Please install Flash and turn on Javascript.
| | #11 (permalink) |
| Member ![]() ![]() ![]() Join Date: Mar 2008
|
Haha, tro meg. Jeg kjenner det allerede. Jeg kommer nok til å ha fisker viderere, gjeeerne i flere akvarier! Men jeg hører at det skal så lite til før fiskene blir syke eller dør. Jeg blir nok lei meg for hver en liten fisk som skulle forsvinne i mitt akvarie, så må finne alle "oppskrifter" for å få dette til å fungere Så har noen flere gode tips, så kom med dem! |
| | |
| | #12 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() Join Date: Jun 2007 Location: Alta
|
Hei! Om man klarer å få til en biobalanse og gi fiskene rett stell, skal det mye til før gullfiskene blir syke og dør De kan faktisk bli ganske gamle. Hadde selv endel problemer med sykom i akvariet i oppstartsfasen, men etter at jeg lærte meg det grunnleggende har det ikke vært noe trøbbel i det hele tatt! Fiskene vokser og trives En ting som kan være lurt å anskaffe, er et karantenekar der man putter fiskene den 1. måneden alene for å utelukke at de er syke evt. behandle sykdom før de slippes inn i hovedkaret. Da unngår man mye smitte. Det selges alt for mye syke fisker! (lærte dette på "den harde måten") |
| | |
| | #13 (permalink) |
|
Et karantene kar, ja det kan nok være lurt. Denne første gangen tror jeg Bob og Marley skal få være sammen. Men når jeg får neste fisk, kan jeg ha den i karantene. Kan jeg bruke bollen som jeg har fra før av da? Eller blir det for lite selv om det er for en kort periode? Og da bør jeg vell la karantene karet stå i 3-4 uker før jeg finner meg fisk nr 3? Det skal bli godt å få i hus disse måle instrumentene. Så kan jeg berolige meg selv litt |
| | |
| | #14 (permalink) |
|
Bollen vil nok være liten til karantenekar, og vil sansynligvis skape trøbbel Bollen ville nok egnet seg til å ha f.eks reker i.Vent ihvertfall 5 uker før du putter flere fisker i akvariet slik at syklusen får gått seg til. Før du får testsett i hus, kan du til nød bruke nesen. Vannet skal ikke lukte noe særlig (eller en eim av jord). Om det lukter amoniakk/kattepiss er det for mye amoniakk i vannet. Om det lukter råttent, eller epler er det også på tide å ta et stort vannbytte ![]() Når det gjelder vanntester- kjøp dråpetester, de teststipsene man får kjøpt på dyrebutikken har en tendens til å være unøyaktig. En annen ting jeg glemte å nevne : Når du handler ny fisk, se godt på alle fiskene i tanken. Om noen fisker ligger mest i ro, har ryggfinnen nede, har prikker/unormale flekker på kroppen, frynsete finner eller andre misstenkelige ting ville jeg vært ganske skeptisk til å kjøpe fisker der. Om det er død fisk i tanken- gå en annen plass. Når du har sett endel på fiskene, og ikke finner noe misstenkelig- se etter de som har mest "fart" og som svømmer med ryggfinnen rett opp. Sjekk også at fiskene du velger ikke flyter oppover i tanken, eller synker ned mot bunnen om de stopper å svømme. Bruk litt tid på å velge Har selv brukt disse kriteriene når jeg har kjøpt de siste fiskene, og ser at det er de sist kjøpte som virker kvikkest og vokser best. Det er ingen garianti for at disse ikke kan være syke, men man reduserer sjangsen for det ihvertfall Last edited by Taho; 24.03.2008 at 16:41. Reason: slo sammen postene |
| | |
| | #15 (permalink) |
|
Takk igjen for mange gode tips Så jeg skal ha meg fisker som klarer å holde seg nøytrale i vannet. Og temperaturen max 24/25 grader? Jeg må jammen lage meg en handleliste til dyrebutikken i dag.* Måle instrument (dråper) * Mat (kuler i stede for flak) * Temperatur måler * En ny blomst (siden de er på vei til å spise opp den gamle) * Det finnes visst et middel som en kan ta oppi akvariet for å få bakteriefloraen raskere opp å gå. Er det noe her dere kan anbefale? * Tips? Men, skal filter pumpen være helt under vann? Jeg har toppen ca 2 cm under vann nå, men det var en luring her som mente den skulle være litt over vannet. Er det jeg som er lur, eller han? Last edited by MIOPIO; 25.03.2008 at 10:03. |
| | |
| | #16 (permalink) |
| Senior Member ![]() |
Ut løpet på pumpa kan være over vann ikke impeller inni som dra vannet gjennom pumpa da går den varm, og ryker etter noen timer Noen kan være under mens andre må ha topp plata / det kabel går gjennom overvann pga dei kan lekke vann inn ,( gammle modeller). Fordel med å ha utløpet i vannflate og vinkle den ned er att da trar vannet ut med seg mer luft nedi vannet. Så begge deler er lurt ![]() Java bregner spiser ikkje gullfisk hos meg så du kan jo prøve dei.
__________________ Fisk ute og inne Last edited by Roger`n; 25.03.2008 at 16:37. |
| | |
| | #17 (permalink) |
|
Hei igjen ![]() Fiskene spiser heller ikke bladliljer eller anubias. Ang bakteriekultur- det skader ikke å prøve, men har ingen erfaring med det. Har hørt folk som sier det virker, og andre igjen som sier det ikke har noen effekt. Vet at Tetra selger et produkt som heter Bactozym som skal starte biologisk aktivitet. |
| | |
| | #18 (permalink) |
|
Da var vi her igjen! Jeg hamstret jo alt mulig rart i dyrebutikken. Kjøpte også Easy Balance som vistnok skal stabilisere PH og KH verdier. Det skal også fjerne fosfat og nitrat. Jaja, vi får se om det funker ![]() Jeg skifter 20-30 % vann hver eneste dag, forer (så og si, hadde ETT svakt øyeblikk) ikke fiskene, temperatur er på 24 grader og filter pumpen står med litt av tuppen over vannoverflaten ( noen som sa de gav mer oksygen?). De har vært i akvariet i en uke og 5 dager. På onsdag målte jeg nitritt og denne var blank - 0 (sånne dråper). I dag målte jeg også og den var mye mer rosa! Dvs at det var ca på 0,1. Litt vanskelig å se, den kan også ha vært på grensen til 0,2! Hva gjør jeg? Etter at jeg målte byttet jeg 30% vann igjen... og hadde oppi litt havsalt u/jod. Skal jeg bytte mer? Tok også oppi noen få dråper til med den Tetra Aqua Easy Balance igjen...kan det bli for mye av den? Fiskene ser ellers ut som om de er i god form. Tror jeg. Man kan jo bli paranoid av mindre! De svømmer rundt i akvariet, svømmer mye ned til bunnen og prøver p spise en stein eller to. Også opp igjen i vannoverflaten....og leker seg med strømmen fra pumpen. Men leste at det er etter 14 dg at nitritten kan være høyest. Hjelp! Hva gjør jeg? Gleder meg forresten til å kunne mate Bob og Marley igjen. Stakkar. Det må rumle fælt i magene inni der. |
| | |
| | #19 (permalink) |
|
Fortsett å bytte 30 % av vannet hver dag. Det du ser nå er nitritten som topper seg. Mål hver dag, om det fortsatt er nitritt etter et vanbytte, gjør et 30 % til etter noen timer. Man bør ikke ha nitritt tilstede i det hele tatt, men i den situasjonen du er i nå, er nitritt på 0,2 akseptabelt og forventet Bruk gjerne salt i denne perioden for å lette situasjonen for fiskene litt, men husk å tynne ut/ fjerne saltet når nitritten er under kontroll. Du bør mate fiskene bittelitt ca annenhver dag nå bare pass på at det IKKE blir noen rester etter maten.Vær obs. om fiskene blir slappe - mål nitritt. PS! du er ihvertfall over amoniakkdelen av sirkelen siden det har begynt å komme nitritt Det går framover, du gjør det du kan for fiskene dine selv om det er endel arbeid - det liker jeg.![]() |
| | |
| | #20 (permalink) |
|
Jiiiippii!! Da er nitritten borte vekk! Fiskene er sprudlende glade og svømmer rundt med stor fart Nå har jeg ikke byttet vann på to dager og nitritt er på null. Gir de en kule hver med mat hver dag. Passer på at de spiser den opp og at ikke noe bli liggende i vannet. Hvor ofte skal jeg bytte vann nå da? 1/3 en gang i uken? Hadde ikke klart dette uten dere! Da hadde jeg nok hatt de i en liten bolle enda. Uvitende og godtroende. Eller kanskje jeg ikke hadde hatt de i det hele tatt ![]() Tusen takk for alt hjelp! Hilsen 3 og 1/2 ukers eier |
| | |
![]() |
| Tags |
| oksygen, overflaten, svømmer, til |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
|
|