Please install Flash and turn on Javascript.

Go Back   Gullfiskene.net forum > Akvarium og Hagedam > Amatøroppdrett, utvikling og forvandling

Notices

Reply

LinkBack Thread Tools Display Modes
Old 11.06.2007, 21:32   #1 (permalink)
Progressing member

Default Då har koien gytt for første gang

Hei.
Då har koien gytt for første gang her hos meg.Detta blir spennande.Har vore ein tur i London i helgo.Skulle ut og tømma skimmaren no,og då ser eg ein masse egg på gytebørstane eg kjøpte i veka som gjekk.Trur vell ikkje plaseringen av børstane er den beste,men eg får no bere sjå.Spennade er det i allefall

Last edited by Carpman; 11.06.2007 at 21:47. Reason: Tillot meg å flytte innlegget ditt da jeg anser dette som en ny tråd. Se "Brukerveiledning for posting i forumene"
Thomas is offline   Reply With Quote
Old 11.06.2007, 21:35   #2 (permalink)
Senior Member

mjoks007's Avatar

Originally Posted by Thomas View Post
Hei.
Då har koien gytt for første gang her hos meg.Detta blir spennande.Har vore ein tur i London i helgo.Skulle ut og tømma skimmaren no,og då ser eg ein masse egg på gytebørstane eg kjøpte i veka som gjekk.Trur vell ikkje plaseringen av børstane er den beste,men eg får no bere sjå.Spennade er det i allefall
Skal du flytte børstene eller skal du la de spise av eggene?
Er det sånn at de gyter på børstene uansett om du har masse planter eller er det bare hvis du har en dam uten mye planter?
mjoks007 is offline   Reply With Quote
Old 12.06.2007, 00:06   #3 (permalink)
Progressing member

Får sjå litt i måro om det er mangen egg som er befruktet.Tar vell kanskje ut
ein av børstane,har 3 stk oppi no.Har bere erfaring med gullfisk og dei gyter på plantene visst det er planter,har ikkje børster til dei.
Old 12.06.2007, 19:48   #4 (permalink)
Progressing member

Ja,då er dei første klekka .Var og fekk meg eit 300l kar som eg la børstane oppi i 3 tida og i 5 tida var dei første synlige.Dei store har no fått jafsa godt med egg for eg har problemer med å holde vatnet klart no.Ser ut til at det er ett par til av koiene som er gyteklar,så eg hiver ett par børster oppi dammen i måro kveld.Når det gjelder planter så er det bare noken vannliljer i min dam og dei blir og brukt til gyting ser det ut til.
Old 12.06.2007, 21:20   #5 (permalink)
Senior Member

mjoks007's Avatar

Originally Posted by Thomas View Post
Ja,då er dei første klekka .Var og fekk meg eit 300l kar som eg la børstane oppi i 3 tida og i 5 tida var dei første synlige.Dei store har no fått jafsa godt med egg for eg har problemer med å holde vatnet klart no.Ser ut til at det er ett par til av koiene som er gyteklar,så eg hiver ett par børster oppi dammen i måro kveld.Når det gjelder planter så er det bare noken vannliljer i min dam og dei blir og brukt til gyting ser det ut til.
Høres spennende ut
mjoks007 is offline   Reply With Quote
Old 14.06.2007, 13:53   #6 (permalink)
Progressing member

Ett lite spøtsmål til dei som har har koi som har gytt.Blir fiskane lettskremte når dei holder på og etter gyting.Mine er ikkje seg sjøl lenger,vil ikkje kome til kanten og få mat og skvetter til bunns ved den minste lyd.Ellers ser det ut til at det er chagoien Charly som har gytt,må muligens skifte navn no .Har fått ganske hard medfart,mangler masse skjell på den eine sida
Old 14.06.2007, 16:35   #7 (permalink)
G.Net Admin

Vidar-Alexander's Avatar

Koi lek er harde greier...

De som har Koi for det å kun holde store flotte Koi, lar skjelden/aldri sine Koi få mulighet til å leke. Dette er på grunn av faren for sår/arr, sykdom og andre skader. Leken er en intens og voldsom affære, og sliter fiskene helt ut.
Når det har vært lek i dammen min, venter jeg hvertfall en dag med å fôre. Både på grunn av at vannet allerede er "forurenset" etter lek, og det ser heller ikke ut til at de er sultne.
Gi dem et par dager, og pass nøye på vannkvaliteten din nå. Event. bytt en del vann. Fiskene blir seg selv etter et par dager.

Hvis ikke noe annet har skremt dem da.
Old 15.06.2007, 00:12   #8 (permalink)
Progressing member

Har skifta ca 30 prosent med vatn. Verdiane ser grei ut,nitrit verdien steig litt,ser bra ut no.Har 3 koi til som ser ut som fotballer så det blir vell nåken runder til tenker eg .Synes det er litt av det som høyrer med koi hold å få litt egenprodusert yngel.Kjekt å sjå om man får fram nåken i det heile,og om det kan bli ein fin koi av dei.Trur vell at skjellene kjem på plass igjen i løpet av sommeren.Visst ikkje står eg i ett arr.Får prøve å ha det litt kontrollert neste år,men det er første året med lek,så eg må først finne ut kven som er ho og han .Er ein del yngel i tanken nå,men dei er vanskelige å sjå enda.Tråalgene har livets glade dager der no.Pleier du å ha ei lita pumpe gående eller har du dei i stille vatn dei første vekene
Old 15.06.2007, 23:20   #9 (permalink)
G.Net Admin

Vidar-Alexander's Avatar

Du skiller relativt lett hannene fra hunnene, når de er kjønnsmodne. Hannene er en god del slankere og mer "torpedo" formet enn hunnene.
Når det nærmer seg leken jager hannene etter hunnen og "dytter" den med snuten.
Hvis Koien starter med slik oppførsel en dag/kveld, så kommer de til å leke/ legge egg neste morgen ca ved soloppgang.
Old 16.06.2007, 00:44   #10 (permalink)
Progressing member

Ja det er ganske tydelig no kem som er hunner som er kjønnsmoden.Tempen i dammen gjekk litt ned når eg hadde vannbytte,så eg rekner med at det er i gang igjen når den kommer opp.Har gullfisk og så leken har eg sett der.Lurte litt på dette med pumpe.Har yngelen i ett kar men ingen sirkulasjon.Det er blitt litt trådalger der.Bruker du pumpe eller venter lenge før du starter å sirkulere.Har ei liten fontenepumpe og fleire små akvariepumper.
Kan legge til at shift tastene mine ikkje virker,derfor mangler alle tegn som krever pruk av shift
Reply

Tags
, første, gang, gytt, har, koien

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules