Please install Flash and turn on Javascript.
| | #1 (permalink) |
| Progressing member ![]() ![]() ![]() |
jeg vurderer å kjøpe et slikt blådt basseng på 5000 liter eller mer, klippe av luftringen å bruke duken som dammfolie. det vil bli mye lysere i dammen og jeg syns den vanlige sorte stjeler mye lys og farge. hva tror dere er bassengduken holdbar i en liten damm på ca 3000l.og hva med filteret som følger med, tror dere det kan brukes i tilleg til andre filter? takknemlig for alle komentarer Last edited by Carpman; 29.06.2007 at 10:04. Reason: Flyttet tråden hit da den passer best her |
| | |
| | #2 (permalink) | |
| Member ![]() ![]() ![]() Join Date: Mar 2007
|
| |
| | |
| | #5 (permalink) |
| Member ![]() ![]() ![]() |
Denne duken er ikke lagt for å stå ute vinterstid, så du vil nok få problemer her. Dessuten liker ikke koi seg så godt med den lyse fargen. Det er ikke uten grunn at damduken er sort. Din fisk vil sansyneligvis bli stresset av dette, å det kan igjen føre til sykdom.
|
| | |
| | #6 (permalink) |
| Senior Member ![]() Join Date: Mar 2007
|
Den kommer garantert å bli hard og sprø, og neste vinter vil den sprekke når isen begynner å arbeide. Har ikke selv prøvt akurat denne, men har prøvt fra tykkeste bygningsplast da jeg for over 15 år siden laget min første dam og hadde regnbuørret, via pvc til nå gummiduk. Pvcen lå heller ikke så mange årene før den ble hard og sprø. Slik jeg opplevde den så ble den ødelagt der hvor sollyset kom til. SATS PÅ GUMMIDUK, og så tykk du mener du har råd til er det beste rådet jeg kan gi. Jeg treger litt idag at jeg ikke kjøpte tykkere duk eks 1,5-2 mm. For bare som eks så har jeg hatt en fremmed hund som tok seg et avkjølende bad en dag jeg kom hjem Og den spant fælt med klør etc da den fikk rødt kort og badet avlyst ja Med 2 mm så hadde det ikke gjort noe om elgen tok seg et bad engang, og da kunne en brukt svære steiner på kanten etc etc uten å være redd for duken.
|
| | |
| | #7 (permalink) | |
| Progressing member ![]() ![]() ![]() | tror nok ikke mine fisker vil bli så stresset av lys folie, jeg har en lys gul i bruk i min 1000l midlertidlige bassengdam, og fiskene er avslappet og tamme, di kommer til meg så snart di ser meg og er lekne og nyskjerrige. har både gullfisk og koi. (lys fisk virker tryggest på lys bunn)ang alger har dette merkelig nok ikke vert noe problem verken i år eller i fjor. selv om karet står svært utsatt for sol i år. fiskene ser ut til å gnage i seg det meste, eller jeg har vært pokker så heldig til nå. har ikke uvfilter eller noe spesielt bra filteranlegg enda, og heller ingen tilsettningsstoffer. den dammen jeg skal bygge nå på 3000 liter er en firkantet sak som skal stå oppå bakken. den vil ikke bli utsatt for altfor mye sol. men det vil jo fryse, selv uten vann i. vil jo gjerne at folien skal overleve vinteren og vare minst ut neste sommer, og selfølgelig helst lenger.(bygger en dam til til neste år som er større) så det spørs om det ikke blir den kjedelige sorte. etter å ha vært på bassengjakt i dag, fant jeg dammfolie å bli den beste løsningen, både med pris og levetid. så er jeg vertfall sikker er bare redd det vil virke fryktelig mørkt oppi dette ganske avlange karet mitt.
| |
| | |
| | #8 (permalink) |
| Senior Member ![]() Join Date: Mar 2007
|
Når den blir ferdig og fiskene kommer oppi så blir det nok fint skal du se. Og når du bygger slik så er det vel liten mulighet og få elg oppi eller bruk av store klippeblokker. Så da trenger du ikke den tykkeste duken nei. Så hvis du mener du ikke kommer til å utvide de nærmeste årene så bruk gummiduk for den vil vare. Men vær klar over at gummiduken tåler lite skarpe ting. Så vær forsiktig med skarpe kanter, stein mot stein med duk imellom etc.
|
| | |
| | #10 (permalink) |
| Progressing member ![]() ![]() ![]() |
tror ikke heller at elgen vil synes om å bade i stamp, men det er faktisk fare for at den vil komme traskende akkurat dær vi har begynt å grave den neste dammen. skal heldigvis sette opp gjærde før den blir ferdig. og stakkars den kjøter som plumper oppi til mine elskede fisker (ink egen hund) ![]() jeg blir nok å velge en sterkere folie til den "neste" dammen enn til denne firkantdammen jeg helst så ferdig for en mnd siden. så om 2mm gummi holder elg, så blir det 2mm gummi. men regner med at dyra holder seg utenfor gjærdet. til firkanten tror jeg det holder med 0,5mm. burde jeg tømme den for vann på vinteren eller vil folien tørke da? det blir ant pvc i denne. jeg er livredd rifter og sår i fiskenes vakre hud, så her finnes ikke skarpe ting i dammen. det kan skje så mye rart ut fra et eneste lite sår og varmt vann at huff.. ![]() en blir så glad i fiskene, alle har di sin egen lille person. disse er så tamme at di har fasinert den mest uintreserte gjest flere som har bestemt seg for damm etter å ha hilst på mine, det er kjempebra for det er ikke SÅ mange hagedammer her i nordland enda. selv blir jeg mer og mer fasinert for hver dag.
|
| | |
![]() |
| Tags |
| bassengduk, dammfolie, som |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
|
|