Please install Flash and turn on Javascript.

Go Back   Gullfiskene.net forum > Akvarium og Hagedam > Akutthjelp 113-Karpe > Alt om sykdom og behandling

Notices

Reply

LinkBack Thread Tools Display Modes
Old 16.06.2008, 14:18   #1 (permalink)
Junior Member

Default Bekymret...

Hei,
jeg har en stor og vakker slørhale med teleskopøyne. Den er noen år nå og har faktisk skiftet farge fra å være helt svart til nå helt gull : ) Den lever i et 130L akvarium sammen med en flokk på 5 "vanlige" slørhaler.

Det som bekymrer meg er at jeg i det siste har observert det ene øyet har begynt å vokse. Det er som det har blitt en "pose" med væske som øyet ligger på. I dag så det ut som om at det samme har begynt å skje med det andre øyet... Hva kan dette være?

Er det noen som har sett eller erfart dette før?

Hilsen Sussi
Sussi is offline   Reply With Quote
Old 16.06.2008, 16:46   #2 (permalink)
G.Net Admin

Taho's Avatar

Heisann

Har ikke hørt om dette problemet før. Det jeg vet er at disse fiskene har utstående øyne pga veskeansamlinger under øynene. Det kan jo være de vokser.

Har du sjekket vannkvaliteten i akvariet? Om vannkvaliteten er dårlig, kan dette være "popeye". Det eneste som hjelper mot dette er hyppige vannbytter. Regner med du vet litt om "kjemien" i akvarievannet siden du har hatt gullfisk en stund?

Nevner bare sånn til avslutning at det er litt i underkant størrelse på akvariet ditt ifht antall gullfisk du har i det
Taho is offline   Reply With Quote
Old 16.06.2008, 23:17   #3 (permalink)
Junior Member

Hei,
tusen takk for tipset, jeg skifter faktisk vann ca hver 7 dag. Jeg har planer om å handle et større akvarium, har en bekjent som skal selge et på 250L, men kvier meg litt for å skifte fra det ene akvariet til det andre...
Old 18.06.2008, 00:01   #4 (permalink)
G.Net Admin

Blog Entries: 1

Stort vannvolum er alltid en fordel, og jo større kar man har destod lettere blir det å holde en god vannkvalitet. Du vil ikke angre om du går til anskaffelse av den 250 literen.
Slørhaler (i ditt tilfelle teleskoper) er også noe mindre hardføre enn sine vanlige gullfiskfrender og har behov for litt mer optimalisert miljø.
Old 18.06.2008, 00:21   #5 (permalink)
Junior Member

Tusen takk for rådene : ) jeg har bestemt meg for å kjøpe 250L tanken...fiskene skal ha det beste... Når det gjelder øyet, jeg har tittet litt på linkene og lest at ved "pop-eye" og andre tilstander der øyne er blitt utstående, så var rådet å gi en antibakteriell- og desinfiserende-middel-kur, har du noen råd om hva eventuelt et slikt middel heter på norsk?
Old 18.06.2008, 09:34   #6 (permalink)
G.Net Admin

eSHa 2000 skal visst nok kunne brukes mot dette, men jeg har ikke erfaringer med denne. Vet at Taho har brukt eSHa, så kanskje hun kan gi deg noen råd.
Liker tankegangen din om å gi fiskene dine de beste vilkårene. Veldig bra
Old 18.06.2008, 20:31   #7 (permalink)
Junior Member

Var på nettet og leste om eSHa 2000 og har bestilt preparatet, den skal være i posten nå, får den i morgen og starter behandlingen da! 250L'n kommer neste uke, så har jeg en del å henge fingrene i...! Bortsett fra hvordan jeg skal tilpasse vann og vannkvaliteten, så har jeg tenkt endel på hva slags sand og "interiør" jeg skal har der...blir spennende å se hvordan fiskene tar det : )
Old 18.06.2008, 21:40   #8 (permalink)
G.Net Admin

Ja, dette blir spennende.
Hvis du trenger hjelp til hvordan du flytter mellom karene, så er det bare å spørre.
Hold oss informert
Old 18.06.2008, 23:57   #9 (permalink)
G.Net Admin

Taho's Avatar

Hei igjen

Flott at du velger å gi fiskene dine større plass

Når du først velger å medisinere fiskene dine, er Esha et godt valg siden det ikke ødelegger filterbakteriene. Det du må være obs på ifht denne medisinen er at ved en gh under 4 bør man bruke dobbel dose.

LYKKE TIL!
Taho is offline   Reply With Quote
Old 19.06.2008, 01:38   #10 (permalink)
Junior Member

Tusen takk for alle gode råd og veiledning! Jeg skal poste noen lapper underveis, om hvordan flyttingen går!
Reply

Tags
bekymret

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules