Please install Adobe Flash Player 9.0 (or higher). JavaScript must be enabled.

Go Back   Gullfiskene.net forum > Akvarium og Hagedam > Akvarium og innendørsdam > Annet innenfor Akvarium og innendørsdam

Hei!

Du har lest innlegg og sett hva byr på, men har forsatt ikke registrert deg. Hvorfor ikke ta et øyeblikk og registrere en gratis konto nå? Som medlem vil du få fri tilgang til lese alle våre forumer, og muligheten til å poste innlegg, kommunisere privat med andre medlemmer (PM), foreta avstemminger, laste opp innhold i forumer og bildegalleriet, samt andre funksjoner. Bli medlem i vårt forum i dag!

Hvis du allerede er medlem, logg deg på øverst til høyre for å fjerne denne meldingen, og delta aktivt i forumet nå.

Reply

LinkBack Thread Tools Display Modes
Old 25.02.2008, 10:19   #1 (permalink)
Junior Member

Default Nær døden-opplevelse for fiskene!skrekk og gru

Hei. De tre søte fiskene mine hadde en fryktelig nær-døden-opplevelse i går/forigårs. Mine søte små barn har lekt gjemsel og gjemt seg bak en stol der stikkontakten til akvariepumpa sitter i veggen. Ingen tenkte at dette var noe galt, men da jeg skulle gi fiskene frokost dagen etter var de så rare. Jeg pleier å banke tre ganger på akvariet, og da kommer de svømmende i full fart, men i går bare svømte de saaaaakte rundt nede i bunnen og reagerte bare med et nikk....Jeg skjønte ingenting, før jeg så at det ikke kom bobler ut av pumpa. Heldigvis var det bare å koble til strømmen så gikk alt seg til etter en liten stund, fiskene ble livlige igjen og alt var bra. MEN, hva skal jeg gjøre hvis pumpa ryker på ufikselig måte??? Det er 1,5 times kjøretur til nærmeste akvariebutikk. Greit at jeg kan kjøpe en ekstra pumpe nestegang jeg er i en av de nærmeste byene, selv om det er litt dyrt å kjøpe bare for å ha på lager, men innen jeg kommer meg dit, hva kan jeg gjøre hvis pumpa ryker en lørdags ettermiddag?? Fiskene ble jo helt slappe og uten livsgnist etter en natt, hva gjør man da for å berge dem gjennom flere dager?
gulliver is offline   Reply With Quote
Old 25.02.2008, 12:02   #2 (permalink)
Hovedmoderator

Chasys's Avatar

Kanskje du burde investere i en liten luftpumpe? Det vil gjøre fiskene dine godt.

Ellers så kom jeg til å tenke på hva de gjorde i gamle dager før det var elektrisk strøm. Japanerne tok gjerne foreldrefisk av koi inn i husene for vinteren, nedgravd i jordgulvet. Da var det gjerne de søte små barna sin jobb å røre i vannet med hendene for å tilføre fiskene nok oksygen

Er det strømbrudd i en periode så kan en ta små vannbytte. En kan også som nødløsning ta ut vann i en bøtte og tømme dette over i en ny bøtte med høyt fall og dermed tilføre mye oksygen til vannet før en heller det tilbake i akvariet. Og håpe at strømmen snart kommer på igjen

Vær obs på at filteret også tar stor skade av å stå stille over tid. Når slike uhell skjer skal en rengjøre filteret før en starter opp igjen.

Tags
dødenopplevelse, fiskeneskrekk, gru, nær, og

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules