Please install Flash and turn on Javascript.
| | #1 (permalink) |
| Member ![]() ![]() ![]() Join Date: Dec 2006
|
Hei. Er ikke helt sikker på hvilken kategori denne bør være i, syns det passer flere steder så Admin får flytte ved behov Lurer generelt på hva som er årsak til at fisk klør, altså gnir seg mot bunn, vegg eller annet som de kan svømme på. Vet at dette ofte knyttes opp mot vannverdier, men hvilke vannverdier er det snakk om? PH? Regner med at fisken (som oss) kan klø litt uten at det nødvendigvis er noe galt, men hvis flere gjør det, og gjentatte ganger blir jeg litt bekymret. Jeg tenker da spesielt på gullfisk/koi |
| | |
| | #2 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() |
At fisker klør seg kan komme av flere årsaker. Den ene er pH som du nevnte. Når vi er inne på vann så kan også små mengder av klor irritere fiskene. En annen ting som kan være en årsak er parasitter. Her finnes flere typer, og noen er synlige mens andre finner man kun ved å ta avskrapning av fiskene og undersøke dette under mikroskop. I vår 450L så har vi den fineste rådasanden som bunnlag. Her så vi i begynnelsen at koi'ene klødde seg litt av og til, spesielt når de virvlet opp sand og de fikk dette på finnene eller på kroppen.
__________________ Carpman Last edited by Carpman; 13.01.2007 at 23:32. |
| | |
| | #3 (permalink) |
|
Ok takk igjen Carpman. Klor kommer i så fall fra vannet i kranen da eller? Har ikke fulgt med i senere tid, men det har ikke tradisjonelt vært tilsatt klor i vannet her, men man vet vel aldri når det plutselig kan være aktuelt. Tidligere har jeg hatt god tilgang på nøyaktige kranvann-data fra min mor som jobbet i vannforsk avd, Statens Folkehelse. Nå er hun pensjonert, så vet ikke om slike opplysninge ligger på nettet kanskje? Er tilknyttet et moderne vannverk i alle fall. Uansett, det er ikke noe dramatisk masse kløing, men siden min Koi vokser har jeg igjen tatt valget om større akvarie, fremfor å kvitte meg med denne fisken og har dermed et relativt nystartet kar. Derfor er jeg litt på "tå hev" her nå, ville vært veldig trist om han pga flytting kun for hans del, ble en oppned-fisk som Nala så fint kaller det... Grunnen til at jeg nevte PH er dels fordi jeg mener å ha lest dette tidligere, men også fordi jeg syns min PH virker noe høy. Ut fra "tekniske data" på alle mine fisker burde den ligge mellom 6-7,5 (for å være innenfor trivselsområdet for alle) Jeg har aldri før verken tilsatt vannet noe, og faktisk ikke før det nye akvariet målt vannverdier heller. Nitritt-no2 har jeg ikke, men KH (3) og GH (5) er nok litt for lave ettersom jeg har forstått, og PH er 8+ Nitrat-no3 er forøvrig ca 15 ved forrige måling. Målinger er da med 5i1 test, så bør vel taes med en klype salt. Var egentlig på jakt etter ren no2 måler pga overgang til nytt kar, men siden butikken ikke hadde det, ble det 5i1... |
| | |
| | #4 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() |
nala har i en tidligere tråd foreslått å Google etter opplysninger fra vannverk. Hun har oppdaget at det er ganske mye opplysninger å oppdrive der. Når det gjelder KH så lønner det seg å få denne opp for å sikre stabil pH. En ting som kan være greit å undersøke er om karet varierer mye etter et vannskifte. Vi tilsetter bestandig etter vannmengden som er byttet ut, og streber etter å ha KH: 6, GH: 7-8, pH maks 8. Salt er etter min mening også en vesentlig tilsetting når man har karper i akvarium. Vi bruker i tillegg Aquasafe som du sikkert har sett i andre tråder da vi har gamle kobberrør, og i Oslo så klores det innimellom. Vi sverger til vesketester da disse har en helt ok oppløsning og nøyaktighet. Hvor stort er karet som du setter i drift nå?
__________________ Carpman |
| | |
| | #5 (permalink) |
|
Ok, jeg skal ta en kontroll på vannet i kranen, og se hvilke verdier det har. Også får jeg vel også vurdere om GH/KH trenger litt hjelp. Har ikke egentlig noen grunn til og anta at PH er veldig varierende (bortsett fra da de lave KH/GH verdiene) men syns som nevnt PH er litt høyere enn jeg vil ha. Jeg utelukker jo heller ikke at det er PH-svingninger som jeg ikke har fanget opp, det er vel om jeg jeg har forstått det rett, det som er hovedhensikten med både GH og KH justeringer. Jeg har ellers registrert at både salt og Aquasafe er noe omstridt blandt akvarister. Aquasafe er vel ikke omstridt i annen forstand enn at en del betviler nytten/nødvendingheten av dette. Salt derimot ser jeg mange meninger om, men da er altså din klare mening om den saken at karper bør ha dette. He he, når det gjelder råd om karper er det jo fristende og stole mer på en som har eget kjøleannlegg til sine gullfisker, enn litt mer hobbyaktige "gullfiskere" som feks meg selv. Men kanskje du kan overbevise meg, enten her, eller i en anne tråd om akkurat dette med salt? Karet jeg er i gang med er avlang type Aquastabil, 325 Liter. |
| | |
| | #6 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() |
Det er i hovedsak en høy nok KH buffer (minimum 5) som nevnt hindrer dette med pH svingninger. Tilsetting av GH remedie på sin side (selv om KH og GH ofte nevnes sammen) øker hardheten på vannet som igjen hjelper fiskene ved kalk opptaket i skjelettet. Både gullfisk og koi tåler salt bedre enn de fleste tropiske arter. Og dette er som du sier et omstridt tema blandt akvarister. Jeg nevner ikke så mye om salt nå, men kan si at salt er bra for det fysiske stresset (fiskens osmose). Men selvfølgelig skal man ha moderate mengder ved vanlig drift. Nå tenker jeg dette akvarierettet og ikke dam, da det vanligste med dam er at man tar fiskene inn for saltbehandling. Vi og sikkert andre karpeeiere har gjort egne observasjoner på nytten og nødvendigheten av salt Jeg kommer til å gjøre noe annet enn å lage en egen tråd om disse tingene. Vi driver med å skriver artikkelserier som vi kommer til å legge ut på sidene. Disse vil omhandle bl.a filtrering, tilsetting (KH, GH, salt, osv), testing, vannverdier, +++. Og dette er karpevinklet. Det er mye vi har planer om å gjøre både på hjemmesidene og forumet, men vi må bare ta tiden til hjelp, så vil det dukke opp etter hvert ![]() 325L kar, da snakker vi om å komme i behagelige vannmengder
__________________ Carpman |
| | |
| | #7 (permalink) |
|
Takk igjen, skal følge med her fremover. Informasjon om karper i akvarium er jeg veldig interessert i å lese mer om. På de tradisjonelle fora for akvarie virker ikke interessen for gullfisk/koi-karper så veldig stor, tror det blir sett på som kjedelige fisker blandt "ekte" akvarister. Og i de fora hvor det er mye å lese om disse fiskene er det jo dam som gjelder, så faller vel litt på utsiden der også. Og siden du nevner dette med salt i dam vs akvarium er det jo visse forskjeller. Så dette er bra, keep up the good work! Jeg skal se litt mer på dette med spesielt KH. Det eneste jeg har gjort så langt når jeg har sett at fiskene klør litt er å skifte vann, og håpet at det skal gjøre noe bra for dem. Men en siste ting vedr dette med KH og PH. La oss si at kranvannet mitt er PH8, og KH i karet er 3. Er dette noe som vil gå seg til? Jeg kjenner jo til bakterieflora i rensesystem, og dennes funksjon for Amoniakk-nitritt-nitrat, men påvirker dette også KH, eller er det tilsetninger som må til? 325liter er en fin størrelse ja. Det sto liksom mellom meg, eller Koi'en nå. Så da ble det til at han fikk en vesentlig større del av min knøttlille leilighet Tenkte jeg skulle komme nærmere inn på den saken i tråden om "Koi i akvarium" |
| | |
| | #8 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() | Ja, når det gjelder informasjon om karper så er dette skikkelig kvasi på mange plasser, og når man sammenligner flere fora og websider, så får du nesten like mange svar som antallet man sjekker. Det mest skremmende er kompetansenivået om karper i butikker, men jeg holder meg unna dette temaet nå. Vårt mål er å få faktainformasjonen så korrekt som mulig, og bruker en del tid på anskaffelse av kilder og utsiling av dette. Hvis kranvannet ditt måler 8 i pH og KH i karet ditt er 3, så vil ikke dette gå seg til på noen måte. Mest sannsynlig så måler du også KH til 3 i kranvannet. KH blir normalt ikke påvirket av de naturlige prosessene i karet, så tilsetting i en eller annen form er den eneste utvei. Når det gjelder pH, så blir den påvirket av avfallsstoffer, nedbrytingsprosessen, syklusen til planter samt andre selvpåførte ting som bl.a. CO2 anlegg, og det er derfor viktig at man har en høy buffer (KH) slik at ikke pH blir påvirket. Det er fremgangsmetoder for å få pH ned, men jeg anbefaler deg nå å teste både kranvannet og karet ditt for pH, KH og GH først, og test dette med vesketester slik at vi får et mer nøyaktig resultat. Deretter fyrer du i gang en ny tråd med resultatene i forumet Vannkvalitet, testing og tilsetting, så angriper vi dette der. He, he, jeg kjenner godt til problemet med febrilsk ommøblering og gråe hår for å få plass til et kar til
__________________ Carpman Last edited by Carpman; 16.01.2007 at 01:26. |
| | |
![]() |
| Tags |
| bør, fisker, hva, klør, sjekkes, som |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
|
|