Please install Flash and turn on Javascript.

Go Back   Gullfiskene.net forum > Akvarium og Hagedam > Amatøroppdrett, utvikling og forvandling

Notices

Reply

LinkBack Thread Tools Display Modes
Old 07.05.2007, 15:10   #11 (permalink)
Progressing member

silja's Avatar

forvandlingen skjer kjemperaskt fikk jeg erfare. to av mine koi var gule for ca 6 mnd siden. nå er en sølvhvit og den andre orange. litt trist siden jeg valgte dem pga den gullgule fargen, jeg viste ikke da at dem endret farge ettersom di blir eldre.men men, dem er nå vakre nå også . di to andre koiene har ikke endret seg i det heletatt som jeg kan se, di er et år eller to eldre.
Attached Thumbnails
forvandling-endring.jpg  
silja is offline   Reply With Quote
Old 10.05.2007, 19:16   #12 (permalink)
Progressing member

Stine's Avatar

Default Yngel

Wow! Er litt spennende da.

Har yngel på tre uker her hjemme. Halvparten er grå og resten er gule med og uten sorte prikker. Noen som vet hvilke farger jeg kan forvente? Kanskje litt tidlig å kunne anse noe som helst når de bare er tre uker.
Stine is offline   Reply With Quote
Old 11.05.2007, 01:18   #13 (permalink)
G.Net Admin

Chasys's Avatar

take it eazy, la babyene få vokse og utvikle seg.
Fargene er nok litt tidlig å tippe på men de gule gir jo en pekepinn.
Vi har 15 egne koi yngel fra ifjor, den største ca. 15 cm og den minste ca. 6 cm.

Så 6 stk. ca. 2-3 cm lange svarte gullfisk yngel i vår første dam når vi skulle rengjøre den i år. Disse har gått ute hele vinteren og klart seg på en 45 cm dyp hagedam. Lar de gå ute siden de har mestret strabassene gjennom vinteren allerede.
Old 22.05.2007, 01:45   #14 (permalink)
G.Net Admin

Chasys's Avatar

Default Et annet eksempel

Her er en annen koi som forandrer seg med årstiden. Legg merke til at fra bilde 1 til 2 er det kun 23 dager! Så på høsten mørkner den igjen og den var fortsatt slik da vi nylig tok den ut fra kjelleren. Venter i spenning nå fremover når varmen setter inn og den igjen lysner opp Legg merke til den lille "komma" streken i pannen og et skinnende skjell ved halefinnen. Uten slike kjennetegn hadde det ikke vært lett å se at det er samme fisk.
Attached Thumbnails
forvandling-koiforvandling.jpg  
Old 27.01.2008, 00:59   #15 (permalink)
G.Net Admin

Chasys's Avatar

Default Tancho Goshiki

Her har vi en Tancho Kohaku kjøpt i 2003 som sakte men sikkert har fått mer svart farge frem etterhvert som den har vokst.
I bilde fra april 2006 ser vi at den nå er mer en Tancho Goshiki enn en Tancho Kohaku.
Koien har beholdt den røde hode flekken heldigvis, selv om den har variert i intensitet med årene.
Attached Thumbnails
forvandling-dscf0046a.jpg  
Old 10.02.2008, 22:53   #16 (permalink)
Member

Jeg fant en pitte liten koi på den lokale dyrebutikken vår, med en rød prikk på hodet. Den var voldsomt sky, så vi så nesten aldri noe til den. Fanget den inn rett før jul og den hadde fått rødt også på kroppen. Vi tenkte at den kunne få vokse inne i akvariet, og kanskje bli litt mer tam. Den er blitt veldig tam, men etter ca.14dg var all rødfargen borte vekk.
Attached Thumbnails
forvandling-koi.jpg  forvandling-koi-1.jpg  
vestie is offline   Reply With Quote
Old 11.02.2008, 19:35   #17 (permalink)
G.Net Admin

Chasys's Avatar

Det røde har en tendens til å forsvinne ja, vet ikke helt sikkert hva det skyldes men det kan jo være vann kvaliteten, fòret, genene m.m. Her er det en Tancho Sanke som er blitt til en Shiro Bekko. Det svarte vil nok etterhvert som koien vokser komme mer frem, men det har kommet og gått med årene i sitt eget velbefinnende, slik bildet viser. Man kan se de grå tonene hvor det svarte utvikler seg.
Vi har hatt dene koi siden mai 2003 kjøpt som High Quality fra Kamihata, men kan ikke selv se at den er noen High Quality koi. Dyr var den iallefall
Har beholdt den for å se hvordan den forvandler seg, et studie objekt
Attached Thumbnails
forvandling-kamsanke2-1.jpg  forvandling-kamsanke22004.jpg  forvandling-img_1655.jpg  
Old 11.02.2008, 19:47   #18 (permalink)
Senior Member

mjoks007's Avatar

Har også en ganske lik fisk som fisken din så ut når den var 20 cm. gleder meg til å se utviklingen
mjoks007 is offline   Reply With Quote
Old 11.02.2008, 19:52   #19 (permalink)
tos
Senior Member

Ja sånn er det bare, ingenting å gjøre med det.

Har også en som var veldig bra. (se bilde) som mistet all rødfarge i løpet av et år og er nå helt hvit. Denne har også hatt dårlig vekst, men er ellers ok

forvandling-2005_0531-007-.jpg.JPG
Views:	15
Size:	446.8 KB
ID:	612
tos is offline   Reply With Quote
Old 11.02.2008, 20:38   #20 (permalink)
G.Net Admin

Chasys's Avatar

Default Color Enhancing Diet

Sjekket hva Saki Hikari sin Color Enhancing Diet inneholder.
I pakken står det bl.a. : "Excact spirulina to promote vivid coloration" og " Naturally high levels of Zeaxanthin, an agressive color enhancing ingredient, improves the hiban (red areas) of the koi"
I tillegg inneholder fòret Astaxanthin.

Så at de fleste oppdrettere i Niigata brukte Saki fòr til å fore sine koi med. Lurer meg bare på at når vi fòrer de med noe annet fòr om koiene kan miste fargen sin da
Vet at laksen også blir fòret med astaxanthin for at den skal ha den ettertraktede rød farge.

Tags
forvandling

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules