Please install Flash and turn on Javascript.

Go Back   Gullfiskene.net forum > Akvarium og Hagedam > Akutthjelp 113-Karpe > Alt om sykdom og behandling

Notices

Reply

LinkBack Thread Tools Display Modes
Old 08.05.2008, 13:40   #1 (permalink)
Member

Malin's Avatar

Default slørhale med hvite og røde prikker :(

Jeg kjøpte en svart slørhale på fredag, var bortreist i helgen så først i går la jeg merke til at begge mine 2 røde slørhaler har blitt veldig angrepet av hvite prikker. Greit nok tenkte jeg, da kjøper jeg medisin i mårra.

Som sagt så gjort. Men etter jeg har gitt dem medisin i dag så ser jeg at den ene slørhalen min har fått masse små blodrøde prikker også. Den har jo klødd seg mye i det siste, men kan det være disse parasittene som faller av som gjør det??? Den har prikker på brystet, sidene og på finnene.

Den svarte har sluppet unna noe som helst (som jeg kan se), det er bare de 2 røde som er syke. Jeg har utrolig vondt i meg etter dette, hater å se de lide

Tok 1/3 vannbytte i går. (+ 1 ts salt) Har 40 L kar. Gav de Sera costapur i dag. Stikker nå på butikken for å kjøpe brusestein.

Men er disse røde prikkene en annen sykdom jeg ikke har hørt om ??
Old 11.05.2008, 21:53   #2 (permalink)
G.Net Admin

Blog Entries: 1

Hei!

Disse røde prikkene kan være sår etter parasitten.
Følg med nøye framover og fortsett behandlingen inntil at du ser fiskene er fri for parasitter.

Lykke til videre
Old 12.05.2008, 12:30   #3 (permalink)
Member

Malin's Avatar

Vel... nå har det utviklet seg til alvorlig finneråte. Typisk det når det er langhelg og ingen butikker oppe

Har de nå i en gullfiskbolle (5L) som jeg har puttet 3ts salt i, pumpe og luftestein. Men de er så sløve så når jeg prøvde å dyppe de i saltbad så orket jeg ikke se på hvor vondt de hadde det, så det ble et relativt raskt bad.

Hvor langt lar dere finneråten gå før dere "gir opp" og knerter stakkaren? Det startet i halen på Goldie, det har nå spredd seg til Flanders. I dag har det spredd seg til svømmefinnene også. Det ser også ut som de har rulla seg i litt hvitt mugg på kroppen.

Jeg så de første tegna på finneråten på lørdag, men da trodde jeg at det kanskje var noen andre fisker som hadde nappet i den. Så da kjøpte jeg ikke no medisin.

Og han som dro med seg hele helvette har ikke en eneste skramme

Hvor langt kan man dra det før det ikke er noen vei tilbake?
Old 13.05.2008, 01:32   #4 (permalink)
G.Net Admin

Blog Entries: 1

Fortsett å bruke salt på fiskene. I morgen (tirsdag) kan du prøve å få tak i medisin for finneråte.

Som regel anser man det for sent når råten har kommet inn på haleroten og at det ikke er noe igjen av finnene. Da skal det godt gjøres at fiskene kommer seg igjen.

Tags
hvite, med, og, prikker, røde, slørhale

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules