Please install Adobe Flash Player 9.0 (or higher). JavaScript must be enabled.

Old 26.03.2010, 20:04   #11 (permalink)
Moderator

Fiskesmurf's Avatar

Ja...
Reglene sier at dam på 20cm eller mindre kreves det ikke særskilt sikring.

Jeg nevnte i en annen tråd i går at jeg mener at et nett som monteres 20cm under vannflaten er nødt til å være så stormasket at fisken er i stand til å passere gjennom nettet og opp til overflaten.
Et SÅ stormasket nett vil etter min mening kunne bli faligere enn å ikke ha sikring på dammen i det heletatt.

Faller en unge i dammen kan nettet bli en farlig felle de ikke klarer å komme ut av igjen og drukne i det vannet som ligger over nettet.

Kanskje et annet moment med et slikt stålnett under vann, kan være at kanskje fisken kan skade seg på et slikt nett når de skrubber borti nettet på vei opp til overflaten.

Koien oppholder seg mye i overflateskiktet så et slikt nett kan nok også bli mye til hinder for fisken.

Mitt damprosjekt
Fiskesmurf is online now   Reply With Quote
Old 26.03.2010, 20:16   #12 (permalink)
Member

Hva tenker dere rundt å bygge damen opp. Slik at vannoverflaten først vil komme på 140-150cm over bakken? Da løser man vel problem med tanke på barn og sikkerhet. Og da så klart med glass i front slik at vi får innsyn til koien..
HobbyKOI is offline   Reply With Quote
Old 26.03.2010, 20:39   #13 (permalink)
Moderator

Fiskesmurf's Avatar

Om du bygger dammen 1.5meter opp fra bakken vil du jo få en veldig dårlig innsyn til dammen.

Etter min mening vil det bli mer en fisketank, enn en hagedam.

I mine damplaner la jeg selv vekt på følgende detaljer:
  • Dammen skulle se mest mulig naturlig ut i det totale utseendet i hagen.. (Minst mulig formell)
  • Jeg ville bygge den så nært som mulig der jeg oppholder meg mest når jeg er i hagen. (Ved terrassen)
  • Jeg ville også ha godt innsyn til dammen fra vårt store stuevindu slik at jeg kan se ut i dammen på dårlige dager hvor man må oppholde seg innendørs.
I forbindelse med planleggingen av mitt filter (Waddingtons "ERIC"-filter) har jeg hatt en del kontakt med Peter Waddington som er en ganske kjent rundt i Europa.

Han ga meg et argument i mot det å bygge dammen forhøyet opp fra bakkenivået.
Argumentet var at koi-fisken viser sine beste sider rett ovenfra.
OM dammen heves opp vil innsikten til fisken bli mye mer horisontal og synet av fiskens utseende blir dårligere.

I fjor høst gjorde jeg noen "hjemmebesøk" hos noen av brukerene her på forumet da jeg var ute på min ferietur.
Bl.a var jeg innom vår engelsktalende bruker "Carl1978"...som forøvrig var en utrolig hyggelig person å hilse på....
Carl sin dam var ikke ferdig enda da jeg var innom han og dammen hans var da ganske høy over bakkenivået.
Han skulle heve bakkenivået rundt dammen senere.

Han tok meg med opp på en terrasse som ligger en husetasje høyere enn dammen, og da fikk man se tydelig hvor stor betydning dette med innsynsvinkelen til dammen har å si.
Når vi kom høyere opp ble også speilrefleksene i vannoverflaten borte og man ser mye tydligere ned i dammen.
Når man får en mer horisontal innsikt i dammen blir det også mye mer speilreflekser i vannoverflaten og det er vanskeligere å se hva som er nedi dammen.

Dette ble mye tekst, men håper det ble noe informativt.

Mitt damprosjekt
Old 26.03.2010, 20:49   #14 (permalink)
Member

Tusen takk for godt svar! Som dere sikkert skjønner er vi veldig i tvil på hvordan vi skal løse dette på best mulig måte. Som dere ser av bildene har vi ikke hatt den helt store damen tidligere, men nå blitt bitt av basillen og har lyst på en stor flott dam.

Hva tenker dere rundt å få en garnbøter til å lage ett nett av tauverk som spennes over damen, når vi ikke er tilstede. Nette av tau vil så klart tåle tygden av ett menneske. Ble nemlig tippset om dette.

Takker for at dere vil dele deres erfaring og ekspertise rundt dette med dambygging.
Old 26.03.2010, 21:31   #15 (permalink)
Moderator

Fiskesmurf's Avatar

Jeg synes idèen om å lage et tauverksnett kan være en god idè når man har bestemt seg for et nett.

Om du kjenner noen som driver med tauverksfletting og ikke er nødt til å betale "full pris" for noe slikt (Det kan anntagelig bli ganske dyrt å få flettet et formtilpasset nett...), så kan det i seg selv være et interessant prosjekt å lage et taunett kanskje med innflettet noen form for mønster i nettet.
Når nettet er på kan det jo i seg selv bli dekorativt på et vis.

Pass bare på å bruke et taumateriale som ikke råtner av å være bløtt hele tiden.
Bruk også litt tid på å finne ut en festemåte til damkanten som blir solid, og samtidig så enkelt som mulig å montere/demontere.

Om det blir et stort nett, kan det også være lurt å tenke på å bruke et materiale som ikke suger til seg så mye vann slik at det blir fryktelig tungt å håndtere ved montering/demontering.
Ellers blir det fort et ork å ta det av ved anledninger da du ønsker å nyte dammen uten nett....og man ender opp med at man ikke orker å ta av nettet så ofte som man egentlig ønsker.

En idè kan også være å bruke en tautype som faktisk holder seg flytende.

Mitt damprosjekt
Old 26.03.2010, 21:44   #16 (permalink)
Member

Igjen takk fiskesmurf. Tror kanskje vi ender på den løsningne der. Vi skal dra ned i morgen å sjekke hva vår kjære garnbøter tar for denne jobben.

Mulig det dukker opp flere spørsmål eller problemstillinger så skal ikke se jeg sender deg en liten melding i inobksen din.

Takk takk
Old 26.03.2010, 22:26   #17 (permalink)
Progressing member

Når jeg utvidet dammen min i 2008 gjorde jeg dette i god tro.
Det gikk ikke lange stunden før jeg fikk klager fra naboene, og komunen involterte seg også.
Jeg lagde en skisse med en hagestue som avgrenet mesteparten av området pluss et gjerde på ca 8 meter med låsbar port
Alle naboer godkjente dene løsningen, og komunen brukte 3 uker på å godkjenne byggemeldingen.
Eneste komentar fra byggavdelingen var at området skulle sikres i hennhold til gjeldende regelverk.
Mittt råd er: Ha en god dialog med naboene før søknad sendes komunen.
Da går saksbehandlingen smertefritt.
Helge is offline   Reply With Quote
Old 26.03.2010, 22:51   #18 (permalink)
Member

Nå skal det sies at der dammen skal ligge, er det totalt skjermet for innsyn og begrensent mulighet for adkomst pga trær og busker. Har jo hatt dam i 10 år men aldri opplevd å se folk ved damen. Når har jo ikke det vært store dammen. Denne damen skal bli 6 meter lang og 3 menter bred med en dybde på ca 1,5 meter!

Vi lurer også på dette med rensing av dam. Beliggenheten er ved en fjellside slik at vi har mulighet for å montere sluk i bunnen som med hevert effekt fører vann og avfall ut av damen. I tilegg har vi en pompe (Eheim) som filtrerer 3000 liter i timen igjennom ett utvendig filter med monter UV-lys. Holder dette? Eller er det andre ting som bør gjøres?
Old 26.03.2010, 23:04   #19 (permalink)
Moderator

Fiskesmurf's Avatar

Riktig, Helge....
Var det jeg også nevnte...
Vær i forkant og vær nøye med dokkumentasjonen og ha et godt og ryddig opplegg å vise frem for naboene og kommunen.
Da skal det ikke være noe problem.
De som sitter i etatene på kommunen elsker papirer og dokkumentasjoner.
Er de ikke fornøyde, så kan de fort lage virrvar og forsinkelser i prosjektet ditt.

Naboen min skulle bygge nytt hus etter at hans gamle hus brant ned.
Når han gikk runden med nabovarsel, gjorde han en liten feil som forsinket oppstarten av hans byggeprosjekt med flere uker.

I husstander hvor begge personene i husstanden står registrert som medeiere, skal også begge to skrive seg opp i nabovarselet.
Min nabo lot da begge personene skrive sine navn og underskrifter i den samme rubrikken for den husstanden.
Dette ble ikke godkjent av kommunen, og han ble dermed nødt til å gå nabovarsel-runden en gang til.
Hver person må fylle ut hver sin part i skjemaet separat.

Viser et eksempel i bildet under på hvordan det skal og ikke skal gjøres.
(Det kan være de ikke er like streng på dette i alle kommuner, men ikke ta den sjansen om du vil være sikker på å ikke få problemer.

Rød ring rundt feil måte å fylle ut...grønn ring rundt riktig måte.
Om naboen godkjenner ditt prosjekt, så pass på at han/hun krysser av for dette riktig (gule ringer)
Det var disse kryssene som var avgjørende for at han på kommunen sa jeg kunne bare reise hjem og starte arbeidet.

Sikring og godkjenning av hagedam.-nabovarsel.jpg

Mitt damprosjekt
Old 26.03.2010, 23:11   #20 (permalink)
Moderator

Fiskesmurf's Avatar

Originally Posted by HobbyKOI View Post
Nå skal det sies at der dammen skal ligge, er det totalt skjermet for innsyn og begrensent mulighet for adkomst pga trær og busker. Har jo hatt dam i 10 år men aldri opplevd å se folk ved damen. Når har jo ikke det vært store dammen. Denne damen skal bli 6 meter lang og 3 menter bred med en dybde på ca 1,5 meter!

Vi lurer også på dette med rensing av dam. Beliggenheten er ved en fjellside slik at vi har mulighet for å montere sluk i bunnen som med hevert effekt fører vann og avfall ut av damen. I tilegg har vi en pompe (Eheim) som filtrerer 3000 liter i timen igjennom ett utvendig filter med monter UV-lys. Holder dette? Eller er det andre ting som bør gjøres?
Hadde det vært mer ryddig om du laget en egen ny tråd med disse nye spørsmålene og så lar vi denne tråden omhandle dette med sikring og godkjenning av dam, alene.!!!???
Jeg kan gjerne endre overskriften i denne tråden også og spesifisere emnet bedre også.

Mitt damprosjekt
Reply

Tags
av, gjøre, godkjenning, hagedam, hva, og, sikring, skal, vi

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules