Please install Adobe Flash Player 9.0 (or higher). JavaScript must be enabled.
| |||||||
| Hei! Du har lest innlegg og sett hva byr på, men har forsatt ikke registrert deg. Hvorfor ikke ta et øyeblikk og registrere en gratis konto nå? Som medlem vil du få fri tilgang til lese alle våre forumer, og muligheten til å poste innlegg, kommunisere privat med andre medlemmer (PM), foreta avstemminger, laste opp innhold i forumer og bildegalleriet, samt andre funksjoner. Bli medlem i vårt forum i dag! Hvis du allerede er medlem, logg deg på øverst til høyre for å fjerne denne meldingen, og delta aktivt i forumet nå. |
![]() |
| | LinkBack | Thread Tools | Display Modes |
| | #1 (permalink) |
| Member ![]() ![]() ![]() |
Jeg kjøpte jo et hus for snart tre år siden med en allerede eksisterende hagedam og jeg har svært lite lyst til å fylle den igjen selv om det er konstruert noget teit. Første sommeren hadde jeg noen gullfisk oppi der-som desverre døde på vinteren. Så ifjor og iår har lysten på nye fisk ikke akkurat vært tilstede pga det. Jeg kjøpte en pumpe (glemt navn og type...) som gikk tett pga sykt mye grumserier i dammen og nå er jeg på funderingen på å tømme den mens jeg har ferie. Problemet er samvittigheten til de som bor der. Masse frosk og salamandere har tilholdssted der og jeg vil nødig ta livet av de. Så spørsmålet er egentlig på hvem tidspunkt det er tryggest for meg å tømme den? Nå er jo både froskebarn og salamanderbarna blitt større så de tåler kanskje en tur på land? Burde jeg samle de opp i en bøtte eller noe? Altså salamanderne-froskene vet jeg jo tåler litt mer. Dammen er så udelikat nå at noe må gjøres rett og slett. Jeg har forresten veldig kalkholdig vann-det vil påvirke miljøet oppi der ved fylling igjen vil det ikke? |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Hovedmoderator ![]() |
Hvis du skal ha fisk oppi, må du nok ta en stor rengjøring. Hvis ikke så er det nok masse liv og røre i slammet på bunn, som bidrar til det økologiske mangfoldet som frosk og salamander nytterseg av. Sånn sett, så er nok sept., okt. en bedre tid å gjøre dette på. Uansett, så bør du ikke gjøre dette på de varmeste dagene, med tanke på planter o.l. Gjør du dette nå, så ville jeg funnet en stor balje til å ha salamander og frosk i, mens du jobber i dammen. (Husk at de må kunne krype ut av vann om de vil.) Hva er ph i dammen, og hva er ph i vannet ditt?
__________________ 300 000 liter Koi dam.... Jada, Jeg vet jeg er gal.... ![]() |
| | |
| | #3 (permalink) |
Planen er ikke fisk pr nå, men at den skal bli delikat igjen... Den lukter ikke helt ypperlig, men det ser ut til at beboerne har det fint nok, og det har faktisk spredd seg liljer dit. pH har jeg ikke målt hverken her eller der...Hm, jeg kan spørre naboen om han har pH måler-jeg ga mitt med akvariet jeg ga bort for 4 år siden. Skal se om det kan gjøres. Han er jo god på både vannkvaliteter og fisk min kjære nabo så han kan nok hjelpe. Men da er altså høsten en bedre tid enn nå da-da vet jeg det. Evt får jeg ta det om det blir en kald og kjip dag i ferien ![]() Isj, gruer meg litt til å begynne med hele damgreia, det er hverken fint rundt eller inni den. Den som bygget den var nok ikke så flink som enkelte av dere her. Damduken syns flere steder, beplantningen rundt er et villniss-med vesentlige mengder ugress... *suuuuukk* Jeg får være litt mer nede ved den og opparbeide motivasjon og glede over at den er der, så hjelper det nok! Jeg syns jo det er koslig med den der-men litt tungt når man har for lite kunnskap og ikke er helfrelst liksom. Jeg skulle kjent noen som helt frivillig ville tatt på seg jobb og ansvar for hele dammen så kunne jeg bare nytt en pen dam-uten masse jobb!! *hehe*Skal se om ikke jeg får tatt et tak med den når jeg har ferie! |
| | |
| | #5 (permalink) |
| Moderator ![]() |
Enig med V-A... Lag din egen tråd under Prosjekter-forumet. Der kan du legge ut bilder og fortelling om din opprensking/rehabilitering av din dam. Det er slike prosjekt-tråder som er mest ettertraktede her. Det er disse som har flest besøk på forumet. Da kan du fortløpende vise hva du gjør, og også spørre og grave i tråden om det er noe du lurer på samtidig. Veldig nyttig.
__________________ Det er bedre å jobbe i hagen mens man tenker på Vår Herre, enn å sitte i kirken og tenke på å jobbet i hagen... Mitt damprosjekt |
| | |
| | #6 (permalink) |
Som en start hjalp svigermor til å luke rundt dammen-det ser bedre ut umiddelbart. Og vi har bestemt oss for å legge bark og duk på en stor del av flaten rundt for å få det penere inn mot naboen (ikke at de bryr seg, men vi bryr oss). Jeg skal se om jeg skal være flink å ta noen bilder-kan jo være kjekt for ens egen del også det! Takk for tips iallefall! Nå får jeg uansett ikke tømt den på en stund-for vannet har ryki hjemme så vi har bare vann fra naboen via en hageslange som er koblet på ledningsnettet hos oss-kan nesten ikke bruke av hans vann til å fylle dammen om jeg tømmer den *hehe* |
| | |
| | #10 (permalink) |
DET skal jeg sørge for ![]() Om alt fortsatt er bra med de da, kattedyrene skal man ikke spøke med-men jeg håper andemor er seriøst sinna så går det nok bra! Jeg håpte å ta bilder av de igår kveld, men de var borte når jeg kom hjem etter mange timer vekk-de lå vel å varmet seg på land et sted. Tipper den tidligere hesteinnhegninga er et bra oppholdssted for ender-der er det høyt og fint gress. Om de ikke ligger inni hekken eller et annet sted-ikke så lett å vite igrunn. |
| | |
![]() |
| Tags |
| av, dam, tidspunkt, tømming |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
| |