Please install Flash and turn on Javascript.
| | #1 (permalink) |
| Junior Member Join Date: Nov 2007
|
Hei. En av mine slørhaler har fått et par røde flekker på halen. Det ser ut som blod, og det virker som om halen blir "spist opp" av dette. Er det noen som vet hva dette er, og muligens har gode råd for å bli kvitt det? |
| | |
| | #2 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() |
Dette kan være finneråte, men for å være sikker må jeg neste ha et bilde av fisken. Vanlig behandling av finneråte er å flytte de syke fiskene i egen karantenetank (kan også behandles i samme tank hvis man mistenker problemer med andre fisker) og øke temperaturen her (ofte 5 grader mer enn det fisken gikk i opprinnelig). Man må også behandle sykdommen med antibiotika som fåes kjøp i akvariebutikker. Finneråte oppstår som oftest i kombinasjon med dårlig vannkvalitet og skader på finner, for lav temperatur for varianten, eller vitaminfattig diett. Håper dette hjelper deg videre, og prøv evt å ta et bilde av fisken. Lykke til!
__________________ Carpman |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Junior Member Join Date: Nov 2007
|
Sannelig ikke lett å få til skarpt bilde av fisk i bevegelse, særlig ikke når kamera fokuserer på glasset i stedet for fisken. Men her er et bilde som skulle vise problemet. Kan man holde fiskehalen 10-15 sek i saltvann? Vil det hjelpe? |
| | |
![]() |
| Tags |
| flekker, halen, på, røde |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
|
|