykdommen kan komme tilbake inntil en mnd etter at du har sett den siste prikken, så følg nøye med ![]() Jeg har alltid etpar flasker medisin stående i tilfelle (har hatt flere dårlige erfaringer med innkjøp av ny fisk), og da helst medisiner fra Esha siden de ikke skader filterbakteriene. En annen ting jeg har lært er at det er lurt å ha et karantenekar der jeg har ny fisk. |
| | |
![]() |
| Tags |
| hvitprikk |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
|
|