Please install Flash and turn on Javascript.
| | #1 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() |
Ja, så skjedde det i kjelleren Flotte Shinoda og Kaneko foreldre har ynglet i et kar. De ble tatt inn i kjeller p.g.a. fjellsprenging ved dammen og dette har tydeligvis gjort susen. Tre koi ble utvalgt og plassert i et kar med gytebørste. Det er masse egg på børsten og ellers overalt i karet. Her er noen bilder.
__________________ Hvis du vil ha det fint hele livet så anskaff deg en hage, med koidam
|
| | |
| | #2 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() |
Her er de 3 utvalgte oyagoiene = kommende foreldre eller avlsmateriale ![]() Første bilde er av en tidligere ganske fet Doitsu Sanke dame fra Shinoda som tok godt av etter kurtiseringen. De to andre er også doitsu men fra Kaneko. Shinoda og Kaneko er 2 kjente oppdrettere fra Niigata som jeg besøkte ifjor.
__________________ Hvis du vil ha det fint hele livet så anskaff deg en hage, med koidam
|
| | |
| | #3 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() |
Se der ja, fint å benytte anledningen mens de var inne til litt selektiv avl. Følg opp med bilder o.l. av yngel etterhvert da. Regner med at fiskene er fjernet fra eggene igjen. Kan nok bli mye fint avkom der.
__________________ Hagen min er et stort hull... med vann i... |
| | |
| | #4 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() |
Det er en fin anledning til å lære litt mer om avl. Har lagt børstene ute i et eget 2 x 2 x 0,80 cm oppdrettskar med 300 watts varmekolbe og lufte steiner. Vann overførte vi fra vår største damm, ca. 2000 liter. Varme vil nok fremskynde klekkings prossessen, den lå nå på 19 ` Celsius. Er det noen som vet hva som er best baby mat for nyklekkete koi ? Hadde vært kjekt å kunne fostre opp noen utvalgte, men drivhuset er ikke ferdig og mye plass vil de trenge hvis de vokser til. Foreldrene er tilbake i dammen. Har 3 kar til i kjelleren med noen utvalgte "oyagoi" for å se om de har lyst på litt show.
|
| | |
| | #5 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() | Prøv å få temp over 20 grader. Og start Artemia klekking. Absolutt beste mat ti koi yngel, og yngel generellt er nyklekket Artemia. Start fôrig med dette 1-2 dager etter at yngelen er klekket. Artemiaen er jo levende, så det kan ikke mates for mye, da de bare svømmer rundt til yngelen spiser den. Men Artemia trenger salt i vannet, så den vil dø etter en tid, men da er den som regel spist likevel... ![]() Regner med dere har prøvd dere på artemia klekking før? På mine Koi yngel, har jeg fôret med nyklekket artemia i ca en mnd. deretter knust flakfor til vanlige akvariefisk, og bittelitt oppdrettsfôr for torsk (ikke så fett som laks) størrelse, 0,3-0,6 mm. Og veldig hyppige vannbytter.
| | |
| | #6 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() |
Det hjalp med varmekolbe, nå er temperaturen over 20 grader C. Vi har gitt yngelen fra tidligere kull 60 % protein koi pulver for. Har ikke noe erfaring med artemia klekking. Hvordan klekkes de, har du oppskriften ?
|
| | |
| | #7 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() |
Her er litt.. http://nettakvariet.no/forum/showthr...rtemiaklekking http://nettakvariet.no/forum/showthr...rtemiaklekking Denne varianten bruker jeg.. http://www.akvarius.no/text.cfm?id=1164
| | |
| | #8 (permalink) |
| Senior Member ![]() Join Date: Jan 2007
|
Takk til forumet V.A. de linkene var grei og merke seg.Det er og har vært stor aktivitet på leken her nede hos meg og i år
__________________ http://home.online.no/~topaha/index.html |
| | |
| | #9 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() |
Hyggelig at koiene er i det amorøse hjørnet. ![]() Her har det ikke vært lek enda på grunn av flytting og stressing av fisk. Kansje like greit siden jeg ikke har plass til yngel akkurat nå. PS: Sendte deg pm. April.
| | |
| | #10 (permalink) |
| Progressing member ![]() ![]() ![]() |
Leste ein masse på nettet i fjor når det var yngel hos meg.Det sto det at "grønt" vann var det beste i starten,men det har du jo ikkje no.Deretter startet dei med artemia.Vår på akvakulturstasjonen i fjor og fekk meg 10l med oppforet artemia i fjor og det gjekk ned på høykant.Leste og at ein ikkje skulle gje yngel kunstig for dei første mnd pga at gjellene kunne bli ødelagt? Er ute for tiden 7så det blir nok ikkje yngel på meg i år Men det er no kjekt at andre får å kose seg med.
|
| | |
![]() |
| Tags |
| av, bilder, egg, fra, koi |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
|
|