Please install Flash and turn on Javascript.
| | #1 (permalink) |
| Junior Member ![]() Join Date: Jul 2008
|
Hei! Har to slørhaler i en bolle på ca 10 liter. Har hatt begge to i litt over 6 måneder, og alt har gått veldig bra. Helt til et par dager siden. Etter å ha vært borte litt over et døgn kom vi hjem til en bolle som var rimelig grumsete, dette har sikkert skjedd pga mye sollys. Da såg vi at den ene av de to ble liggende på siden i en bue med halen og hodet nedover av og til. Den hadde også ukontrollert svømming og såg til tider ut som at den ikke såg hvor den svømte. Vi renset bollen samme dagen slik vi alltid har gjort, og håpte at dette skulle ordne seg. Neste dag begynte dårlig, og det såg ikke ut som om det var noe endring. Men utover dagen ble fisken stadig piggere og virket nesten helt normal ut om kvelden. Neste dag igjen var fisken dårlig igjen og ble omtrent bare liggende på siden. Nå har det gått 1 dag og ingenting har endret seg. Fisken bare ligger og flyter på siden i en bue i bunnen a bollen og prøver av og til å svømme, men dette er mest bare sidelengs. Den puster veldig tungt og har av og til noen store "gisp". Den andre fisken som er i bollen er helt fin og oppfører seg som normalt. Har ikke tatt noen målinger av vannet, men dette skjedde rimelig fort. Jeg bør vel også legge til at jeg kan ikke se noen endringer utseendemessig på den syke fisken. Ingen prikker og ingen kuler. Men det ser nesten ut som at den er lam, og bare ligger på siden i en bue med hale og hode nedover. Håper noen kan gi noen gode råd. Har snart ikke hjerte til å se på den mer. Last edited by mafister; 12.07.2008 at 02:38. |
| | |
| | #2 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() Join Date: Jun 2007 Location: Alta
|
Hei! Trist å høre at fisken din er syk. ![]() Dette høres ut som et resultat av dårlig vannkvalitet. Det første som slår meg er nitrittforgiftning(særlig siden fisken gisper etter luft). Gjør umiddelbart et 70% vannskifte, og tilsett litt salt i vannet (ca 0.3% (3 ts pr l)). Stopp foringen til du har problemet under kontroll. Du må få testet vannet ditt for giststoffer (amoniakk, nitritt og nitrater), og for PH siden meget lav PH også er veldig farlig for fiskene. Hvor stor er bollen din? Har du filtrering av vannet? Det beste rådet jeg kan gi deg er å kjøpe noe større å ha fiskene dine i. Voksne gullfisk krever minimum 30 l vann pr fisk. Dette er fordi de griser mye, og skiller ut mye giftstoffer. Det er også å anbefale en filtrering som er dobbelt av det som normalt er anbefalt til akvarier. LYKKE TIL! la oss få høre hvordan det går |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Senior Member ![]() |
Liker ikkje å si dette igjen og igjen men 10L gullfisk bolle uten filtrering er for lite vann for 2 gullfisk, ofte del vannbytter er nødvendig heretter vist dette ikkje skal oppstå igjen. Men på sikt og jo før jo bedre bør du får deg eit filter og helst større bolle , helst akvarium 60L .
__________________ Fisk ute og inne |
| | |
| | #5 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() Join Date: Jun 2007 Location: Alta
|
Hei ![]() Ja, den andre gullfisken skal også være i bollen da. Når fiskene dine har så liten plass, og ingenting til å rense vannet de lever i med, vil de nok begge få probemer etterhvert Det er mye lettere å holde stabile verdier i vannet om man har større mengder vann, og filtrering. Inntil du får tak i noe større å ha dem i, bør du bytte noe vann hver dag, i hvertfall 5 liter. Tips: om du tenker å kjøpe et akvarie til gullfiskene dine er det mye rimelig å finne på finn.no |
| | |
| | #6 (permalink) |
| Junior Member ![]() Join Date: Jul 2008
|
Den syke slørhalen min døde desverre.. Kjøpte en ny en i går, slik at de fortsatt er 2 Men det jeg oppdaget med den nye slørhalen i dag, er at den er borti og napper på den andre slørhalen. Den slørhalen som var i bollen fra før virker redd den andre slørhalen og viker stadig unna når den andre kommer for nær, og når den napper borti den. Er dette et tegn på at disse to ikke går så godt i lag? Burde jeg få byttet dennne mot en annen som kanskje går bedre sammen med den gamle slørhalen min? |
| | |
| | #7 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() |
Du MÅ gi fiskene mer plass og rent vatn før du foretar deg nye innkjøp. Husk at de spiser og skiter der de bor. Vannkvaliteten og god plass er alfa omega og det har de ikke hos deg dessverre ![]() eller som Elvis singer " Are you looking for trouble you have come to the right place"
__________________ Hvis du vil ha det fint hele livet så anskaff deg en hage, med koidam
|
| | |
| | #9 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() |
Ved introduksjon av ny fisk så vil det gjerne bli litt "dulting" og napping, men dette går normalt over etter kort tid. Men dette forekommer også i kombinasjon med for liten plass. De klarer ikke å komme seg unna eller gjemme seg og det blir gjerne en eller flere som får gjennomgå. Dette kan utvikle seg videre til høyt stressnivå, reduksjon av immunforsvar og til slutt sykdomsutbrudd. I og med at sannsynligheten er stor for at du har hatt problemer med dårlig vannkvalitet, så er det ikke lurt å introdusere nye fisker nå. Hva var vannverdiene som du sjekket?
__________________ Carpman |
| | |
![]() |
| Tags |
| slørhale, syk |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
|
|