Please install Flash and turn on Javascript.
| | #1 (permalink) |
| Junior Member Join Date: Aug 2007
|
Etter min erfaring gyter gullfisk svært lett etter å ha tilbragt tid utendørs en stund. Jeg lurer på hvilken metode for oppaling av yngel som har fungert best for folk her? Jeg har feilet totalt flere ganger ved å prøve å oppale yngel i akvarium (problem med for lite fõr + filtrering). Når de får klekke og svømme fritt i dammen blir de ofte offer for glupske foreldre og søsken. Er det noen som har prøvd med en egen "klekkedamm" for gyting + yngel? Erlend |
| | |
| | #2 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() |
Siden du ikke har fått noe svar (er alle på ferie eller??) så kan jeg jo fortelle hva vi gjør med koi og det er vel ikke så stor forskjell på koi og gullfisk her. Gytebørster i dammen for her er det fritt frem. Alle som vil være med får være med på leken Og i vår dam der det kun er litt vannliljer var de veldig glade i børstene og det ble masse egg der. Hvis en har mye planter i dammen så er det vel en fare for at eggene kommer over hele dammen. Så da er det vel best å ha dem i egne kar med børster.Hvis en skal drive seriøst med oppdrett da blir det å ha de utvalgte i egen dam eller kar og flytte dem ut igjen når de er ferdig. Krever mange års erfaring + god stamfisk hvis det skal være verd det. Men en skal vel starte et sted ![]() Vel, når gytingen er over tar vi børstene ut for koiene begynner straks å spise egg. Legger børstene i en flytende ramme med finmasket duk i dammen. Slik er egg og yngel beskyttet samtidig så de finner seg endel mat på egenhånd og en slipper å bytte vann da det er sirkulasjon gjennom duken. Gir litt yngelfór som tilskudd. Dette går helt fint. Har også prøvd å tatt nyklekket yngel inn, men det gikk dårlig. Best å la dem gå ute til de blir større. Så på høsten tar vi dem inn og da går det uten problem. Før hadde vi noen gullfisker som vi tok inn på høsten. Det var ikke mange dagene etter de kom inn i varme før det var full lek og egg sprutet over hele akvariet.
__________________ Hvis du vil ha det fint hele livet så anskaff deg en hage, med koidam
|
| | |
| | #3 (permalink) |
| Junior Member Join Date: Aug 2007
|
Takk for nyttig svar! Leste akkurat om en metode de bruker i USA med Jord-dammer. De starter tidlig på sesongen ved å grave et hull ca. 1 meter dypt. Her dyrker de plen(!) Deretter fyller de dette med vann og fisken gyter oppå gresset. De lar all fisken gå her frem til høsten. Da har gresset vært gjemmested/matlager for de aller minste, og samtidig blitt brutt ned etter hvert som de vokser. Dette krever selvsagt en vannkilde med noenlunde varmt vann, men artig å lese om likevel. Jeg husker når jeg bodde i USA kostet små gullfisker 10 cents/stk i dyrebutikkene, noen ganger enda mer rimelig. 10 stk for en dollar. Fremdeles produseres milliarder av gullfisk her til levende dyrefõr, agn, og selvsagt gullfiskbolle-industrien! Jeg må innrømme at jeg trekker et sukk når jeg går på dyrebutikkene her hjemme og ser syke, tynne små gullfisker til kr. 69.- Erlend |
| | |
![]() |
| Tags |
| akvarium, av, damm, eller, oppaling, yngel |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
|
|