Please install Flash and turn on Javascript.
| | #12 (permalink) |
| Progressing member ![]() ![]() ![]() |
Har hatt foreldrena til desse fiskane ganske lenge no,begge er gule.Er dei fiskane eg har hatt lengst,kjøpte i tillegg 2 røde.Det var dei gule som først blei kjønnsmodne og i første gytinga(i dammen) var det 7 stk,alle desse var gule.Når dei røde heiv seg med på leken so vart det røde,oransje og gule.Men eg gav vekk dei røde og hadde kun dei 2 gule igjen.I fjor sommar lånte eg ein rød han for å få fart på leken,derav dei oransje yngelen eg har no.Godt mulig at det er farge skifte.Dei er jo relativt små endo.Det er deler av 2 forskjellige kull eg har inne no.Men dei som blei kvite i fjor vinter,er forsatt kvit.Og dei har vore ute i heile sommar.Men,me skal vell kanskje ikkje forstå allt .Eg kan no fortella litt ut på våren korleis det ser ut då ![]() Thomas |
| | |
| | #13 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() |
Ja, du må fortelle hvordan dette går. Det som er litt "morsomt" med koi og gullfisk er at selv om begge foreldrene er dønn like, så er det ikke uvanlig at det blir et sammensurium av fargevarianter. Så lenge de hvite er rene i øynene, så er dette fine fisker også, og det skulle forundre meg (hvis dette ikke er noe genetisk da) at det ikke dukker opp farger på dem.
__________________ Carpman Last edited by Carpman; 14.01.2007 at 02:01. |
| | |
| | #14 (permalink) |
| Junior Member ![]() Join Date: May 2007
|
Kor gammal er yngelen din? Har for første gong fått yngel til å overleve i dammen og er spent på kva farge dei får og kva tid. Så langt er dei brune og vanskeleg å få auge på. Har storleiken noko å seia for fargeskiftet? Foreldra er knalloransje med litt kvit. Elles lurer eg på om de forer gullfisken om vinteren? Gjorde det ikkje dei første åra (fisk skal ikkje ha mat når temperaturen går under 10' sa folk) og då døydde så godt som alle. Seinare år har eg fora litt når det er plussgradar og då har dei fleste overlevd. Dei er jo aktiv under isen og då treng dei vel litt næring?? |
| | |
| | #15 (permalink) | |
| G.Net Admin ![]() |
![]() Som nevnt tidligere i denne tråden, så kan fargen/mønsteret på gullfisker variere hele det første året (ofte lengre). Størrelsen på fisken tror jeg er uten betydning. Som regel er det base/bakgrunnsfargen som setter seg først, og det vanligste er at fiskene mister den brune naturfargen helt. Deretter kan mønster og fargevariasjoner komme og gå gjerne helt opp til 3 års alderen. Det er også mange faktorer som spiller inn: sollys, temperatur, fôrtyper (matforrådet), osv. Når det gjelder overvintring, så bør man være obs på at gullfisk normalt ikke er like hardfør som koi på dette området. Koi har en større smerteterskel på kulde, og man bør ikke ha gullfisk nede på 5-6 grader over lengre tid. Tror du gjør rett i når temperaturen stiger oppover ved milde vintre og fôre litt med noe lettere mat hvis det er aktivitet på fiskene. En annen ting er at man aller helst bør ta yngel inn om vinteren hvis man ønsker å ta vare på disse.
__________________ Carpman | |
| | |
| | #16 (permalink) | |
| G.Net Admin ![]() |
Den der kan vi nok diskutere hardt og lenge. Jevnt over så mener jeg nok at gullfisk er den absolutt mest hardføre damfisken vi kan ha her til lands. Koien tåler mye mindre kulde/vinter.Hos meg har gullfisk yngel jeg ikke visste om overvintret i en bunnfryst sump, med bare slam på bunnen. Og disse har dukket opp om våren i beste velgående. Koien derimot, er jeg mer eller mindre nervøs for, hele vinteren igjennom. Jeg har nå kuttet helt ut gullfisk siden de er verre en "kaniner" og fyller dammen opp med yngel hele tiden. Fra i fjor sommer solgte jeg over 6000 yngel. Resten gikk unna nå i vår da dammen ble "kjemisk" renset for gullfisk. Dette er ellers en flott fisk som jeg ikke har noe imot. Men nå når Koiene er blitt så store at de leker og yngler, kan jeg ikke ha stimer med "eggspisende" gullfisker i dammen. Men anbefaler gullfisk på det varmeste som en begynner fisk i dam. Men styr unna slørhaler o.l.
__________________ Hagen min er et stort hull... med vann i... | |
| | |
| | #17 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() |
Vel, dette er som du sier et tema som kan diskuteres ![]() Jeg er enig i at gullfisk kan regnes som en av de mer hardføre fiskene man kan ha i norsk dam, forutsatt at disse da er av rene varianter. Og gullfisker som har levd i flere generasjoner i Norge (i dam) vil definitivt være mer hardføre enn sine frender i andre land. Her er det greit å ta i betraktning at mange gullfisker direkte fra sine opprinnelsessteder ikke har det samme barske klimaet som i Norge (foruten Kina, så oppdrettes gullfisk bl.a. både i Singapore og Thailand som har atskillig mildere klimaer). Så hvis jeg skulle sammenligne mellom en koi som er oppdrettet i nord Japan og en ren gullfisk oppdrettet i Thailand, så tror jeg at koi’en ville være mer hardfør enn gullfisken.
__________________ Carpman |
| | |
| | #18 (permalink) |
| Senior Member ![]() Join Date: Mar 2007
|
Helt enig med Vidar Alexsandermed alt han skrev. Jeg har akurat lik erfaring. Det ser ut som gullfisk tåler allverden En vår jeg øste opp gullfiskyngel fra nedtappet dam så følgte det med slam og annet rusk og rask som ble liggende på plenen. Her fant jeg levende yngel neste dag da jeg skulle rake dette vekk. De ble forent med sine søsken og hadde ingen synlige skader etterpå. Fiskene ble solgt og jeg har ikke gullfisk mer og skal heller ikke ha mer. Et annet eks. Hadde en voksen gullfisk som forvillet seg opp på grunna under isen en vinter da det var sol. Her fant den en "lomme" hvor den ble frosset inne etter hvert da den ikke svømte tilbake før det var for sent. Den levde helt til alt var frosset og da mener jeg helt frosset. Hadde heller aldri noe form for sykdom etc på gullfiskene når jeg hadde slike i tillegg til koi. |
| | |
| | #20 (permalink) |
| Progressing member ![]() ![]() ![]() |
Niks meire klor . Dei er so grei at dei har heva pH til ca 7. Så eg trur ikkje det er det som gjer det.Har sett alle ut i gullfiskdammen no,tenkte eg skulle rapportere litt ut på sommeren.Ellers går det no bra med dei nye koiene,voldsomt god form når dei kom .
|
| | |
![]() |
| Tags |
| fargeproblemer |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
|
|