Please install Adobe Flash Player 9.0 (or higher). JavaScript must be enabled.
| | #1 (permalink) |
| Member ![]() ![]() ![]() Join Date: Sep 2009
|
Hei alle dere kloke hoder! Har akkurat fått fisken inn, og tempen opp på 18 C og har tenkt på en automatisk lyskontroll ( timer) men er litt i tvil om hvor lenge de skal ha dagslys. har tenkt å bruke vinteren som sommer for fisken , med høy tempratur og mye fòr, for å få litt vekst på fisken, men vet ikke helt hvor mange timer de tåler med dagslys i døgnet med kunstig lys?? ![]() PS. har 14 koi mellem 25 og 45 cm i et 4000 liters kar inne. Alle var utrolig høye og tjukke i forhold til lengden. Hva gjør jeg?? Pss. bor på Færøyene :-) |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Hovedmoderator Koi.no ![]() |
hei pjokken fra Færøyene ![]() Bruker selv timer og lar den stå på med 12 timers intervaller i kjelleren hvor vi har våre koi om vinteren. Må si at jeg savner mer dagslys der pga. B-vitaminen den gir både oss og fiskene. Sollyset skaper også litt algevekst på damkanten som fiskene kan beite litt på og få i seg B-vitamin. Enkelte fiske varianter kan miste litt av den fine sommer fargen pga. B-vitamin mangel og bl.a. "Alle var utrolig høye og tjukke i forhold til lengden. Hva gjør jeg??" Hva forer du fiskene med ? Er det høy fett innhold i foret ? Hvor mye forer du pr. dag i forhold til kroopsveksten i % ? At de er tjukke kan også være at det er hoer fyll med egg. Du vet disse flotte runde formene Hannene pleier å være ganske slanke i forhold. Er det ingen hann koi å se ?
__________________ Hvis du vil ha det fint hele livet så anskaff deg en hage, med koidam
|
| | |
| | #4 (permalink) |
| Member ![]() ![]() ![]() Join Date: Sep 2009
|
Hei VA, takk for svar :-) Jeg forer med for kjøpt til koi innkjøpt både i Norge og Danmark, reiser en del i jobben. Mengden vurderer jeg stort sett etter apetitten til fiskene. Det lyder faktisk veldig sansynlig med dette med en grunn dam da jeg kun har 75 cm dyp på utedammen som jeg forøvrig skal lage på ny nå i vinter og håper å kunne få en dybde på ca 180 cm. Har en dybde på 1m inne og har laget meg et eric filter som ser ut til å fungere veldig fint. Jeg vil så prøve med 12 timers dagslys, har forøvrig et vindu rett ved dammen så litt naturlig daslys blir det jo også selv i disse mørketider :-) Men igjenn tusen takk for svar jeg føler meg litt ensom i et ikke eksisterende koimiljø her oppe på øyene :-) |
| | |
![]() |
| Tags |
| hva, inne, lys, med, styring |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
| |