Please install Flash and turn on Javascript.

Go Back   Gullfiskene.net forum > Akvarium og Hagedam > Akutthjelp 113-Karpe > Alt om sykdom og behandling

Notices

Reply

LinkBack Thread Tools Display Modes
Old 10.01.2008, 20:12   #1 (permalink)
Member

Question Mistet øye

Hei!

Lenge siden sist jeg skrev noe her. Men nå har jeg et problem/spørsmål igjen.

Jeg oppdaget i dag at en av mine 2 svarte slørhaler (går sammen med flere singelhaler) har mistet det ene øyet sitt .
Den ser ut til å være i fin form og spiser når det kommer mat i akvariet.

Jeg lurer bare på hvordan dette kan skje. Hele øyet er rett og slett borte.
Denne typen har litt utstående øyne og nå er det bare en grop der øyet har vært.

Noen som vet
Stjerne is offline   Reply With Quote
Old 10.01.2008, 22:43   #2 (permalink)
G.Net Admin

Blog Entries: 1

Hallo!

Det er ikke uvanlig at dette skjer med de variantene som evt har utstående øyer.
Som oftest kan det være en bakteriell infeksjon som er årsaken, og man skal ikke se bort i fra at en kombinasjon av dårlige gener er med på å sette disse variantene i en risikogruppe.
Det kan være lurt å følge godt med på fiskene framover, og legg merke til størrelsen på øynene. Hvis det er indikasjoner på at øynene blir større så er det ting som pågår i akvariet. Uansett så ville jeg ha sjekket vannkvaliteten for å være på den sikre siden, og tilsett litt (ekstra) salt i vannet som forebyggende tiltak for blant annet det åpne såret i øyehulen.

Hvis fisken som har mistet øyet sitt virker ved god helse ellers, så vil ikke dette hemme fisken i stor grad. Det er mange som har enten gullfisk eller koi som er i samme situasjon uten at det påvirker livet til fiskene nevneverdig.
Old 10.01.2008, 22:50   #3 (permalink)
G.Net Admin

Taho's Avatar

Hei
Det kan være som Carpman sier; en bakteriell infeksjon, så følg med i akvariet ditt framover.
En annen ting det kan være er om du har spisse gjenstander i akvariet ditt, kan den også ha punktert øyet på dette(utvekstene er fylt med væske etter det jeg har forstått) . Disse fiskene ser dårlig framover, og kan lett skrape seg opp, og siden øynene er utstående er disse veldig utsatt.
Det kan også være den er bitt av en annen fisk.

Lykke til!
Taho is offline   Reply With Quote
Old 10.01.2008, 23:00   #4 (permalink)
G.Net Admin

Blog Entries: 1

Godt poeng taho ang gjenstander i akvariet og andre fisker. I tillegg til punktering så kan faktisk enkelte varianter miste øyer ved at de blir "skrapet" av mot gjenstander. Øynene sitter med andre ord ikke så godt fast i øyehulen hos de variantene.
Har også hørt om slørhaler som har rett og slett fått det ene øyet spist opp av annen fisk.
Old 10.01.2008, 23:59   #5 (permalink)
G.Net Admin

Vidar-Alexander's Avatar

Spesiellt blandt små fisk (ikke bare gullfisk) skjer det relativt ofte at det dukker opp noen som er større enn sine medsøsken. Det er normalt at disse "napper" ut øyne på de som er mindre enn seg selv. Dette har med å videreføre de sterkeste gener i et kull, og øyet er meget næringsrik kost for en liten fisk som vil opp og frem her i livet. Dette fenomenet avtar/forsvinner vanligvis når fiskene får større plass og når en viss alder. (ca noen mnd.)

Ellers så er denne typen det er snakk om her veldig utsatt med sine utstående øyne. Så du har nok allerde fått svaret du trengte, over innlegget her.
Old 11.01.2008, 15:49   #6 (permalink)
Member

Takk for alle svar!

Det er ingen spisse gjenstander i akvariet, men en sten med litt ru overflate. Eller er vannkvaliteten bra.
Jeg skal holde øynene åpne for bakterieinfeksjon. Tilfører litt ekstra salt.
Fisken selv virker helt OK - de andre også.
Stjerne is offline   Reply With Quote
Reply

Tags
mistet, øye

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules