Please install Flash and turn on Javascript.

Go Back   Gullfiskene.net forum > Akvarium og Hagedam > Akutthjelp 113-Karpe > Alt om sykdom og behandling

Notices

Reply

LinkBack Thread Tools Display Modes
Old 12.04.2008, 14:34   #21 (permalink)
G.Net Admin

Gullgutten's Avatar

Så godt å høre at det går bra.

Hvor stort er akvariet ditt?

Vannskifte er litt avhengig av vannvolum og hvor mange fisk som er oppi.
Har du f.eks 100L vann og to små gullfisk, trenger du ikke skifte så ofte som en gang i uken, men kanskje heller annehver uke.

Selv varierer jeg litt mellom 1/3 og 2/3 litt avhengig av hvor mye jeg har fóret gjennom uken. Jeg skifter hver uke, men det kommer av antall og størrelse på fiskene + hvor mye jeg fórer.
Når grusen i bunnen og filteret har fått kjørt seg inn, er det ikke noe farlig å bytte mer vann.
Finn også ut litt om hvilke verdier vannet har rett fra kranen. Da kan du lettere vurdere hvor stor innvirkning et vannskifte har.
Gullgutten is offline   Reply With Quote
Old 15.04.2008, 17:28   #22 (permalink)
Member

Default Hjeeelp!!!

Den ene gullfisken min har funnet seg et hjørne i bunnen på akvariet der han har slått seg til ro! Hva er galt? Nå sjekket jeg alle vannkvalitetene og det var topp.

Dersom jeg later som om jeg skal gi de mat, så kommer han til overflaten, men går fort ned igjen etterpå. Ligger seg på bunnen ser ut liksom. Det er akkurat som om han har fått litt større øyner også, men det er godt mulig jeg ser syner.

Hva gjør jeg? Kan jeg gjøre noe? Er han blitt syk? Han ser liksom frisk ut ellers......
MIOPIO is offline   Reply With Quote
Old 15.04.2008, 17:47   #23 (permalink)
G.Net Admin

Taho's Avatar

Hei

Det er vanskelig å si om han er syk eller ikke ut ifra de opplysninger du kommer med. Ser du noen andre symptomer? Pust, farge e.l. Ser det ut som øynene er utstående? Er gjellene hovne? Klemmer han finnene til kroppen? Er ryggfinnen oppreist?

Gullfisker kan ofte legge seg til for å sove på bunnen - har den gjort det lenge?

Hvordan er sirkulasjonen i akvariet, får fiskene tilført nok o2? (er det god bevegelse i vannflata?)

Når du sier du har målt vannkvaliteten, og den er fin, hvilke verdier har du målt? Hva viser de?
Taho is offline   Reply With Quote
Old 15.04.2008, 18:12   #24 (permalink)
Member

Fargen er som vanlig (han har en litt stor "fløflekk" på kinnet, men regner med ikke det er farlig). Han ligger på bunnen og en kan se ganske godt at han puster. Litt tungt kanskje, at gjellene pumpes ut og inn og munnen beveger seg. Men gjellene ser ikke opphovnet ut. Jeg kan heller ikke se at han klemmer finnene inntil kroppen.

- Men, jeg synes øynene er mer utstående enn de pleier.

Dette har han holdt på med i 2-3 dager ca. Men har fått fart på seg når jeg har kommet bort til akvariet. Nå virker han imidlertid enda slappere og kommer nesten ikke opp når jeg risler i vannet. Om han er i "fritt fall" detter han også nedover, som om han ikke orker å holde seg nøytral i vannet.

Jeg har et Crystal duo filter som skal tilføre oksygen, så kommer masse små bobler ut i vannet og vannoverflaten.

Testene jeg har tatt er Nitritt, PH og hardhet. Jeg bruker slike dråper og en fargeskala. Ut i fra disse er de akkuratt der de skal ( 0 nitritt, PH på 7,2 og GH på ca 8).

Nå er det akkurat som om den andre gullfisken går ned og ligger seg inntil den av og til. Ligger der litt og spretter opp igjen. Den virker i god form, skal kanskje bare se hvordan han har det.....

Noen gode tips? Stakkas liten, vil ikke at han skal lide dersom han er syk....
Old 15.04.2008, 22:13   #25 (permalink)
Member

Nå skjønner jeg ingenting. Den ene fisken sliter med å holde seg nede, flyter opp til overflaten hele tiden.... Og den ene sliter med å holde seg oppe, holder seg på bunnen og kommer ikke opp. Men begge ser ellers friske ut. Hva skjer? Er det noen som kan hjelpe?
Old 16.04.2008, 23:11   #26 (permalink)
G.Net Admin

Taho's Avatar

Hei.
Kan høres ut som om det er problemer med svømmeblæra- prøv å fore med avskallede erter (og bare det) en periode. Vannbytte skader heller ikke
Om fisken har utstående øyne, kan det også være noe som heter popeye, det kommer som regel av dårlig vannkvalitet.
Det er også mulig at de sliter med ettervirkninger av nitrittforgiftning, endel fisker får varige skader av dette.
Ville i alle tilfelle tatt et realt vannbytte, for å se om dette hjelper, og i tillegg tilsatt salt for å se om dette har noen effekt.
Taho is offline   Reply With Quote
Reply

Tags
oksygen, overflaten, svømmer, til

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules