Please install Flash and turn on Javascript.
| | #1 (permalink) |
| Junior Member ![]() ![]() Join Date: Jan 2008 Location: Bergen
|
Jeg fikk gullfisk i bursdags presang av samboeren min, noe jeg ble veldig gla for. Har lest litt på internett, og det er vist fy-fy å ha gullfisk i bolle. (noe jeg har på 10 liter) Men ska kjøpe akvarium. (Så ikke kjeft på meg) Men jeg har absolutt ingen peiling på gullfisker, og hun damen i butikken var så kort og "kjedelig" med råd. Jeg trode at den ene gullfisken var gravid. For den er så tjukk på magen. Akurat som det stikker ut på hver side. Lurer egentlig på litt masse, så det kommer vel etterhvert, men det jeg lurer på no, er at de gaper hele tiden. De åpner munnen hele tiden. Åpner den, lukker den, åpner den, lukker den. Er det normalt eller? Også urer jeg på om gullfisker sover? Når jeg kommer inn her i stuen, feks om morgenen, så bare ligger de der. De har øynene åpne, og sånt, men sover de da, eller er de syke? Så svømmer de omkring, så står de litt i ro. Hehe. Huff, stakkars fiskene mine da! De er redd meg og Hver gang jeg kommer bort til bollen, så svømmer de kjempe fort, også prøver de å gjemme seg under planten. Hvorfor gjør de det? Vil de være redd meg hele tiden, eller?Håper på masse,masse,masse svar! Da blir jeg gla |
| | |
| | #2 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() Join Date: Jun 2007 Location: Alta
|
Hei, og velkommen hit ![]() Gullfisk gaper noe, men ikke hele tiden. Om de er syke er vanskelig å si noe om, siden du ikke beskriver noe annet enn gaping. Det er mulig de har lite oksygen siden de bor på bare 10 liter, eller det er opphopning av giftstoffer i vannet. Gullfisk er en art som griser mye, og trenger derfor god filtrering og et godt innkjørt kar for å ha det fint. Flott at du har tenkt å kjøpe akvarie til dem Har bollen vært i drift lenge? Et akvarie bør "gå seg inn" i ca 4 uker før man introduserer fisk i det, slik at det kan opparbeide seg en god bakteriekultur. Denne bakteriekulturen bryter ned ammoniakk (som fisken utskiller, og som dannes av råtnende materiale) til nitritt, og deretter dannes nye bakterier som bryter ned nitritten til nitrat. Ammoniakk og nitritt er veldig giftig for fiskene. Nitrat er giftig i store mengder. Om det er slik at bollen er nystartet, vil jeg anbefale å skifte minst 30% vann hver dag i en periode, samt skaffe meg utstyr for å måle nitritt og ammoniakk(om utslagene på dette er høy - bytt vann 2 ganger pr dag.). Vannbytter må foretas til det ikke lengere gir utslag på disse testene. Deretter bytter man ca 25-30% vann en gang i uken. En annen ting som er viktig er å ha god filtrering, en ordentlig rensepumpe (det er der disse bakteriene dannes) "Jeg trode at den ene gullfisken var gravid. For den er så tjukk på magen. Akurat som det stikker ut på hver side." Gullfisk kommer i mange fasonger, noen er tykke og runde, noen er slanke og lange. Er det "slørhaler" eller "vanlige" gullfisk du har? Om skjellene står ut, og avføringen er som en sytråd, kan det være sykdom. At fiskene er redd deg, kan være fordi de har for lite skjul, og for liten plass til å bevege seg på. Normalt er gullfisker fisker som kan bli ganske tamme. Mine kommer farende til glasset med det samme jeg nærmer meg, og spiser av (og på) hånden min ![]() Håper dette var til noe hjelp ![]() Bare spør om det er noe mer du lurer på. |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Junior Member ![]() ![]() Join Date: Jan 2008 Location: Bergen
|
Takk for tilbake meld ![]() Hmm, kan ikke se noe skjell som stikker ut av de. Men har sett avføring som er litt lang og tynn. Hvit farge. Akkurat no, så driver de å svømmer opp på overflaten, akkurat som de spiser vann og luft. Hvorfor gjør de det? Jeg ska gå å bytte litt vann no. Fikk med sånn veske vi skulle ha oppo vannet når vi byttet på det, skal jeg brukde litt av det no også, eller er det bare når du bytter ut all vannet? |
| | |
| | #4 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() Join Date: Jun 2007 Location: Alta
|
Hei, igjen! Lang og tynn avføring kan også ha en sammenheng med at fisken er stresset, det trenger ikke bety at den er syk. Om den ellers spiser godt, og er aktiv ville jeg avventet og sett litt. Vannforbedringsmidler er stort sett laget for andre deler av verden, der vannkvaliteten er dårligere enn den vi har i norge. Noen bruker det, andre ikke. Hensikten er som regel å nøytralisere klor og metaller i vannet. Om du bruker det eller ikke, er en smakssak Om du f.eks har gamle kobberrør i bygningen der du bor, kan det være lurt.![]() Det er ikke lurt å bytte alt vannet på en gang, du risikerer da at vannverdiene blir så endret, at fiskene blir syke av det. Om fiskene er i overflaten, og "super" luft, gjetter jeg på at du forer med flakfor? Det blir ofte en proteinhinne på vannflaten etter mating, og fiskene synes denne smaker godt rett og slett For å få de til å slutte med det - prøv synkepellets (for som detter til bunnen med en gang). Det hjalp for mine fisker ihvertfall![]() Lykke til |
| | |
![]() |
| Tags |
| gullfisken, hjelp, meg, min |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
|
|