Please install Flash and turn on Javascript.
| | #1 (permalink) |
| Member ![]() ![]() ![]() Join Date: Dec 2006
|
Jeg skjønner ikke helt hvordan dere som snakker om 18-20 grader får til det i akvariet jeg. Ikke det at jeg egentlig prøver på det, men bare lurer av nyskjerrighet Selv har jeg litt forskjellig fisk (også gullfisk), og tempen holder seg ganske stabil 25-26 grader. Bruker ikke noen form for oppvarming, men romtemp+ belysning+ avgitt pumpevarme sørger for denne temperaturen. I mitt tilfelle er dette kanskje litt varmt for gullfisken, og litt kjølig for noen av de andre, men alle ser ut til å trives. Det eneste jeg kan tenke på som kanskje kunne fått ned tempen litt er lavere vannstand, slik at lyset varmer litt mindre i vannflaten. Så hvordan gjør dere det? Last edited by Carpman; 09.01.2007 at 18:39. Reason: Flyttet tråden din hit da dette er et interessant tema å ta for seg selv |
| | |
| | #2 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() |
Dette har gitt og er hodebry for mange akvarister, men det finnes metoder. Først og fremst så blir jo problemet forenklet ved størrelsen på akvariet; dvs større vannmengder/akvarie jo mindre blir akvariet påvirket av varme fra utstyr og luft, og samtidig foregår det en bedre avkjølig når akvarieflaten og vannflaten er større. Men veldig mange sitter med akvarier på under 1000L og må finne løsninger på dette. I vår 450L så opplevde vi det samme som deg at det stabiliserte seg på 25-26 grader. Jeg har hørt om at hvis man har et mindre vindu høyere oppe på veggen som man kan få plassert akvariet under, så kan dette hjelpe noe. På vinterstid så vil kuldedraget ha en positiv effekt, og på sommerstid ved å ha vinduet oppe så vil utluftingen hjelpe. En annen ting er å ha vifter som blåser over vannflaten. Dette øker varmeutvekslingen, men øker også fordampningen. Kjølere er også et alternativ, men dette er en kraftig investering. Jeg har gjort denne investeringen og er veldig fornøyd med dette, men som sagt så svei det i pengepungen (Derav slagordet på hjemmesiden: Xtreme Goldfishkeeping)Jeg vet det er flere metoder, og oppfordrer andre å komme med erfaringer.
__________________ Carpman Last edited by Carpman; 10.01.2007 at 13:55. |
| | |
| | #3 (permalink) |
|
Ja det var interessant Carpman. He he, har i grunn ikke tenkt over at det selvfølgelig er en del som "tar den helt ut" også innenfor feltet "gullfisk innendørs" Min erfaring med vannkjølig begrenser seg til Xtreme overklokking, der man kjøler ned vann som i sin tur kjøler ned bestemte datakomponenter for og øke ytelsen. Jeg bruker da radiatorer for å kjøle ned vannet, og har også brukt aircondition for å senke tempen gjennom radiatoren ytterligere. Men den stakkars gullfisken vil jo gjerne ha stabil temperatur, mens jeg i min ekstremhobby vil ha den lavest mulig. Og støynivå i Aircond apparatet er ganske høy... Så er det da mer etter kjøleskaps-prinsippet dette systemet du har Carpman, eller hvordan virker det? Har du noe bilder av det kanskje? Kanskje litt sært, men syns sånt er interessant jeg.. |
| | |
| | #4 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() |
Kjølerne som vi bruker er fra Aqua Medic. Den du ser på bildet er av typen Titan 1500 (790W kjøleeffekt) og er koblet på vår 450L. Disse fungerer som du sier på "kjøleskap-prinsippet" ved at kjølingen skjer ved hjelp av en gasskompressor. Kjølingen av karet foregår ved at man sirkulerer akvarievannet gjennom kjøleren med en sirkulasjonspumpe eller et filter (ved bruk av filter så bør dette være av de kraftigere typene). Som du ser på bildet så driver vi vår kjøler med en sirkulasjonspumpe og har funnet ut at dette fungerer best. Kan også nevne at temperaturen til denne kjøleren er satt på 20 grader. Mulig du ser at i det tidspunktet dette bildet ble tatt så var temperaturen på 21 grader. Disse kjølerne har en hysterese på en grad, det vil si tregheten på termostaten før den slå inn, så på bildet hadde kjøleren akkurat startet opp. Det er faktisk noen fallgruver ved denne type kjøling. Er sirkulasjonspumpen for kraftig i forhold til kjøleren, så blir ikke vannet optimalt nedkjølt før det returneres til akvariet, og er pumpen for svak så klarer man ikke å "snu" karet kjapt nok slik at det tar evigheter å få ønsket temperatur (hvis man i det hele tatt klarer det da). Kjøleren må selvfølgelig være dimensjonert for vannmengden man ønsker nedkjølt. En annen ting er at man må passe på at overskuddsvarmen fra kjølerne ikke påvirker akvariene eller kjølerne selv, slik at man ender med en negativ kaskade effekt.
__________________ Carpman Last edited by Carpman; 12.01.2007 at 01:25. |
| | |
| | #5 (permalink) |
|
Ja det der var skikkelige greier Carpman! Har nå tittet litt på hjemmesiden til Aqua Medic, og ser at man får alt fra enkle Peltier kjølere og opp til temmelig kraftige saker. Takk for godt svar og bilde, da lærte jeg noe nytt i dag også. Men hvordan er støynivået på den typen som du har der, er den "stue-vennlig" vil du si? Og produseres det ikke mye varme av den? |
| | |
| | #6 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() |
Har tidligere hatt den Peltier typen (Minicooler) da vi hadde en 70L i drift, og denne er ikke verdt pengene. Den klarer rett og slett ikke å gi den temperaturen som man ønsker for karper. Vi var så heldige at vi fikk byttet denne inn til en større. Støynivå?? Hæ, hva sa du? He, he, ja disse produserer nok litt støy og aller helst burde man ha en løsning hvor man kan plassere disse i et godt ventilert rom. Det er også viktig at man beregner riktig i forhold til akvariestørrelsen og velger riktig pumpe slik at de går minst mulig. Noe varme produserer de, men vi utnytter dette på vinterstid ved at man bruker kjølerne som en del av oppvarmingen. På sommerstid er eneste løsning å lufte, lufte, lufte ![]() Så, summa summarium ikke helt stuevennlig nei, men de er jo tøffe å se på
__________________ Carpman |
| | |
![]() |
| Tags |
| akvariet, holde, hvordan, lav, tempratur |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
|
|