Please install Flash and turn on Javascript.
| | #1 (permalink) |
| Member ![]() ![]() ![]() Join Date: Mar 2008
|
Hei! Jeg er fersk som en fisk i dette gamet. Vi fikk to gullfisker fra noen venner og en gullfiskbolle i går. Jeg har blitt glad i fiskene allerede og tenker på å kjøpe med et akvarie så snart påsken er over...slik at de kan få det best mulig Vi fylte vann i bollen i går og byttet 50 % av det i dag. Men, fiskene driver å svømmer opp til overflaten hele tiden og ligger der og gaper. Er det noe galt med luften? Jeg er så redd for at noe skal gå galt med dem før jeg får kjøpt meg et akvarium Vet noen hva det kan bety?Vi reiser dessverre bort i morgen og blir borte til onsdag neste uke. Vi har noen venner som skal stikke innom 1-2 ganger for å skifte vann. Hvor mye mat trenger disse gullfiskene? Vi har fått flak-for (tenker å bytte til kuler). Går det bra og gå en dag eller to uten mat? Jeg trenger tips!! Hilsen stolt fiskejente. |
| | |
| | #2 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() Join Date: Jun 2007 Location: Alta
|
Hei, og ![]() Vil anbefale deg å lese denne linken her : http://koi.no/helse/nitrogensirkel.html Dette gjelder like mye for akarie. Som du skjønner, vil det være viktig å bytte vann til fiskene hver dag om dette skal gå bra. Det å supe luft i overflaten er vanlig hos gullfisk- det blir som regel liggende igjen proteiner etter mating der. og dette er nam-nam. Når man starter et akvarie, er det viktig å få nitrogensirkelen i gang før man putter fisk i det, dette tar mellom 4 og 5 uker. Vil anbefale deg å kjøpe tester til vannet, slik at du kan teste for nitritt(skal være 0- giftig for fiskene), ph (mellom 7 og 8) og gh (5-20). Fisken klarer seg godt 2-3 dager uten mat- jeg vil anbefale å mate så lite som mulig fram til dere får akvarie som er innkjørt. Dere kan også tilsette litt salt (inntil 0.3% - dvs 1- 3 tsk pr 10 l), da dette kan lette litt om dere har nitritt i vannet. Når det gjelder akvarie - husk at det er anbefalt minimum 30 l vann pr gullfisk, helst 50 ![]() Lykke til! |
| | |
| | #3 (permalink) |
|
Tusen takk for kjapp respons Nå spiser de av planten (som fulgte med) også. Håper ikke det er skadelig... Mye å sette seg inn i, men kjenner at jeg er blitt veldig inspirert her. Bob og Marley ser ut til å kose seg. Men må vannet skiftes hver dag i begynnelsen? Jeg vet ikke om vennene mine kommer til å stikke oppom h_v_e_r dag mens vi er borte. Går det bra? Og hvor mye vann ( i %) skal vi bytte for hver gang? Leser så mye forskjellig. Dette forumet var veldig nyttig for oss ny-fiskere. Tusen takk |
| | |
| | #4 (permalink) |
|
Mange spørsmål her, men nå er situasjonen endret seg litt. Jeg snakket med en venn og hun har et akvarie som hun ikke har brukt på en stund. Dette får jeg i kveld, med pumpe o.l. Jeg leser at akvariet må "innkjøres" i noen uker før jeg kan ta det i bruk. Så hva gjør jeg? Fiskene mine har vært i bollen i 24 timer nå. Skal jeg fylle vann i akvariet og ta fiskene oppi der? Eller la fiskene være i bollen i 1-3 uker, imens akvariet innkjøres og blir bakterie-riktig? Flott om noen har tid til å svare på dette i kveld..... For jeg reiser i morgen..
|
| | |
| | #5 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() |
Hei! Vil fraråde deg å flytte fiskene over til akvariet nå, spesielt hvis du skal reise bort. Du bør nok sette opp karet og la det få stå en stund først. Når det gjelder bollen, så bør ca 1/3 av vannet skiftes framover, og ellers følge anbefalinger fra Taho og andre innlegg her på forumet.
__________________ Carpman |
| | |
| | #6 (permalink) |
|
hei igjen ![]() Helt enig med Carpman her. Det at gullfiskene spiser av planten er ikke skadelig Gullfisker liker og trenger grøntfor Håper jeg når deg før du reiser, er det ikke mulig at dere flytter hele bollen til de som skal passe fiskene, så er det litt enklere å bytte litt vann hver dag ? |
| | |
| | #7 (permalink) |
|
Hei igjen! Jeg rakk dessverre ikke å lese svaret, før jeg tok fiskene oppi akvariet Så nå ble jeg jo litt bekymret når jeg leste at dere ville fraråde meg det. Filteret står på, vannet er riktig tempratur, jeg har tatt havsalt uten jod i, planter og bunn-steiner fra den andre bollen. Jeg har også oppi noen tre stubber fra da vennen min brukte akvariet sist. Fiskene så ut til å stortrives der. Svømte rundt i ring og prøvde å svømme mot strømmen fra filterpumpen. Jeg tror jammen de smilte til meg. ![]() I går var den en og skiftet 30% av vannet og hun sa at det så ut som om de hadde det veldig bra. Kom rett opp til overflaten når hun strødde litt mat i. Jeg skal rett i dyrebutikken og kjøpe måleinstrumenter på tirsdag...så kan jeg måle om det er nitritt i vannet på onsdag. Jeg håper dette går bra! Er det noe mer jeg kan gjøre? Igjen, takk for alle svar! Jeg håper de har det bra |
| | |
| | #8 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() |
For at dette skal gå bra, så må du ikke gi mat en stund framover (ca en uke). Filteret i akvariet vil ikke klare belastningen ennå. Etter dette kan du mate 2-3 ganger i uken og du må også være nøye med vannbytter (se tidligere råd om dette) slik at akvariet ikke krasjer. Når karet har stått i 4-5 uker så kan du forsiktig starte med å mate hver dag. Lykke til
__________________ Carpman |
| | |
| | #10 (permalink) |
|
Det som ihvertfall er positivt er at fiskene har fått et akvarie som betyr mer vann, og det tar lengere tid å skitne til ![]() Begynte selv på samme måte som du- stolte på de i dyrebutikken som sa at et lite akvarie går bra for gullfisk; der bodde den ca 1 uke. Kjøpte da et 60 liters akvarie, der bodde det 3 gullfisker en stund før jeg endte opp med et 550 liters akvarie Har nå tre akvarier surrende, og planlegger flere- bare vent- litersyken tar deg nok etterhvert |
| | |
![]() |
| Tags |
| oksygen, overflaten, svømmer, til |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
|
|