Please install Flash and turn on Javascript.

Go Back   Gullfiskene.net forum > Akvarium og Hagedam > Akutthjelp 113-Karpe > Alt om sykdom og behandling

Notices

Reply

LinkBack Thread Tools Display Modes
Old 21.08.2008, 21:48   #1 (permalink)
Member

Default Koi'en min blei sjuk, utstående skjell.

Leste nettopp eit innlegg, om ein koi med utstående skjell. Denne fisken hadde og slim på skjella. Min koi, hadde utstående skjell, men ingen slim. Dette var ein koi med store skjell, så det var veldig tydlig. Dette oppdaga me seint søndag kveld, etter å ha vore bortreist den helga. Koi'en blei flytta over i 220 literen, da dei andre fiskana plukka på han. Mandag tok me vannprøver med til dyrebutikken, og dei var begge fine. Me fekk diagnosen fiske tuberkolose, og blei anbefalt å avlive. Me ville ikkje avlive fisken, så me fekk beskjed om å kontakte dyrlege. Dyrlegen ville ikkje skrive ut noko, me blei igjen anbefala å avlive fisken.

Me var på denne tida uten internett, da me nettopp hadde flytta, så eg kunne ikkje søke hjelp her heller. Eg legger ved bilder av fisken, som me etter 4 dagar likevel avliva.
Attached Thumbnails
koien-min-blei-sjuk-utstaende-skjell-dsc01427.jpg  koien-min-blei-sjuk-utstaende-skjell-dsc01428.jpg  koien-min-blei-sjuk-utstaende-skjell-dsc01429.jpg  koien-min-blei-sjuk-utstaende-skjell-dsc01430.jpg  koien-min-blei-sjuk-utstaende-skjell-dsc01431.jpg  

koien-min-blei-sjuk-utstaende-skjell-dsc01433.jpg  koien-min-blei-sjuk-utstaende-skjell-dsc01434.jpg  koien-min-blei-sjuk-utstaende-skjell-dsc01435.jpg  
Koi elsker is offline   Reply With Quote
Old 21.08.2008, 21:56   #2 (permalink)
Member

Litt flere bilder, fekk bare legge ved 8 pr post...
Attached Thumbnails
koien-min-blei-sjuk-utstaende-skjell-dsc01469.jpg  koien-min-blei-sjuk-utstaende-skjell-dsc01470.jpg  koien-min-blei-sjuk-utstaende-skjell-dsc01471.jpg  
Old 21.08.2008, 22:10   #3 (permalink)
G.Net Admin

Vidar-Alexander's Avatar

Dette er tydelig en bakteriell infeksjon.
Old 21.08.2008, 22:31   #4 (permalink)
G.Net Admin

Chasys's Avatar

Default Dropsy = organsvikt av lever og nyrer

Det ser ut at den fine longfin koi har fått dropsy.
Som VA skriver skyldes det nok bakterie infeksjon av Aeromonas hydrophila og Mycobacteriosis.

Sjekk ammonia verdiene ! Hva var disse i test resultatet ? Selv lave ammonia verdier kan trigge sykdom. Gjør vannbytte, tilsett luft i akvarie og salt for å verne de andre fiskene. Stopp matingen inntil ammonia verdiene er lik null.
Har du Zeolitt ?

Dropsy er ikke lett å helbrede så de har nok gitt deg riktig råd når de ber deg å avlive koien.
Old 21.08.2008, 22:34   #5 (permalink)
Member

Oki... Kvifor får koi dette da? Og dette var ikkje smittsomt...?

Var hardt og avlive han, var vår eldste koi...
Old 21.08.2008, 23:56   #6 (permalink)
Member

Zeolitt, nei, aldri hørt om. Hatt vannbytte ja, står god luft tilførsel på begge kara våre.

Husker ærlig ikkje om det blei nevnt noko om ammonia verdien. Sa bare alt var fint.

Oppi dette karet hadde me alge problem, og kjøpte inn siamesiske algeetere. Desse renska opp fort, og gjekk deretter løs på ein koi. Dei er nå flytta over i det lille karet, for det er alge problem i det og. Etter at den algeeterene blei fjerna er alt fryd i det store igjen. Fisken er livlig og svømmer rolig igjen. Dei eter normalt, og me er flinke med å ikkje over mate dei. Så eg kan ikkje si eg er så bekymra for dei lengre...
Me har aldri vore noko glad i salt i akvaria, men må innrømme eg har vurdert det nå ja. Me har aktivt kull i pumpa, vil dette bryte ned saltet?

Vår kjære avdøde koi vil bli dypt savna, og har langt igjen eit tomt rom i akvariet...

Her er fisken i sine bedre dager...
Attached Thumbnails
koien-min-blei-sjuk-utstaende-skjell-dsc00200.jpg  
Old 22.08.2008, 13:37   #7 (permalink)
G.Net Admin

Chasys's Avatar

Hvis diagnosen er fiske tuberkulose = Mycobacterium fortuitum så kan dette smitte over til mennesker. Spør de som sa det hvordan de diagnostiserte det og om de er 100 % sikkert på diagnostikken. Har de testet for bakterien ?
Old 22.08.2008, 23:33   #8 (permalink)
G.Net Admin

Vidar-Alexander's Avatar

Ta ut det aktive kullet i filteret. Det ødelegger bakteriekulturen som er i filteret. Så lenge kullet er i filteret, vil ikke dette virke som det skal.
Aktivt kull skal KUN brukes for å fjerne medisinrester o.l. i vannet, etter bruk av dette.

Tags
blei, koien, min, sjuk, skjell, utstående

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules