Please install Flash and turn on Javascript.

Go Back   Gullfiskene.net forum > Akvarium og Hagedam > Akvarium og innendørsdam > Annet innenfor Akvarium og innendørsdam

Notices

Reply

LinkBack Thread Tools Display Modes
Old 21.08.2007, 23:49   #1 (permalink)
G.Net Admin

Taho's Avatar

Default Hjelp -kan dette gå bra da?

Har selvfølgelig vært innom den lokale zoobutikken. Der hadde de den flotteste gullfisk som jeg bare måtte ha. Nå har selvfølgelig det tiltenkte karantene karet blitt til et artskar med levendfødere, og det å ha fisk fra denne butikken rett i 550 litern er IKKE aktuelt da jeg tidligere har hatt dårlig erfaring med dette. Nå er gode råd dyre, fikk lånt meg en aqua box(5.8 liter) har satt den i gang med vann fra det store akvariet + en svamp fra filteret som har stått der ei stund. Kan dette gå bra?
Om det går bra, hvor lenge er det anbefalt å ha fisken i karantene?
Taho is offline   Reply With Quote
Old 22.08.2007, 00:17   #2 (permalink)
G.Net Admin

Taho's Avatar

prøver meg på å legge inn et bilde av denne jeg bare MÅ ha
Attached Thumbnails
hjelp-kan-dette-ga-bra-da-ny.jpg  
Old 22.08.2007, 00:23   #3 (permalink)
G.Net Admin

Blog Entries: 1

Hallo igjen, taho!

Ja, sånn kan det gå når fristelsen blir for stor, og man har brukt alt av kopper og kar til forskjellige biotoper
Du må nok opp i større vannmengder for karantene karet ditt (5,8 liter er alt for lite), og du bør minimum kjøre fisken i karantene i 1 mnd (du har jo en dyrekjøpt erfaring med sykdommer). Rundt 70L skulle holde for fisken, og hvis du stikker f.eks til Rema1000 eller Clas Ohlson, så har de plastdunker/kasser på denne størrelsen. Dette skulle funke bra da jeg kjenner en som har bruk en slik ifbm flytting og lengre oppstalling av fisk. Bare sørg for at du rengjør den med salt oppløst i vann slik at du får fjernet evt bakterier.
Old 22.08.2007, 01:19   #4 (permalink)
G.Net Admin

Taho's Avatar

Joda. Vet egentlig at det er for lite, men denne fisken er omentrent for yngel å regne (ca 3-4 cm)Tenkte det fikk holde en liten stund til jeg fikk skaffet noe større. (måtte jo redde den fra butikken). plastkar fra Rema var ingen dum ide, skal løpe og kjøpe. Har en ferdig innkjørt fluval 2 som passer godt å kjøre der
Old 22.08.2007, 01:57   #5 (permalink)
G.Net Admin

Sånn i krisestund går det nok sikkert bra I og med at du har en 550L så kan du jo evt vurdere å kjøpe en til slik at han får selskap i karantene. De stresser mye mindre når de ikke går alene.
Old 22.08.2007, 06:49   #6 (permalink)
Progressing member

silja's Avatar

jeg har hadd tropefisk i slike 70l plastbaljer i flere mnd og det har ikke vært problem.
er enig med ovenfor, kjop en fisk til slik at den får selskap
silja is offline   Reply With Quote
Old 22.08.2007, 11:19   #7 (permalink)
G.Net Admin

Taho's Avatar

Hmmm.. En til... De hadde jo noen fine black moore på samme butikken, og jeg har jo bare 7 gullfisk (og de 5 tetraene som nektet å flytte) i 550 litern...

(Har bestemt meg for at 550 litern er artskar for gullfisk)
Old 23.08.2007, 22:32   #8 (permalink)
G.Net Admin

Taho's Avatar

Angry

Så var det gjort - og utgjort. Kjøpte ei plastbalje på Rema (ca 50 l) skrubbet denne med saltvann, satte i gullfisken og den nye jeg kjøpte for å holde den med selskap (black moore). Brukte et fluval 2 filter jeg har hatt gående i det store akvariet, slik at det var ferdig innkjørt. Alt var vel - til i morges. Da jeg tittet til fiskene i morges, lå de og trykket mot bunnen på balja, og det luktet sterkt plast av vannet.
Nå svømmer både gullfisken og black moore lykkelig rundt i 550 litern, turte ikke ha dem i balja lengere. Var dessuten målbar nitritt allerede i formiddag i balja - skal ikke dette ta litt tid å bygge opp? Er 0 nitritt og amoniakk i det store karet. (hentet vannet derfra)

Ga dem et kraftig saltbad før jeg putta dem i akvariet, og krysser både fingre og tær mens jeg følger dem med argusøyne.
Old 24.08.2007, 10:44   #9 (permalink)
G.Net Admin

Vel, hvis det ikke er av den samme typen plastdunk som det har vært tipset om, så kan det kanskje være noe der. Men jeg heller mer på at synderen er utslaget du fikk på nitritt. Ammoniakk og nitritt kan oppstå relativt fort hvis f.eks. i en kombinasjon av vann fra et innkjørt kar og filter som ikke henger med eller det har skjedd noe med biomassen i filteret.

Hvor lenge har du hatt fluval filteret gående i det store karet? Det kan være at det rett og slett ikke har fått nok "mat" i den forstand at de andre filtrene har tatt unna så mye av avfallet at dette filteret ikke har fått bygd opp nok biomasse.
Old 25.08.2007, 09:46   #10 (permalink)
G.Net Admin

Taho's Avatar

Har hatt fluvalfilteret i det store karet i ca en mnd.
selvfølgelig er den ene fisken blitt syk (svømte dårlig med rykkete bevegelser). Hadde 0.2% salt i karet + esha exit (skader ikke filterkulturen)- fisken så umiddelbart bedre ut, og er i bedre form, så jeg tror det er childonella. Tror jeg må ta meg en seriøs prat med dyrebutikken- var innom der, og det lå 2 døde gullfisk i karet jeg hadde fått denne fra.
På toppen av alt fikk jeg endelig det nye filteret jeg hadde bestillt, og det lakk som ei sil fra bunnen. hmf!
Men jeg gir ikke opp så lett
Neste gang får jeg la være å falle for fristelsen, og heller planlegge nyinnkjøp av fisk litt
Reply

Tags
bra, da, dette, , hjelp, kan

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules