Please install Flash and turn on Javascript.

Go Back   Gullfiskene.net forum > Akvarium og Hagedam > Akutthjelp 113-Karpe > Alt om sykdom og behandling

Notices

Reply

LinkBack Thread Tools Display Modes
Old 04.06.2008, 20:53   #11 (permalink)
Member

Hei,

Etter ha lest "hele internett" ser det ut for at jeg med andre er utsatt for bakterien "Aeromonas" som ofte viser som blodflekker under huden eller sår, eller ingen symptomer i det hele tatt.

Hvis jeg har forstått dette riktig er det en bakterie som finnes naturlig i vannet.

Årsaken til at enkelte koi blir angrepet av bakterien ser ut for å være ting som:
Stress, dårlig vannkvalitet, parasitter m.m.

Så nå er spørsmålet?
Etter å ha lest på flere nettsider er dette grunn for at svært mange rett og slett slutter med koi p.g.a. så mye dødsfall.
Hva gjør vi for å unngå dette i framtiden?

Hva med karet i kjelleren og resten av koi'ene. Jeg kan ikke se noen symptomer eller tegn på sykdom hos disse.

mvh

Trond
trux123 is offline   Reply With Quote
Old 05.06.2008, 08:42   #12 (permalink)
G.Net Admin

Chasys's Avatar

TOS har sikkert rett i at det var bakterier som tok knekken på fisken din. Det er oftest det som dreper koi. Du bør sjekke koiene for parasitter og ev. få redusert tallet på disse da de gnager hull og slipper til bakterier slik at koi blir syke. Andre viktige ting er minimalt stress, godt vann og god mat.
Få startet opp din Delta bio UV så du får redusert farlige bakterier i vannet og fare for smitte hvis noe skulle utvikle seg. Salt til 0,3% og følg nøye med på de andre fiskene. Det er godt mulig at dette bare var et enkelt tilfelle.
Du nevnte at den produserte mye slim. Kom det fra gjellene? Sjekket du gjellene?
Old 05.06.2008, 10:24   #13 (permalink)
G.Net Admin

Vidar-Alexander's Avatar

Det viktigste i Koi hobbyen er å ha 100% kontroll på vannet.
For å sitere en større person innen hobbyen (husker ikke navnet)
"We are not fishkeepers, we are waterkeepers."
Om man har kontroll på vann, filter, fôr o.l. så er dette ofte det avgjørende for at koiene skal unngå stress, få sterkt imunforsvar o.l.
Unngå også skarpe gjenstander i dammer, om en koi skraper seg opp, og de rette bakteriene er til stede, kan det for ende galt.
Old 05.06.2008, 10:26   #14 (permalink)
Member

Hei,

Ja, tror nok det var infeksjon som tok knekken på koi'en. Kunne ikke se noe spesielt på gjeller eller finner. Fant ingen synlige skader på huden.
Er ikke sikker på hvorfor koi'en produserte mye slim.

Dette var jo i mitt overvintrings kar i kjelleren. De har gått der siden oktober uten noen som helst slags problemer.

Har forsøkt å tenke over hva som kunne ha forårsaket dette.
1. For tre uker siden tok jeg det "ekstra" lille filteret med UV og flyttet ut i gullfisk dammen.
2. For to uker siden flyttet jeg noen koi fra importen ned til karet i kjelleren og flyttet ut en av de overvintrede koiene.
3. Tok et stort vannbytte i denne forbindelsen.

Ellers vet jeg ikke noe ekstra jeg har gjort, kan jo være den lille UV'en som har holdt bakterier i sjakk.

Så til hva jeg gjør videre.
Siden det ble stopp på bygging av ny dam inntil videre p.g.a. reguleringsplaner med veibygging etc. blir koi'en nødt til å være i kar. Dette gjør det vanskelig å montere min delta UV.
Blir hvis nødt til å kjøpe en mindre frittstående UV.
Salt konsentrasjon er justert og temperatur er ca. 21 grader.
Mat er av beste kvalitet, vannet er testet som jeg gjør hver dag.

Ingen av de andre koi'ene viser tegn til sykdom eller skade.

PS. Bare så det er sagt. De koi'ene jeg har tilsalgs har ikke vært i kontakt med det karet hvor den syke koien oppholdt seg.

mvh
Trond

Last edited by trux123; 05.06.2008 at 10:45.
Old 05.06.2008, 11:37   #15 (permalink)
Member

Hei,

Litt utenom tråden.

1. Hvordan måler dere opp KP og andre type pulver i så små mengder (1,2,3 gram...)

2. Er det lurt å ta ut fiskene ut fra karet i kjelleren og behandle dette med myyyyyyyye salt og så redusere til normalt. For mye stress og kanskje ødelegger gode bakterier?

mvh

Trond

Last edited by trux123; 05.06.2008 at 11:43.
Old 06.06.2008, 01:19   #16 (permalink)
G.Net Admin

Chasys's Avatar

Mye slim kan være så mangt. Siden du har kontroll på pH, og den var kun på en fisk så kan det utelukkes. Flere typer parasitter fører til mye slim. F.eks. costia. Men du har vel saltet godt på import fisken da de kom så lite trolig at de hadde noe slikt og dermed smittet dine gamle. Så det er ikke godt å si uten nærmere undersøkelse.

Måling av små mengder pulver.
Vi bruker en liten digital vekt. Den går opp til 120 gram og med 0,1 gram nøyaktighet. Det er godt nok. De koster noen få hundrelapper. Her har du f.eks. en type: http://www.naturogfritid.no/default....dever+JKD%2D50

Det høres litt mye stress ut det med saltet. Hvis du vil redusere bakterier så er det greit å bruke kloramin T. Renslig og greit hvis du har noenlunde peiling på GH og pH i vannet. Et annet middel er Virkon S aquatic. Det må ikke forveksles med vanlig Virkon S som er et sterkt desinfiseringsmiddel som også dreper fisk! Virkon S Aquatic derimot kan brukes sammen med fisk. Du kan lese mer om det her:
http://koishop.gullfiskene.net/virko...tic-p-720.html
Andre midler som også er forebyggende er f.eks. genezys.

Tags
dødende, koi

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules