Please install Flash and turn on Javascript.

Go Back   Gullfiskene.net forum > Akvarium og Hagedam > Akutthjelp 113-Karpe > Alt om sykdom og behandling

Notices

Reply

LinkBack Thread Tools Display Modes
Old 04.02.2008, 15:01   #1 (permalink)
Junior Member

Default syk slørhalegullfisk

vi har en gullfisk av den tjukke typen.
Nylig fekk den røde merker/streker over bakerste del av ryggen. (blodårer?)
De har ikke vist på samme måte før.

Nå har den også begynt å oppføre seg rart, særlig ved at den ligger en del på ryggen og flyter.. helt til noen eller noe dulter borti den.
Den lager dessuten også noe merkelige lyder som vi ikke har hørt før.

kan høres ut som den drukner

Mvh Familie som er glad i fisken sin
sairen is offline   Reply With Quote
Old 04.02.2008, 18:06   #2 (permalink)
G.Net Admin

Taho's Avatar

Heisann

Det er vanskelig å si noe om hva dette kan være, det er flere alternativer. For å kunne hjelpe deg, trenger jeg å vite litt mer om akvariet ditt - hvor stort er det?, Hva er vannverdiene? (spesielt amoniakk og nitritt - måles vha tester man får kjøpt på dyrebutikker), har du nylig startet akvariet? Er det mange fisker der?

Røde streker på ryggen høres misstenkelig ut som en bakteriell infeksjon av noe art, men det bruker vanligvis å vise seg som blødninger i "flekker" i skinnet til fisken. Vet også at røde striper i sporen kan være et tegn på for lite oksygen, eller forgiftning av noe slag (spesielt amoniakk).

Det at den flyter på rygg er ikke noe godt tegn - har den noe belegg ellers på kroppen? (f.eks fløyelsaktig hvitt belegg) Noen prikker noe sted? hvordan puster den?

Det at du hører "druknelignende" lyder er som regel at fisken super luft.
Taho is online now   Reply With Quote
Old 04.02.2008, 19:31   #3 (permalink)
G.Net Admin

Taho's Avatar

Hei!

Glemte å si at som 1. hjelp kan du forsøke et 50% vannbytte, og tilføre oksygen. La oss høre hvordan det går
Old 04.02.2008, 20:46   #4 (permalink)
Junior Member

Default info

Det vi for øyeblikket har er en gullfisk bolle. Det er bare 2 fisker i den, prøvde å få tak i ett bilde av den på ryggen.. Men den retter seg opp med en gang jeg kommer til bollen (prestasjonsangst?)

Vi bytter vann i bollen hver 6 dag, da rensker vi også den svarte sanden/steinen som er i bunnen.
Vi bruker ett middel som heter "Aquasana" i den, mengde som anvist på flasken..

Det kan til tider være litt kaldt her.. hvor kaldt er for kaldt??
Det kan dessuten nevnes at det gjerne gis en del "helgemat" om det skulle ha noe å si..? (slik som løser segg opp i vannet over tid.

Det kan nevnes at for en stund siden var den også blodrød rundt gjellene, men det er nå borte.
amoniakk innhold og lignende av vann vet jeg desverre lite om..

Jeg klarte ikke å se noe belegg, eller prikker. Når det gjelder pusting så åpner den munnen i vannet flere ganger i sekundet.. (kanskje 3 maks 4)

Vannbytte som du anviste til er nå gjort.

Føler meg kjip med fiskene min når jeg ser noen av de flotte akvariene dere har her. Desverre er jeg student og bor på hybel, og kan virkelig ikke avse mer penger/plass til dem..
Old 04.02.2008, 21:05   #5 (permalink)
G.Net Admin

Taho's Avatar

Hei, igjen

Den retter seg nok opp når du kommer i nærheten fordi den blir stresset

Helgeforet har nok noe å si - det er i stor grad med på å forurense vannet i bollen. Amoniakk kommer av at avfalsstoffer brytes ned - gullfisk skiller ut store mengder amoniakk. For å virkelig bli kvitt det trenger du et filter som bryter ned amoniakken til nitritt, og igjen bryter ned nitritten til nitrat.
For å unngå amoniakk, ville jeg prøvd å få tak i et billig brukt akvarie, gjerne 60 liter til 2 små fisker - du finner mye billig på finn.no eller qxl
Ellers er det eneste du kan gjøre for fisken å bytte vann; gjerne hver dag i en periode til fisken er bedre.
Helgeforet ville jeg latt være - fiskene klarer seg godt uten mat over helga

Etter at krisen er over, ville jeg byttet vann ihverfall 2 ganger i uka.

Røde opphovnede gjeller er forresten også et symptom på forgiftning.

LYKKE TIL
Old 04.02.2008, 21:44   #6 (permalink)
Junior Member

Helgeforet skal da droppes - var dama i butikken som kom med denne fantastiske ideen..
Men hvor lenge klarer en fisk seg uten mat da? og hvor mye mat trenger den..? Jeg har en venn som så vidt mater den (føler jeg).
Selv hiver jeg godt oppi, men er også litt redd for å over-mate dem (etter at jeg har hørt folk mater dem til de sprekker???)

Kanskje jeg skal ta dette som fiskenes bursdag elns og være på utkikk etter noe litt større.. men er 60 liter virkelig nødvendig? :s har litt dårlig med plass. (skal måle opp)

Viss du sier det så, da bytter jeg vann hver dag en liten stund for å se etter endringer

Okei, jeg er helt feilinformert ser jeg, 1 gang i uka sier butikken.. så tenkte jeg var raus og tok hver 6 dag :P
Men vil den ha 2 så tar jeg 2

Så er det bare å krysse fingrene for at "fisk" blir glad og frisk igjenn.

takk for all hjelp

Mvh Oss som elsker fiskene våre, "fisk" og "balle". hamsteren bacardi hilser også
Old 04.02.2008, 22:27   #7 (permalink)
G.Net Admin

Blog Entries: 1

Bra at du tar rådet fra Taho ang å droppe helgefôret. Den største fienden i akvariehobbyen er faktisk overfôring. Det er veldig lett å gå på limepinnen og hive oppi litt ekstra. Fiskene kan klare seg flere dager uten mat, og mange reiser på ferie i opptil 14 dager uten at det blir gitt noe mat. Det er riktig at fiskene kan "sprekke" ved for mye mat, og det som skjer er at fiskene får forstoppelse og til slutt så sprekker fordøyelsessystemet. Ang weeekend fôr så er dette noe som bransjen har brakt fram til hobbyen, men slike ting klarer man seg fint uten. Nå bør du i alle fall være forsiktig med fôringen, og aller helst bør du la være å fôre på minst en uke. Du bør ikke fôre mer enn 1 flak per fisk (eller en pellet; anbefaler pellet framfor flakfôr), og til å begynne med når du starter opp fôringen igjen kun en gang hver tredje dag.

For øvrig er det ikke lurt å ta en fullstendig rengjøring av bollen. Du bør la grusen få være i fred da dette kan bidra en liten smule på å fjerne avfallstoffer. Det danner seg bakterier i bunnlaget som lever av ammoniakk og nitritt. Normalt ved vannskifte er at man slammer overflaten på grusen for å fjerne smuss. Dette gjør man ved hjelp av en slamklokke eller fører selve slangen forsiktig over overflaten av grusen.
Dersom du ikke med det første har planer med å anskaffe deg et nytt akvarium, så er du nødt til å investere i et bunnfilter (hvis du ikke har dette fra før). Dette er en slags plate man legger under grusen som drives med en luftpumpe. Det er i alle fall bedre enn ingenting, og som Taho sier; gullfisker/slørhaler forurenser veldig mye og uten filtrering så ender det som regel med fiskedød.

På lik linje med Taho, så vil jeg også anbefale deg et 60L akvarium. Til nød, og da mener jeg virkelig til nød, så kunne jeg ha strukket meg til 50L men ikke noe mindre. Dette er dog en temporær løsning da du må ta i betraktning at fiskene vokser.

Lykke til!
Old 05.02.2008, 15:16   #8 (permalink)
Junior Member

Default ojda

en pellet/ett flak hver 3 dag? skal dette være over en periode før det blir normalt igjenn? eller er det normalt?
her gis det littegrann 2 ganger til dagen...

Jeg klarte idag å lure meg innpå mens fisken lå på ryggen, desverre sto kamera på med en del blits, men man kan fortsatt se at den ligger på ryggen.. og slik låg den lenge.

Denne fisken er jo også litt større en en del veldig små fisker, mener dere altså at også denne skal mates med 1 pellets hver 3 dag?

:s den har dessuten begynt å gjøre det veldig ofte nå (legge seg på ryggen)
Attached Thumbnails
syk-slorhalegullfisk-img_5506.jpg  syk-slorhalegullfisk-img_5508.jpg  

Last edited by sairen; 05.02.2008 at 15:32. Reason: la inn et bilde til
Old 05.02.2008, 15:44   #9 (permalink)
G.Net Admin

Blog Entries: 1

Rådet fikk ang fôring gjelder for en periode framover nå inntil du får skikk på problemet. Når ting begynner å bli normalt igjen, så kan du gå over til å fôre 2 ganger daglig med samme mengde. Det anbefales å ha 1-2 dager i uken uten fôring (f.eks. man og fre).

Bildet indikerer at fisken har problemer med svømmeblæra, og er et vanlig symptom ved bakteriell infeksjon.

En annen viktig ting er temperatur. Du må sørge for at det er en stabil temperatur rundt (i rommet) og i bollen. Hyppige temperatursvingninger har stor påvirkning på fiskene. Akvarier/boller må heller ikke utsettes for direkte sollys av samme årsak.

Vil også anbefale deg å titte litt på de andre trådene i dette forumet som gir tips om hold av gullfisk.
Old 05.02.2008, 15:56   #10 (permalink)
Junior Member

Fekk ikke edite igjenn (30 min range)
Her er en film over problemet http://www.youtube.com/watch?v=clWmepwiTqQ
"swim bladder problem" kom jeg frem til at dette kunne være, og at det ville gå bort over en uke viss jeg matet fisken på bunn, og sørget for at flak ikke ble liggende på overflaten? Hvordan skal jeg gjøre dette?

Skal gå til innkjøp av pellets så fort som mulig og la dem ligge i en liten gjennomsiktig bolle på bunnen.

Men en ting til, dersom jeg skal gi fiskene 2 flak, så kommer garantert en av dem itl å ta begge..?

Last edited by sairen; 05.02.2008 at 15:59.
Reply

Tags
slørhalegullfisk, syk

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules