Please install Flash and turn on Javascript.
| | #1 (permalink) |
| Progressing member ![]() ![]() ![]() |
Hei igjen! Vi har et evt. haukproblem. Vel det er vel ganske reelt ettersom hauken allerede har sett fisken. Hva i all verden kan vi gjøre for å holde hauken unna? Fugleskremsel? I går sirkulerte hauken for så å stupe ned mot vannet. Gikk ut og viftet med armer og bein, men den brydde seg ikke, bare sirkulerte videre. Men den fløy heldigvis bort etterhvert. Hauken er jo stor og vakker, men ser for meg koidrømmen gå i do nå. Kanskje jeg burde satse på koi som er mørke i fargen Noen andre som har hatt hauk på besøk? |
| | |
| | #4 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() |
Høres ut som du har fått besøk av en fiskeørn. Disse er jo sjeldne og fredet. Her vestpå finnes de ikke så vidt jeg vet, men på dine trakter (østlandet)hekker de på sommeren. De sirkler i luften 30-40 meter oppe og kan stå og flakse i luften mens de blinker seg ut en fisk og så stupe ned og fange den med klørne. Kan visst ta karper opptil 1 kg. Noen hevder opptil 2 kg, men det må være ektremt sjelden for selve fuglen veier ikke mer enn 2 kg. Vil tro den har store problemer å lette med den vekten Vanligvis er det fisk på 20-25 cm den fanger. De har et godt syn og ser utmerket fisken selv om de er mørke i fargen. Fargesprakende koi er noe nytt på menyen i de seinere år. Får håpe den ikke allerede hekker i nærheten for da blir det vel hyppige besøk utover sommeren når ungene skal mates. Så du må få sikret dammen snarest så den blir lei og søker lykken et annet sted. Her ville jeg prøvd alle metoder som har vært nevnt tidligere mot rovfugl. Heng ut glitter og stas, not eller garn, snøre eller hyssing på kryss og tvers. Sett ut koiimitasjoner (fås kjøpt eller du lager selv) som du holder like under vannflaten i snøre og stein. Vær mye ute ved dammen så den ser det er folk. Lag skjulesteder for koiene. Lykke til
__________________ Hvis du vil ha det fint hele livet så anskaff deg en hage, med koidam
|
| | |
| | #5 (permalink) |
| Progressing member ![]() ![]() ![]() |
Oioioi... Har sett de i nærheten før. Så er mulig de hekker i nærheten. Dammen vår har ganske stor overflate, men får se hva vi kan finne på. Har ikke sett noen av fiskene de siste dagene. Tro de gjemmer seg på 2meter'n. Stakkars, de er sikkert livredde.
|
| | |
| | #8 (permalink) |
| Junior Member Join Date: Apr 2007
|
Hei Stine Jeg leste en plass på nettet en gang at noen hadde satt ut hegrer laget av plast i virkelig størrelse for å skremme andre fiskespisende fjærkre. Vet ikke om dette fungerer på hønsehauk, men det ble påstått at dette var territoriale fugler som passet på sitt revir, les matlager, og holdt en del andre fugler unna. Tror nettstedet var dansk. Lykke til!!! |
| | |
| | #9 (permalink) |
| G.Net Admin ![]() |
Det har vi prøvd og det virket ikke. Vi har en plast hegre ved dammen men vi fikk likevel besøk av 2 = to hegrer som forsynte seg av koi, gullfisk og gresskarper. De følte trolig at her var det safe siden det allerede var en hegre der. Bildet med plast hegren kan du se ved å klikke deg på photos.
__________________ Hvis du vil ha det fint hele livet så anskaff deg en hage, med koidam
|
| | |
![]() |
| Tags |
| hauk |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
|
|