Please install Flash and turn on Javascript.
| | #11 (permalink) |
| Junior Member ![]() ![]() Join Date: Jun 2008
|
Hei igjen, lenge siden sist, men nå siste nytt...det ble 400L mer enn de 250L jeg først tenkte...jeg kjøpte like gjerne et kar på 660L! Det er stort langt og tungt...stakkar de gutta som bar den opp i stua...men så var det min tur, jeg har vasket og skyldt den godt med rent vann før jeg nå skal ha i ny sand, planter og stener...og tilslutt koble til pumpe. Nå er spørsmålet hvordan går jeg fram for å flytte fiskene, mht til vannet? Hvordan går jeg fram for å få omtrent samme vannet som det de er i idag i det nye karet? Tenker jeg for vanskelig? Kan noen gi meg noen gode råd? Sussi : ) Ps. skal bli morsomt å se fiskenes reaksjon på å få så stort rom å leke seg på : ) Last edited by Sussi; 19.07.2008 at 21:02. |
| | |
| | #13 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() |
Hei! Dette blir noe langt svar, så jeg vil anbefale deg å lese gjennom og komme med spørsmål. Vil anbefale deg følgende ved flytting av fisker til nytt akvarium: Det du først og fremst bør ta i betrakting er at karet må ha noe modningstid, men ikke nødvendigvis like lang tid som om du skulle starte opp uten gammelt akvarium tilgjengelig. Fra nå bør du starte med et 1/3 (40L) vannskifte (ca en gang i uka) i 130L din, og ved første påfylling av 660L så fyller du 40L av vannet du skifter ut på 130L og fyller resten (620L) med nytt vann. Hvis du slammer i 130L så få med alt grumset over i 660L. Evt. det du måtte ha liggende i 130L som regnes som avfall bør også tas med og puttes oppi 660L. Hvis du lurer på hvorfor jeg anbefaler deg å putte oppi slam og avfall fra det gamle karet til det nye, så er det fordi dette regnes som nyttig biomasse som hjelper å få i gang filtreringen. I tillegg vil jeg anbefale deg å få tak i filterstarter (som Tetra Baktozym eller lignende) som tilfører enzymer som nyttebakteriene liker. Det du bruker av tilsetninger (GH pulver, KH pulver, annet) i nytt akvarievann ved vannskifter på 130L må også brukes i 660L. Videre heretter ved senere vannskifter i 130L, så tapper du ut samtidig 80L i 660L og bruker 40L fra 130L og 40L nytt vann. Hvor lenge du bør gjøre dette er avhengig av når 660L ”tar en syklus”, og hvor like vannverdier du har, men du bør nok vente minst 3 uker. En syklus i karet menes med nitrogensyklusen. Dette må man teste (ammoniakk og nitritt) for å finne ut når det skjer. Det første som vil danne seg i akvariet er ammoniakk. Deretter vil det vokse en bakteriekultur som bruker ammoniakk som næringsstoff. Disse bakteriene vil da produsere nitritt som avfall som igjen en annen bakteriekultur bruker som næringsstoff. Disse bakteriene som forbruker nitritt produserer nitrat som avfallstoff og er sluttproduktet i hele nitrogensyklusen. Når man foretar vannskifter er det blant annet for å få fjernet nitrat. Meningen med testinger er at du vil under denne syklusen kunne teste når du får en ammoniakk topp, og deretter en nitritt topp. Når disse 2 har passert (ammoniakk=0, nitritt=0) da har karet tatt en nitrogensyklus og regnes som et sikkert tidspunkt for å introdusere fisker. Underveis må du også teste vannverdier pH, GH og KH i det gamle og det nye karet. Målet er å få disse så like som mulig. Ved flytting av fiskene vil jeg anbefale at du flytter 2-3 i slengen og ikke alle samtidig. Bruk samme metode som når du kjøper fisk i butikken, det vil si ha dem i poser og gradvis tilvenn dem i ca 30 minutter ved å fylle litt vann i posen hvert 5-10 minutt mens den ligger i det nye akvariet. Når fiskene er ferdig tilvent er det bare å tømme posen forsiktig oppi det nye akvariet (man trenger ikke å bekymre seg for infisert akvarievann fra butikk her). Du bør vente og se før du flytter flere fisker (en ukes tid). Jeg tenker vi stopper litt her slik at du kan komme med spørsmål, så kan jeg utfylle litt mer underveis.
__________________ Carpman |
| | |
| | #14 (permalink) |
| Junior Member ![]() ![]() Join Date: Jun 2008
|
Hei, takk for gode råd! Dette var akkurat det jeg lurte på! Jeg hadde i 25 kg såndblåsingssand fra Biltema, iom at jeg ikke vil bruke akvariumsand fra dyrebutikk, fordi jeg en gang mistet en stor slørhale fordi den hadde satt fast en sten i halsen. Jeg har noen runde stener(sjø-grus ca 35mm i diam) og glass kuler(røde og blå ca 25mm i diam) i blandet sanden, de er det ingen av fiskene, som kan få i halsen! Ellers så kjøpte jeg noen glasserte blomster potter på salg som jeg har plassert litt her og der i bunnen på karet, slik at fiskene kan ha noen "skjule-steder", jeg ser det har vært behov for det noen ganger. Ellers er det planter av forskjellige varianter, som jeg har tatt fra det gamle karet med grus og det hele og plantet i keramiske fat, dette fordi det skal bli enklere å stelle plantene! Gir lyd i fra meg når jeg begynner med vann og flytting! |
| | |
![]() |
| Tags |
| bekymret |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
|
|