Please install Flash and turn on Javascript.
| | #31 (permalink) |
| Senior Member ![]() Join Date: Jan 2007
|
ja det var det jeg gjorde da jeg oppdaget hvor glupsk den var. Jeg lar den gå sammen med en som begynte å oppføre seg på samme måten. Hva blir det av en slik Toby. Den kan vel ikke forsette å vokse i samme tempo eller?? Har du noe erfaring eller vet du noe mer om det? Den fine fargen kommer sikkert av alle de røde mygglarvene de har fått. ![]() Har også begynnt med Hikari sitt for som fremhever farge. Spennende er det sjøl om det skal godt gjøres å være så heldig å få fram en flotting.
__________________ http://home.online.no/~topaha/index.html |
| | |
| | #32 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() |
Tobies har absolutt store kropper men fargen/mønsteret skal vanligvis ikke være/bli så bra. Andre koi i kullet kan bli større etter utvelgelsen og når de får større tomleplass. Tobiene blir vanligvis fjernet fordi de har en utrolig apetitt for mindre søsken, såkalt kannibalisme.
__________________ Hvis du vil ha det fint hele livet så anskaff deg en hage, med koidam
|
| | |
| | #33 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() |
Her er de aller minste fra i fjor. De går inne i et 450 liter nå. De større søskenene går ute. De er fra 15-30 cm. Disse er mellom 10-15 cm. Etter jeg tok de inn i varmen for en mnd. tid siden har de vokst betraktelig. Kansje de tar igjen de større fra samme kull, i løpet av vinteren.
__________________ Hagen min er et stort hull... med vann i... |
| | |
| | #35 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() |
Han ser litt tynn ut i den vinkelen ja. (tror det er en hann ut ifra kroppsfasong) Den er en del feitere enn den ser ut på det bildet. Kan forøvrig bli en fin Kohaku ja. ![]() Det er forresten samme fisk som er i midten av siste bildet, litt mer "body mass" i den vinkelen.
| | |
| | #36 (permalink) |
|
Drømmen om en fin kohaku kan vi jo ha men vi må vel innse at det enda er langt fram for en "fin Kohaku".Avl av fin koi i Norge bør vi kanskje la de som kan dette ta seg
| | |
| | #37 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() |
Hvordan defineres en "fin Koi"? Nå har jeg to generasjoner med egen drettet Koi gående her. Jeg har ikke vært så veldig kresen med tanke på farger under culling enda. Så der er det litt div. nå. Men vekst, kropssfasong o.l. er meget bra. Når den nye dammen og huset, samt resten av anlegget her er ferdig, kommer jeg til å satse på fullt på oppdrett og salg av Norsk drettet Koi. Jeg mener, og har funnet ut, at Norsk født Koi er bedre egnet for å gå ute hele året i vårt klima. Dette vil hvertfall gjøre seg gjeldende etter noen generasjoner. Til gjengjeld er denne Koien mer saktevoksende og blir nok ikke så stor som den Japanske. Men de kan bli minst like fine i farger o.l. under rette forhold. Jeg kommer til å ha egne tanker for å skille de forskjellige fargevariantene, og i førsteomgang, vil jeg nok satse på Kohaku og Showa oppdrett, som er blandt mine favoritter. Vil jo da innimellom spe på med litt Japanske gener. Til nå har jeg gjordt dette i liten skala, så nå er tiden inne for å gå litt opp i dimensjoner. Har allerede begynt å merke etterspurselen etter "Norsk drettet" Koi. Og da tenker jeg ikke på den kvaliteten som selges i de fleste zoo butikker. ![]() Legger ved et bilde av noen fra første generasjon. Ikke helt fargevarianten jeg satser på, men disse har absolutt potensiale. De er to år, og ca 30 cm.
| | |
| | #38 (permalink) |
|
"fin koi" kommer jo alt ann på øyene som ser det er helt sikkert. ![]() Mange av de fiskene jeg har går også under butikk koi /norsk produserte koi. Jeg har i mange år hatt gleden av dem sjøl om de ikke er så fine i fargene og ellers i fasongen. De første fiskene jeg kjøpte kan ikke helt sammenlignes med de som har kommet til de siste åra. En av feilene jeg gjorde de første åra var at jeg kjøpte fisk ukritsk og så endte opp med å bli glad i dem slik at det ble vanskelig å kvitte seg med dem
| | |
| | #39 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() |
Mesteparten av "butikk koien" er vel ikke Norsk. Det er som regel "skrap koi" fra Japan, Israel, og Thailand. Det kommer stort sett via Imazoo i Sverige, og til Norske butikker. Men det er nok noe skandinavisk innimellom også.
| | |
![]() |
| Tags |
| av, bilder, egg, fra, koi |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
|
|