Please install Flash and turn on Javascript.

Go Back   Gullfiskene.net forum > Akvarium og Hagedam > Akutthjelp 113-Karpe > Alt om sykdom og behandling

Notices

Reply

LinkBack Thread Tools Display Modes
Old 08.10.2007, 00:33   #1 (permalink)
Member

Unhappy Hvitprikk

Så er det min tur Nå har hvitprikken slått ut blandt mine fisker!
Alle fiskene ligger som slakt rundt på bunnen av akvariet!
Har skrudd på varmekolbe.

Jeg har lest en tidligere tråd vedr behandling av dette, men lurer litt på følgende:
Det anbefales 3 ts salt/50l vann tilført gradvis.
Vil mine maller (som jeg er veldig redd for) tåle alt dette saltet?

Det anbefales å øke temperaturen opp til 28 grader.
Et annet sted på nettet finner jeg at man må helt opp til 32 grader for å ta knekken på hvitprikk med temperaturøkning.
Hva gjelder? Tåler gullfisk 32 grader?

Tilførsel av oksygen ved temperaturøkning.
Jeg har 130 liter akvarie - her er det en integrert pumpe + at jeg har en ekstra - denne står på full utblåsning. I tillegg har jeg en brusesten som jeg også har satt på for fullt. Holder dette?
Kan det bli for mye oksygen?

Har det noen hensikt å tilføre vitaminer til fiskene nå (for å øke immnuforsvaret) eller bør jeg vente til hvitprikken er slått tilbake?

Vannverdiene er fine.

Håper på snarlig svar - må sette i gang alle mulige tiltak fort.
Stjerne is offline   Reply With Quote
Old 08.10.2007, 01:08   #2 (permalink)
G.Net Admin

Blog Entries: 1

Heisann!

I lys av symptomer som den første fisken har (den med kulen) så er det viktig å være sikker på at dette er hvitprikk. Så jeg regner med at du har gjort et godt forarbeid med identifiseringen.

I og med at du har maller i karet, så er du uheldigvis i den situasjonen hvor du ikke kan prøve en saltbehandling. Saltnivået vil bli alt for høyt for mallene. Her er du nødt til å bruke medisin mot hvitprikk, og følg produsentens bruksanvisning nøye.

Når det gjelder temperatur, så vil jeg ikke anbefale å gå helt til 32 grader. Hold deg til maks 30 grader og øk gradvis. Temperaturen er veldig viktig i forbindelse med behandlingen, og henger sammen med syklusen til Icht (Ichthyophthirius).

Så lenge du har en brusestein oppi karet som ser ut til å gi bra strøm med luftbobler, så burde dette holde. Det vil ikke bli for mye oksygen.

Vitaminer er alltid bra å gi fiskene, så det er bare å bruke dette hvis du har dette for hånden eller har planer om innkjøp.

taho: du har jo sloss en del med hvitprikk som ble snikinnført fra butikken. Kanskje du har noen tips i ermet?
Old 08.10.2007, 01:36   #3 (permalink)
Member

Ja, jeg er helt sikker på at dette er hvitprikk - veldig tydelig på de to nye svarte slørhalene (ser ut som de er overstrødd med melis). Tror det har kommet med disse, hvis da ikke hvitprikk kan overføres fra planter. Har kjøpt 2nye planter etter de to slørhalene.

Jeg får vel bare bite i det sure eplet og kjøpe medisin.
Ser her på forumet at det er litt forskjellig ute og går - methylblått osv.
Noen som anbefales foran andre?
Kommer meg ikke til butikk før på ettermiddagen, så fint med tips før jeg går til innkjøp av medikament.

Tusen takk for raskt svar
Old 08.10.2007, 09:37   #4 (permalink)
G.Net Admin

Jeg selv har gode erfaringer med Sera Costapur. Vet taho har prøvd Esha Exit med hell.
Old 08.10.2007, 13:33   #5 (permalink)
Member

Da ser jeg hva jeg får tak i av disse.

Tusen takk for hjelpen
Old 08.10.2007, 17:25   #6 (permalink)
G.Net Admin

Taho's Avatar

Hei!

Hvis jeg skulle anbefalt medisiner for hvitprikk, måtte det bli Esha Exit - den har vært veldig effektiv i mitt tilfelle (prøvde VELDIG mange kurer uten at det hjalp) Den medisinen dreper ikke hverken snegler eller filterbakterier, men er desverre bare å få tak i på etpar nettbutikker (webzoo og aquamania) så vidt jeg vet. Om du ikke får tak i denne, kan du prøve contraick fra tetra, eller goldoomed fra tetra. Førstnevnte er medisin som går spesifikt ifht hvitprikk, og sistnevnte er et mer bredspektret preparat som er ment spesielt til gullfisker og annen kaldtvannsfisk. Den reklamerer med at den skal være effektiv mot bla hvitprikk, finneråte og sopp.
Fra produsenten JBL markedsføres et praparat som heter punktol mot hvitprikk, dette kjenner jeg ikke noe til.
Vær forsiktig med foring under medisinering med disse preparatene, da de er ødeleggende for filterkulturen. Mål vannverdiene ofte i ca 4 uker etter medisinering.

Husk å medisinere ca 48- 72 timer etter at den siste hvite prikken er borte. Dette fordi det tar ca 48 - 72 timer fra prikken faller av fisken og til parasitten er frittsvømmende (det er bare da den kan drepes) Dette gjelder for temeraturer på ca 26 - 28 grader.

Methylenblått og malakittgrønt er som oftest hovedbestanddelene i disse medikamentene

Håper denne stammen av hvitprikk er lettere å kurere enn det jeg var utsatt for Hold oss oppdatert på hvordan det går.

LYKKE TIL!
Taho is offline   Reply With Quote
Old 09.10.2007, 00:19   #7 (permalink)
Member

Hei igjen!
Det ble Sera Costapur jeg fikk tak i.
I går kveld skrudde jeg på varmekolben og var ganske spent på hva jeg ville komme hjem til i ettermiddag.
Ble ganske glad da jeg så at alle de gule gullfiskene samt de to svarte var i full vigør igjen. Temperaturen var da på 28 - 29 grader.

Tenkte at jeg kanskje ikke trengte å bruke medisinen (det grøss i meg da jeg så hva den inneholdt), men etter å ha studert beboerne i akvariet inngående turte jeg ikke la være. Så de har fått både medisin og vitaminer.
Temperaturen ligger nå på ca 30 grader.

I bruksanvisningen til Sera Costapur står det medisinering dag 1 og 3.
Kan jeg da ta et vannskifte i morgen (tirsdag) ettermiddag og bør jeg da i morgen senke temperaturen igjen?
Har forøvrig også tilsatt salt slik som anbefalt av Carpmann - 2 ts fordelt på 2 ganger. Hvor mye salt tilsetter jeg evt ved vannskifte?

Så til en litt annen ting - de to nye sorte slørhalene - det ser ut for meg som om de napper i halefinnene til de andre gullfiskene sps de med komet-hale. Synes de gule har blitt litt frynsete i halene og de to sorte er stadig på jakt og plager de gule. Trodde ikke dette var mulig - kan det være en kryssning som er halenappere?
Akkurat i kveld føler jeg meg ganske sikker på at disse 2 rampungene får en kort tid i mitt akvarium. Først sykdom, så halenapping
Også jeg som hadde slike flotte, smekre gullfisk - fulle av liv - i et akvarium helt fritt for problemer!

Nå setter jeg min lit til medisin, temperatur, litt salt og vannbytte og krysser fingre og tær.
Old 09.10.2007, 01:38   #8 (permalink)
G.Net Admin

Hallo!

Det var litt tøff temperaturøkning du hadde kjørt, men normalt så er ikke økningen det mest kritiske. Bare pass på og hold den stabil på 30 grader nå. Når du skal redusere den igjen (dette gjør du når medisineringen er helt ferdig) så bør du ikke gå ned med mer enn en grad i døgnet.

Normalbehandlingen med Sera Costapur er som du sier tilsetting av medisin ved dag 1 og 3. Deretter venter du til dag 5 og ser forholdene an. På dag 5 tar du et vannskifte, og hvis du ikke ser noen antydning til hvitprikk, så starter du evt filtrering over kull (anbefales). Ved minste tvil så tilsetter du en ny dose medisin og start ikke opp kullfiltreringen. I det siste tilfellet så tar du en ny vurdering etter 2 dager (dag 7). Ser tingene greit ut da så starter du opp kullfiltreringen og tar et nytt vannskifte etter 2 nye dager (dag 9).
NB: Utfør vannbytter med temperert vann (med ca samme temperatur som i karet). Du bør også vurdere bruk av Aqua Safe eller lignende tilsetting for vannforbedring hvis du har gamle rør/varmtvannstank. Dette er fordi gamle systemer kan ha en tendens til å slippe tungmetaller i varmtvannet.

Veldig viktig: du må ikke fôre under behandlingen. Medisinen reduserer effekten på filtrene dine, så det kan få et katastrofalt utfall.

Normalt tilsetter jeg 1 ts salt per 50L vann som byttes ut, så her må du ta sånn ca ut ifra hvor mye vann du bytter ut.

Jeg mistenker at disse slørhalene dine har stresset opp karet ditt. Hvitprikk framprovoseres ofte av stress, så dette kan være årsaken til utbruddet ditt.
Du får evt flytte dem til en 60-70L Personlig så blander jeg ikke singelhaler med slørhaler, og det er også skrevet om dette i bøker at det kan bli konflikter mellom variantene, men da egentlig andre veien.

Da får du ha lykke til, og gi oss status underveis.
Old 09.10.2007, 02:03   #9 (permalink)
Member

Ja, det var ikke helt meningen at temperaturøkningen skulle gå så fort. Er litt ute av trening ang innstillingen på varmekoblingen og så på jobb hele dagen...
Stabiliserer varmen der den er nå - så får vi håpe alt ordner seg til slutt.

Jeg var ikke klar over at man ikke bør blande slørhale med singelhale.
Tar nok en tur på loftet og finner den gamle 64L så får de flytte dit i morgen.
Jeg har lærte mye i dag også
Old 09.10.2007, 02:16   #10 (permalink)
G.Net Admin

Ja, der kan du se. Gamle kar er alltids bra å ha liggende på lur
Men om mulig så ville jeg ha ventet med å flytte dem til behandlingen er over. I og med at de er under medisinering og dette om resistens osv.

Tags
hvitprikk

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules