Please install Flash and turn on Javascript.
| | #1 (permalink) |
| Junior Member ![]() Join Date: Jun 2008 Location: Kristiansand
|
Har en slørhale som plutselig mister deler av halen. Halen er omsvermet av en slags geleaktig lys/ grå guffe og deler faller av. Har satt den i karantene og tenkte at jeg får komme meg til nærmeste dyrebutikk i morgen for å få hjelp. Kan det være finnesyke? kan de andre 14 fiskene være smittet? har slørhalen sammen med andre gullfisk og koi i en hagedam med vannfall. Er veldig bekymret. Vil ikke miste han eller noen av de andre pga dette
|
| | |
| | #2 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() |
Hei! Dette kan nok være finneråte som du er inne på. Anbefaler deg på det sterkeste å søke etter finneråte her på forumet. Da vil du finne dette temaet diskutert før. Skulle du forøvrig ha flere spørsmål enn det som er dekket i de eksisterende trådene, så er det bare å spørre.
__________________ Carpman |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Junior Member ![]() Join Date: Jun 2008 Location: Kristiansand
|
Har i dag vært og kjøpt "Sera baktopur" og behandlet dammen med det. Har behandlet slørhalen i karantenen og. På dyrebutikken anbefalte de å ha i 0.04% salt i tillegg, det gjorde jeg også. Har googlet sera baktopur og det er forskjellige meninger om dette produktet. Noen mener det dreper alt av "gode" bakterier i filterene. Stemmer dette? Hva må jeg i tilfelle gjøre dersom nitritt og amoniakk verdien økes? Har du noe tips? Er ganske så fersk når det gjelder hagedam med fisk i. Har fossefall fordelt på 2 dammer. Alt rommer ca 4500l. Orker ikke tanken på å miste fiskene vi har. Håper behandlingen kan hjelpe. Står på pakken at jeg må behandle 1 dag, 2 dag pause og 3 dag ny behandling. Tid kan jeg bytte vann f.esk? |
| | |
| | #5 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() |
Sera baktopur vil gå på filteret ditt, så du bør ha zeolitt for hånden. En annen ting er at 0,04% salt er alt for lite. Du kan trygt gå til 0,2-0,3%. Det skal stå forklart på pakken når du skal foreta vannskifte under behandlingen, men mener dette er den 3. dagen før ny behandling starter. I og med at du har en dam på 4500L, så er nok ikke Sera baktopur det ideelle produktet (er mer ment for akvariebruk). Du får se det ann litt, og hjelper ikke denne behandlingen, så vil jeg anbefale deg å kontakte koi.no (gå via koishop.gullfiskene.net), så vil de garantert finne noe som passer bedre for dambruk. Du må også finne rotårsaken til problemet, og du er nødt til å teste vannet i dammen din (først og fremst ammoniakk og nitritt). Du kan ha problemer med vannkvaliteten.
| | |
| | #7 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() |
I og med at du bruker medisin nå som tar knekken på filteret, så bør du ha ammoniakk test klar. Hvis vannkvaliteten er bra, så kan problemet ditt være at du har høy bakterieflora (inkl svært skadelige bakterier) i dammen. Den fisken som er infisert kan ha redusert immunforsvar, og har ved evt en skade på finnen pådratt seg infeksjonen pga bakterier. Sera baktopur vil nok ta knekken på en mye av bakteriene i dammen, men du må alikevel se om det er noe i dammen som kan forårsake en slik bakterievekst (døde planter, tilsig av dårlig vann, steder der bakterier kan få godt grofeste). Jeg er som sagt ikke sikker på at Sera baktopur er den beste behandlingen for dammen, så dette bør du ta i betrakning, og hvis fisken i karantene ikke viser forbedring så ta rådet mitt om å kontakte de jeg nevnte. Lykke til!
| | |
![]() |
| Tags |
| halen, min, mister, slørhalen |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
|
|