Please install Flash and turn on Javascript.
| | #1 (permalink) |
| Member ![]() ![]() ![]() Join Date: Dec 2007 Location: Birkeland
|
Trenger litt hjelp her. har nettopp funnet en koi flytende rundt i dammen. tok noen bilder av den. kan ikke se noen ytre tegn på sykdom/skade på fisken. dette var en "billig" koi fra den lokale dyrebutikken her. kjøpte 6 stk av dissk i en størrelse på ca 8 cm. disse var ment som prøve kaniner i dammen siden det ikke har gått fisk der til nå. alt har jo gått bra frem til nå. så i går slapp jeg ut 5 stk Japan koi på ca 25 cm. det er jo disse jeg er redd for. jeg fant skalpellen og sprettet buken på den døde koien for og se etter indre tegn til sykdom. men nei. ikke noe som slo meg som misstenkelig. Hva vannverdiene anngår så er de målt i dag til: ph: ca 7,0 gh:0 kh:0 no2: så og si 0 no3:<10mg/l jeg er desverre tom for o2 test samt amonia test. Men hva oksygen metting av vannet anngår. så bruker jeg den største bruse talerken på 20 cm i dia og en luft pumpe som gir 60 l/min. det er i tillegg til dette et fossefall som gir en del oksygen. |
| | |
| | #4 (permalink) | |
| hva klor,kobber og arsen anngår. så har ikke jeg det svineriet. jeg har brønn i enden av ei myr som jeg henter vann fra. eneste jeg vet er at det er litt mye jern i vannet. og hummus så klart. amonia tviler jeg på det er siden no2 og no3 nivåene er så lave som de er. | |
| | |
| | #6 (permalink) |
|
planen var jo og sette ut resterende 12 koi som har gått i karantene i dag. men tør jeg det når jeg fant en død en i går? bør jeg ev gi de en salt kur før utslipp? alle de andre koiene som går i dammen viser tegn til trivsel. ingen tegn til hverken kløe eller noe som helst... er veldig usikker nå.....
|
| | |
| | #7 (permalink) |
| Senior Member ![]() Join Date: Mar 2007
|
Hvor lenge skal du så vente???? Bruk magefølelsen. Ser de som går i dammen ut til å trives så sett ut resten også mener jeg. Du kan jo blande vann fra dammen gradvis inn i karantenekaret slik at de dermed får en "myk" overgang Jo mer styr du holder på med, jo mer stress vil det bli for fiskene, som igjen vil føre til sykdom etc etc Nå er det jo også meldt fint og varmere vær også utover neste uke i ditt distrikt. Men dette er jo bare min mening. Lykke til. |
| | |
![]() |
| Tags |
| død, en, fant, flytende, koi, nettopp |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
|
|