Please install Flash and turn on Javascript.
| | #1 (permalink) |
| Junior Member Join Date: Dec 2007
|
Har hatt to slørhaler i to måneder nå, og de har klart seg veldig bra. De har vært aktive, spist godt med mat og gaflet i seg agurk av hjertens lyst. Desverre er akvariet bare 15 liter,- jeg leste på akvariesider etter at fiskene var skaffet at de egentlig skal ha minst 60 liter. Veldig klar over at dette ikke er ideelt altså, men fikk meg ikke til å levere dem tilbake til butikken og en mulig skjebne i enda mindre vann - og i verste tilfelle; en bolle. Men de har som sagt trivdes bra i akvariet mitt, helt til nå. De er små, kanskje 5 cm. standard orange/røde slørhaler med lys buk. I går kom jeg hjem etter å ha vært borte et par dager (har timer på lys og lagt i matblokk), og da lå den ene slørhalen slapt inntil pumpa. Fikk den ut i vannet, hvor den ble liggende og kave, svømte opp ned, og strevde veldig for å rette seg opp. Den virket veldig sliten. Har ikke greid å få i den noe mat. Den andre fisken har det helt fint. Dro rett til dyrebutikk og spurte etter medisin, men fikk beskjed om at dette er vanlig og at enkelte fisker kan leve slik svært lenge. Enten dør den eller så overlever den, altså. Har ikke testet vannet, koster det mye å gjøre dette i dyrebutikk? Har også lest noe om at salt (ectozon) skal være en bra behandling for problemer med svømmeblæren, men er usikker på hvordan dette skal brukes. Slo av pumpa i ettermiddag for at vannet skal bli litt roligere, men er usikker på om det egentlig var så veldig lurt. Noen andre tips? |
| | |
| | #2 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() Join Date: Mar 2006
|
Hei Problemer med svømmeblæren er dessverre et ganske vanlig fenomen hos gullfisk, og blir ofte trigget av dårlig vannkvalitet og/eller temperatur svingninger. Med et så lite akvarium er det vanskelig å holde godt akvarievann da det blir lett forurenset. Det er mulig at ferieblokken har gjort mer ugang enn nytte da denne tilfører forurensing i akvariet i form av matrester og økt avfall fra fiskene. Når du kun skal være borte noen dager er det bedre at fiskene går uten mat. Gullfisker er noen skikkelige matvrak og setter fort til livs en ferieblokk beregnet for en uke, og da blir det overbelastning av avfallstoffer i akvariet. Jeg vil derfor anbefale deg å umiddelbart ta et delvis vannskifte på 1/3 (5 liter) av vannet, og deretter tilsette en strøken teskje med ectozon salt. NB! Denne må tilsettes gradvis i løpet av det neste døgnet. Ved fremtidige vannskifter vil jeg anbefale deg å tilsette 1/10 teskje ectozon salt når du skifter 1/3 (5 liter) av vannet. Pass på at vannet du skifter ut holder samme temperatur som vannet i akvariet. Ta også med en vannprøve til akvariebutikken hvor du kjøpte fiskene. Normalt tester de dette vannet for deg gratis. Anbefaler deg å stoppe foringen inntil videre da dette vil øke til ytterligere forurensning av vannet. I akvariebutikken vil de kunne teste mengden av giftstoffer i vannet. Hva slags pumpe har du? Hvis denne pumpen er tilknyttet til filtreringen så må du skylde filtermediet (svamper og lignende) i rent vann og deretter sette den i gang igjen så snart som mulig. Dette fordi all biomasse i filteret etter lang stillstand ganske sannsynlig er dødt. Hvis man setter i gang et dødt filter, så vil dette tilføre ytterligere giftstoffer i vannet. Et filter (biologisk) må aldri stoppes over lengre tid da nyttebakterier som skal bryte ned giftstoffene vil dø ut. Dersom det bare er snakk om en sirkulasjonspumpe ville jeg satt denne på igjen. Hvis dette er en luftpumpe, så kan du evt. sette på en slangeklemme for å dempe trykket litt. Generelt vil jeg anbefale deg å bruke pellets fôr og ikke flakfôr da pellets forurenser mindre. Gi fiskene 2 pellets hver per dag, og ha gjerne 1-2 dager i uken hvor du ikke forer. Akvariet bør plasseres i et rom som holder jevn temperatur. Vil anbefale deg å skifte 1/3 av vannet en gang per uke. Lykke til!
__________________ Goldy |
| | |
![]() |
| Tags |
| svømmeblæreproblemer |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
|
|