Please install Flash and turn on Javascript.
| | #1 (permalink) |
| Member ![]() ![]() ![]() Join Date: Aug 2008
|
Hei. Nå maser jeg fælt, men har prøvd å lese meg fram først. Måtte ta ut en fisk noen timer etter hard lek. Den manglet da 3-4 skjell. Har fulgt med ekstra på denne. Og nå ser jeg en liten hvit dott, under 2 millimeter på siden av denne. Enkelt å fjerne manuelt også tror jeg. Ellers er den frisk og rask, tror ikke den vet noe selv. Har tenkt på saltbad først, men finner ikke helt ut hvor lenge den skal gå der. Ønsker ikke isolere den lenger enn nødvendig. |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Member ![]() ![]() ![]() Join Date: Jan 2008
|
Kan jo hende du er like heldig som eg var. Tok opp den ene koien med sopp og behandlet den lokalt med klorexedin før eg slapp den i ett akvarie for seg selv i 2d (fisken har ikke hatt noe antydning til sår/sopp i ettertid) En eg kjenner brukte faktisk sopp og alge dreper(som en bruker til husvask) Vil ikke anbefale dette siden eg ikke vet noe om innhold osv(men det funket hos han,selv er eg skeptisk) |
| | |
| | #3 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() |
Du kan ha koien for seg selv i 0.3 % salt i et eget kar/akvarium med rent vann + filter. Du kan også behandle lokalt med kaliumpermanganat. Det kan gå nokså hardt for seg under lek med opppslittete finner, skjell som faller av spesiell på doitsu koi og røde partier etter jaget. Har du bra vannkvalitet så vil koien komme seg til hektene relativ fort.
__________________ Hvis du vil ha det fint hele livet så anskaff deg en hage, med koidam
|
| | |
| | #4 (permalink) |
|
takk. Dette er gullfisk. ca 15 cm lange + halen. Tror jeg skal tømme hele dammen i helga og gjør den rein. Tar opp alle fiskene og sjekker dem, gjør reint såret. Eventuelt andre sår. Kanskje jeg kan la alle gå i saltbad imens.? Tenkte å bruke to 200 liters plastfat som jeg kobler sammen med pumpa slik at de får mere vann. Alle fiskene i ene fatet med fall til det andre, og så pumpe vannet tilbake til fiskefatet. Hvis jeg bruker brønnvannet mitt trenger jeg vel ikke filter for et par-tre dager.?? |
| | |
| | #5 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() |
Sjekk at brønnvannet har omtrent samme parameter som damvannet, dvs. samme pH, temperatur, osv. Hvis det er kun for 2 - 3 dager og uten foring så vil det gå greit uten filter, men du kan godt ha en liten luftestein oppe i karet for å lufte vekk ammonia.
__________________ Hvis du vil ha det fint hele livet så anskaff deg en hage, med koidam
|
| | |
| | #7 (permalink) |
|
brønn og dam får vann fra samme sted. Skal sjekke ph og slikt. Temperaturen lar seg justere. Skal de virkelig gå i saltvann i flere dager? Leste et sted at det skulle være ca 3 gram pr liter. Skal skrubbe fjellet i dammen og spyle reint. Litt spent på hvordan det ser ut oppi der. |
| | |
| | #9 (permalink) |
|
Takk, Da setter jeg i gang morra. Tømmer og gjør rein dammen samtidig. Er egentlig litt forvirra. Nesten rart fiskene mine lever, enda rarere at det ser ut som de trives når jeg leser om alt jeg burde hatt og burde gjort. Skjønner at gullfisk tåler noe mer enn koi, men mine har egentlig fått minimalt med stell. Litt mat, ei lita pumpe om sommeren, og litt varme under isen om vinteren. Første gang jeg tømmer dammen på 4 år. |
| | |
![]() |
| Tags |
| etter, skade, sopp |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
|
|