Please install Flash and turn on Javascript.
| | #1 (permalink) |
| Member ![]() ![]() ![]() |
Hei, Det ble en trist dag i dag. Da jeg kom ned i kjelleren til mine koi lå min største hvite koi på bunnen nesten livløs. Det eneste unormale jeg kunne se var noen røde flekker under huden. Jeg laget til et "kraftig" saltbad () og lot den være der en liten stund. Desverre tror jeg ikke det lar seg gjøre å redde den. Den ligger på siden og rører bare litt på seg av og til... Den andre koi'en som har "bodd" sammen med denne hjelper den syke hver gang den synker og skubber den opp til overflaten over luftesteinen... Er litt trist å se, kompisen er stadig og dytter og undersøker... Skal jeg avlive eller???? Så var det på leting etter årsak.. Det som skremmer meg nå er at symptomene ligner på følgende: Hentet fra Koi.no! "Fisk som er smitta treng ikkje ha synlege forandringar. Død/døande fisk vil imidlertid som regel vise tegn på sjukdom: Byller med ketchup-liknande innhald. Byllane kan være dekka av intakt hud." Tegn på furunkulose!!!!!!!!!!!! Hva gjør jeg nå???? Flyttet noen fra "Japan importen" til dette karet for en uke siden........ mvh Trond Last edited by trux123; 03.06.2008 at 18:01. |
| | |
| | #2 (permalink) |
Hei igjen, Glemte å si at alle vann parameter er normale, slik de har vært hele vinteren.. Jeg har ikke gjort noen spesielle endringer som skulle tilsi at koien skulle bli syk. Det eneste er jo at jeg har flyttet noen koi fra importen til dette karet. mvh Trond |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Senior Member ![]() |
Koi fra import kan , merk kan ha vore bærer av denne sykdommen men selv være immune og derfor ikkje syke selv. ellers veit eg ikkje så møkje om koi sydom enda , så hva det er får andre svare på. Synd med fisken din, litt artig å høre att annen fisk hjelper til så den syke får luft, luft pumpe og brusestein vil nok hjelpe den. Koi er meir sosial og følsom fisk enn anna fisk eg har hatt har eg merka
__________________ Fisk ute og inne |
| | |
| | #5 (permalink) |
| Senior Member ![]() Join Date: Mar 2007
|
Både ser ut og høres ut som bakterie infeksjon for meg. Fisken har liten sjangs til å greie seg slik det høres ut. Du kan prøve som siste utvei å få gitt den noen sprøyter med Baytril. Dette må du få igjennom veterinær. Ellers kan du gå inn på koi.no sine sider og lese om sykdom. Chasys har god greie på dette, men de har vært her nede på besøk idag og er vel på vei hjem fra Stavanger nå, så de svarer vel ikke på forumet før imorgen. Ellers har Wiggo reddet en showa som hadde noe lignende med injeksjoner for etpar år siden. |
| | |
| | #7 (permalink) |
Hei, Har sjekket de andre koiene i samme karet men finner ingen med liknende symptom/farge under huden. Har heldigvis bare flyttet noen få "Japanske" koi til dette karet. Tror nok ikke jeg klarer å redde koien men ser ikke mye forandring siden i formiddag. mvh Trond Last edited by trux123; 03.06.2008 at 23:06. |
| | |
| | #8 (permalink) |
Hei, Det ser ut for at det er litt mer liv i koi som ble syk i går. Ligger på siden i vannflaten men er litt mer bevegelser i den. Vet ikke hvor lenge jeg skal holde liv i den, ser jo grusomt ut å bare ligge der. Virker som den utvikler mye slim. Har noen en ide om det noe jeg kan ha i vannet for å prøve å redde stakkaren? mvh Trond |
| | |
| | #9 (permalink) |
Hei, Rapport fra sykesengen/sykekaret! Var nede i kjelleren nå for å se til pasienten. Reagerer på folk, og er litt sprekere i dag. Klarer ikke å svømme normalt, ligger på siden. De røde blodutredelsene er ikke blitt større eller kommet bedre fram. Er det noen som har en ide om noe jeg kan ha i vannet for å prøve å hjelpe stakkaren?? mvh Trond |
| | |
![]() |
| Tags |
| dødende, koi |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
|
|