Please install Flash and turn on Javascript.
| | #1 (permalink) |
| Member ![]() ![]() ![]() |
Jeg kjøpte en svart slørhale på fredag, var bortreist i helgen så først i går la jeg merke til at begge mine 2 røde slørhaler har blitt veldig angrepet av hvite prikker. Greit nok tenkte jeg, da kjøper jeg medisin i mårra. Som sagt så gjort. Men etter jeg har gitt dem medisin i dag så ser jeg at den ene slørhalen min har fått masse små blodrøde prikker også. Den har jo klødd seg mye i det siste, men kan det være disse parasittene som faller av som gjør det??? Den har prikker på brystet, sidene og på finnene. Den svarte har sluppet unna noe som helst (som jeg kan se), det er bare de 2 røde som er syke. Jeg har utrolig vondt i meg etter dette, hater å se de lide Tok 1/3 vannbytte i går. (+ 1 ts salt) Har 40 L kar. Gav de Sera costapur i dag. Stikker nå på butikken for å kjøpe brusestein. Men er disse røde prikkene en annen sykdom jeg ikke har hørt om ??
__________________ Svartedøden, Shiny & Spot ![]() ![]() |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Member ![]() ![]() ![]() |
Vel... nå har det utviklet seg til alvorlig finneråte. Typisk det når det er langhelg og ingen butikker oppe ![]() Har de nå i en gullfiskbolle (5L) som jeg har puttet 3ts salt i, pumpe og luftestein. Men de er så sløve så når jeg prøvde å dyppe de i saltbad så orket jeg ikke se på hvor vondt de hadde det, så det ble et relativt raskt bad. Hvor langt lar dere finneråten gå før dere "gir opp" og knerter stakkaren? Det startet i halen på Goldie, det har nå spredd seg til Flanders. I dag har det spredd seg til svømmefinnene også. Det ser også ut som de har rulla seg i litt hvitt mugg på kroppen. Jeg så de første tegna på finneråten på lørdag, men da trodde jeg at det kanskje var noen andre fisker som hadde nappet i den. Så da kjøpte jeg ikke no medisin. Og han som dro med seg hele helvette har ikke en eneste skramme Hvor langt kan man dra det før det ikke er noen vei tilbake?
__________________ Svartedøden, Shiny & Spot ![]() ![]() |
| | |
| | #4 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() |
Fortsett å bruke salt på fiskene. I morgen (tirsdag) kan du prøve å få tak i medisin for finneråte. Som regel anser man det for sent når råten har kommet inn på haleroten og at det ikke er noe igjen av finnene. Da skal det godt gjøres at fiskene kommer seg igjen.
__________________ Carpman |
| | |
![]() |
| Tags |
| hvite, med, og, prikker, røde, slørhale |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
|
|